Środowisko naturalne

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach - rewitalizacja parku przy ul. Warszawskiej w Giżycku

WM.76201/21/2008

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 46a ust. 7 pkt. 4 , w związku z art. 46 ust. 1 pkt 1 i art. 56 ust. 1, 2, 3, 7, i 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska  (Dz. U. z 2001 roku Nr 62 , poz. 627 ze zmianami), art. 6 pkt. 2 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku
w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia  publiczne
i prywatne na środowisko 85/337/EWG (Dz. U. UE. L. z dnia 5 lipca 1985 roku),  Dyrektywy Rady z dnia 3 marca 1997 roku zmieniającej dyrektywę 85/337/EWG
w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne
i prywatne na środowisko naturalne (Dz. U. UE.L. z dnia 14.03.1997 roku),oraz Dyrektywy 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 przewidującej udział społeczeństwa w odniesieniu do sporządzania niektórych planów i programów w zakresie środowiska oraz zmieniająca w odniesieniu  do udziału społeczeństwa i dostępu do wymiaru sprawiedliwości dyrektywy Rady 85/337/EWG i 96/61/WE (dz. U. UE.L. z dnia 25 czerwca 2003 roku)   po rozpatrzeniu wniosku firmy Projektowanie i Aranżacja Terenów Zieleni „GREENPLUS” z siedzibą w Poznaniu , ul. Stróżyńskiego 17A/8, działającą w imieniu i na rzecz Gminy Miejskiej Giżycko z dnia 10 listopada 2008 roku dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji parku przy ul. Warszawskiej w Giżycku, 

 

 

określam:

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia

polegającego na rewitalizacji parku przy ul. Warszawskiej w Giżycku

 

 

 

  1. Zgodność z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotowy grunt  jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu zawartego miedzy ulicami: Warszawską, Wodociągową, Jagiełły, Daszyńskiego, al. 1 Maja i Placem Grunwaldzkim uchwalonego uchwałą Nr XLII/43/06 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 31.05.2006 roku i ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego Nr 106 poz. 1689 z 2006 roku.

Inwestycja jest zgodna z ww. planem zagospodarowania przestrzennego.

  1. Rodzaj i miejsce realizacji inwestycji.

Celem inwestycji jest rewitalizacja parku miejskiego w Giżycku mająca na celu zwiększenie walorów funkcjonalno-użytkowych i wizualnych terenu poprzez urozmaicenie i uatrakcyjnienie miejsc umożliwiających stworzenie dogodnych warunków dla wypoczynku i rekreacji. \"Projekt rewitalizacji parku przy ul. Warszawskiej”  uwzględnia  założenia parku pod względem historycznym oraz zmian, jakie następowały na przestrzeni lat.

Podstawowym elementem warunkującym kształt projektowanego parku to zróżnicowany wysokościowo teren, który nie ulega zniekształceniu oraz zinwentaryzowany starodrzew oraz działki obce, nie podlegające inwestycji, ale wkomponowane w teren inwestycji.

Teren przyległy do inwestycji to działki należące do Gminy Miejskiej Giżycko oraz prywatne. Teren parku jest w 85% ogrodzony płotem. W północnej części ogrodzenie rozdziela zachowany cmentarz ewangelicki, we wschodniej części ( teren parku położony jest około 2m niżej) ogrodzenie wykonano z siatki na podmurówce stanowiącej murek oporowy o wysokości 1m zapobiegający osypywaniu się ziemi.  W tym fragmencie ogrodzenia mieści się stara piwnica będąca częścią fundamentów budynku Domu Pogrzebowego znajdującego się 2 m nad poziomem ciągu pieszego istniejącego oraz planowanego. Południowo - wschodnia strona parku jest ograniczona działką zabudowaną, której budynek niweluje 2 m różnicę poziomu terenu. Dopiero w południowo - zachodniej części różnica terenu zanika i umożliwia przejście z chodnika przy ul. Warszawskiej na teren parku na jednym poziomie.

Wykaz działek przewidzianych do inwestycji:

Lp.

Nr ob.

Nr      ark.

działki

Księga wieczysta

Sposób władania

Udział

Właściciel/

władający

Pow.

ha

1.

2

554/7   72

KW  17329

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

2,7614

2.

2

557      72

KW  14722

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0459

3.

2

554/5   72

KW  17329

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0249

4.

2

571      72

KW  17329

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0455

5.

2

572       72

KW  10962

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,1232

6.

2

573/3    72

KW  11854

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0671

7.

2

573/4    72

KW  11854

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0202

8.

2

576/2    72

KW  20489

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0861

9.

2

576/1    72

KW  20489

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0015

10.

2

549      72

KW  17329

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

2,3917

11.

2

552/14  72

KW  17329

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,5205

12.

2

569       72

KW  10955

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

0,0422

13.

2

514/10  72

KW  29030

1/1

Powiat Giżycki

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

7,7549

14.

2

570       72

KW  11400

1/1

Skarb Państwa

ZEB Dystrybucja Sp. Z o.o. z siedzibą a Białymstoku

15-950 Białystok, ul. Elektryczna 13

0,0098

15

2

540/2    72

KW  14722

1/1

Gmina Miejska Giżycko

Al. 1 Maja 14,

Giżycko

1,0870

Razem

14,9819

 

  1. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji: 

1.            Należy utrzymać w czystości teren zajęty na czas realizacji przedsięwzięcia jak i teren wokół niego.

2.            Podczas wykonywania robót budowlanych ze względu na możliwość występowania oddziaływania akustycznego należy przestrzegać norm określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2007 r. Nr 120,  poz. 826).

3.            Podczas realizacji robót budowlanych i montażowych przestrzegać reżimów technologicznych  i przepisów bhp, należy zapewnić właściwą organizację robót z zastosowaniem sprawnego sprzętu.

4.            Realizowane przedsięwzięcie nie może pogorszyć warunków użytkowania nieruchomości  oraz terenów sąsiednich.

5.            Zobowiązuje się inwestora do utrzymania w czystości dróg dojazdowych do terenu inwestycji

6.            Roboty w trakcie budowy i późniejszej eksploatacji (remontów) muszą być wykonywane tak, aby nie były źródłem zanieczyszczenia środowiska surowcami, materiałami, odpadami lub innymi substancjami stosowanymi w czasie ich trwania.

7.            Wycinkę drzew i krzewów należy ograniczyć tylko do niezbędnych, ściśle związanych z wykonywaniem przedmiotowego przedsięwzięcia. Usunięcie drzew i krzewów wymaga uzyskania stosownego zezwolenia.

8.            Niezbędne do wykonania prace ziemne w pobliżu drzew lub krzewów wykonać w taki sposób,  aby nie doszło do uszkodzenia systemu korzeniowego jak  i części nadziemnej drzew i krzewów.

9.            Wszystkie roboty związane z zabezpieczeniem drzew powinny być wykonywane w sposób uniemożliwiający uszkodzenie mechaniczne roślin.

 

 

 10.        Nadmiar ziemi z wykopów powinien być wykorzystany gospodarczo w miejscach położonych blisko terenu budowy, aby nie generować uciążliwości powodowanej dodatkowym ruchem komunikacyjnym na drogach publicznych i zanieczyszczenia powierzchni jezdni. Wykopy należy prowadzić w taki sposób, aby warstwa urodzajna gleby była zdejmowana  oddzielnie i odkładana   do wykorzystania przy rekultywacji po zakończeniu robót. Podglebie i głębsze warstwy gruntu należy odkładać na oddzielnych pryzmach.

11.        Miejsca prowadzenia wykopów powinny być zabezpieczone i oznakowane w sposób trwały, wyraźny i czytelny.

12.        Należy zapewnić użytkowanie maszyn, sprzętu budowlanego oraz transportowego wyłącznie sprawnego, zabezpieczonego przed wyciekiem paliw i olejów celem eliminacji możliwości zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych substancjami ropopochodnymi oraz spełniającego wymogi w zakresie dopuszczalnej wielkości emisji hałasu do środowiska.

13.        Zabrania się podejmowania na placu budowy prac remontowych sprzętu budowlanego, wymiany oleju i innych czynności prowadzących do zanieczyszczenia środowiska.

14.        Powstające podczas realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia odpady należy gromadzić  z uwzględnieniem zasad postępowania z odpadami niebezpiecznymi oraz odpadami nadającymi  się do powtórnego wykorzystania. Odpady przekazywać podmiotom mającym odpowiednie zezwolenia na ich zagospodarowanie. Należy przedsięwziąć środki w celu minimalizacji ilości wytwarzanych odpadów poprzez zastosowanie: segregacji odpadów, procedury minimalizacji odpadów, racjonalnego zużycia surowców - zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach  (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251, z późn. zm.).

15.        Po zakończeniu robót budowlanych teren doprowadzić do stanu pierwotnego.

           

 

4.Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględniania w projekcie budowlanym.

 

1.    Projekt budowlany nie może naruszać ustaleń wymienionych w pkt 3 niniejszej decyzji

2.    Inwestor przy prowadzeniu prac budowlanych jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych.

3.    Określić warunki i sposób zagospodarowania mas ziemnych usuwanych albo przemieszczanych  w związku z realizacją przedsięwzięcia.

4.    W projekcie należy przewidzieć sposób zagospodarowania odpadów powstających w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia z zastrzeżeniem, że odpady te w przypadku konieczności ich czasowego magazynowania na terenie budowy – winny być gromadzone  w wyznaczonych miejscach i w sposób zabezpieczający środowisko przed ewentualnym skażeniem.

5.    Realizować przedsięwzięcie zgodnie z warunkami technicznymi i wykonania odbioru, stanowiące  części dokumentacji projektowej, wprowadzić kontrolę i nadzór nad realizacją prac budowlanych.

6.    Projekt powinien spełniać warunki bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ludzi.

 

5.Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.

- nie dotyczy

6.Wymogi w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu
do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.

- nie dotyczy

7.Stwierdzenie konieczności ustalenia obszaru ograniczonego użytkowania.

- nie dotyczy.

      8. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

 

 

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 10 listopada 2008 roku do Burmistrza Miasta Giżycka wpłynął wniosek firmy Projektowanie i Aranżacja Terenów Zieleni „GREENPLUS” z siedzibą w Poznaniu , ul. Stróżyńskiego 17A/8, działającej w imieniu i na rzecz Gminy Miejskiej Giżycko dotyczący wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia polegającego na  rewitalizacji parku przy ul. Warszawskiej w Giżycku.

Do wniosku została dołączona informacja o planowanym przedsięwzięciu, o której mowa w art. 49 ust. 3 cytowanej na wstępie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz  mapa ewidencyjna obejmująca przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, wraz z terenem działek sąsiednich.

Celem inwestycji jest rewitalizacja parku miejskiego w Giżycku mająca na celu zwiększenie walorów funkcjonalno-użytkowych i wizualnych terenu poprzez urozmaicenie i uatrakcyjnienie miejsc umożliwiających stworzenie dogodnych warunków dla wypoczynku i rekreacji. \"Projekt rewitalizacji parku przy ul. Warszawskiej”  uwzględnia  założenia parku pod względem historycznym oraz zmian, jakie następowały na przestrzeni lat.

Podstawowym elementem warunkującym kształt projektowanego parku to zróżnicowany wysokościowo teren, który nie ulega zniekształceniu oraz zinwentaryzowany starodrzew oraz działki obce, nie podlegające inwestycji, ale wkomponowane w teren inwestycji.

Teren przyległy do inwestycji to działki należące do Gminy Miejskiej Giżycko oraz prywatne. Teren parku jest w 85% ogrodzony płotem. W północnej części ogrodzenie rozdziela zachowany cmentarz ewangelicki, we wschodniej części ( teren parku położony jest około 2m niżej) ogrodzenie wykonano z siatki na podmurówce stanowiącej murek oporowy o wysokości 1m zapobiegający osypywaniu się ziemi.  W tym fragmencie ogrodzenia mieści się stara piwnica będąca częścią fundamentów budynku Domu Pogrzebowego znajdującego się 2 m nad poziomem ciągu pieszego istniejącego oraz planowanego. Południowo - wschodnia strona parku jest ograniczona działką zabudowaną, której budynek niweluje 2 m różnicę poziomu terenu. Dopiero w południowo - zachodniej części różnica terenu zanika i umożliwia przejście z chodnika przy ul. Warszawskiej na teren parku na jednym poziomie.

 

·         lokalizacja wjazdu i wyjazdu

Inwestycja pozostawia wjazdy i zjazdy w miejscu istniejącym, tzn.:

Ø  od ul. Warszawskiej przy Wieży ciśnień, w południowej części parku

Ø  od ul. Smętka, w północno – zachodniej stronie inwestycji

Ø  nowo planowany zjazd to przyłączenie ciągu pieszo – jezdnego z ul. Mickiewicza poprzez istniejący parking.

Takie rozplanowanie wjazdu i zjazdu inwestycji jest uwarunkowane istniejącymi obecnie wjazdem i zjazdem, swobodnym dostępem dla sprzętu służb technicznych ZEB Dystrybucja Sp. z o.o. oraz organizacją ruchu dróg, do którego włącza się pojazd wjeżdżający/ wyjeżdżający do/z parku.

 

·         ilość miejsc parkingowo-postojowych na terenie objętym inwestycją i na obszarach przyległych

 

Inwestycja nie przewiduje miejsc parkingowo - postojowych na terenie parku. Nie występują one również w chwili obecnej.

Na terenie przyległym, w zachodniej części parku przy ul. Mickiewicza istnieje obecnie teren z wydzielony jako parking, który pozostaje zachowany i nie podlega opracowaniu wnioskowanej inwestycji.

 

· ilość samochodów osobowych (szt./dobę)

 

Inwestycja nie pozwala na ruch kołowy na terenie parku. Sporadycznie, w przypadkach zagrożenia życia dozwolony jest dojazd karetki pogotowia.

 

· ilość samochodów ciężarowych i innych pojazdów (szt./dobę)

 

Inwestycja nie pozwala na ruch kołowy na terenie parku. Dozwolony jest przejazd obsługi technicznej utrzymania i oczyszczania parku oraz obsługi technicznej oświetlenia parku. Dodatkową zgodę na przejazd posiada ZEB Dystrybucja Sp. z o.o. do swoich obiektów energetycznych – trafostacji zlokalizowanych w południowej i północno – zachodniej części inwestycji.

Przeznaczenie ciągów pieszo – jezdnych:

Ø  ma na celu zapewnienie prawidłowej obsługi technicznej parku

Ø  dostęp do latarni usytuowanych wzdłuż ciągów pieszych i pieszo- jezdnych obsłudze technicznej oświetlenia parku

Ø  swobodnego, choć sporadycznego dojazdu ZEB Dystrybucja Sp. z o.o. do trafostacji średniego wysokiego napięcia.

Ø  Dojazd karetki pogotowania do osoby potrzebującej pomocy na terenie parku

 

Projekt zagospodarowania terenu wg. wypisu z rejestru gruntów obejmuje obszar 14,9819 ha. wg wypisu z rejestru gruntów.

 

Powierzchnia nieruchomości przeznaczona bezpośrednio pod planowane przedsięwzięcie

 

Lp.

Nr działki

Obiekt

Powierzchnia

Ogółem

1

554/7   72

Ciągi pieszo – jezdne

0,2142

2,7614

Ciągi piesze

Szer. 6,5m

0,0147

Szer.4,5m

0,0129

Szer. 3m

0,2623

Szer. 2,5m

0,0140

Fontanna

0,0135

Bunkier

0,0006

Zatoki pod ławki

0,0150

Kosze na śmieci

0,0003

Schody

0,0145

Oświetlenie

0,001

Zieleń

2,1993

2

557      72

Ciągi piesze

Szer. 3m

0,0108

0,0459

Zatoki pod ławki

0,0008

Kosze na śmieci

0,0001

Oświetlenie

0,0001

Zieleń

0,0341

3

554/5   72

Ciągi piesze

szer.2m

             0,0023

0,0249

Zatoki pod ławki

0,0003

Kosze na śmieci

0,0001

Zieleń

0,0222

4

571      72

Zieleń

0,0455

0,0455

5

572      72

Ciągi piesze

szer.2m

0,0017

0,1232

Plac zabaw

0,0449

Zieleń

0,0766

6

573/3   72

Zieleń

0,0428

0,0428

7

573/4   72

Zieleń

0,0202

0,0202

8

576/2   72

Ciągi pieszo – jezdne

0,0345

0,0861

Zieleń

0,0516

9

576/1   72

Teren niewykorzystany

0

0

10

549      72

Teren niewykorzystany

0

0

11

552/14  72

Ciągi piesze

szer.1,5m

0,0022

0,0069

Zieleń

0,0047

12

569      72

Ciągi pieszo – jezdne

0,0010

0,001

13

514/10  72

Ciągi piesze

szer.3m

0,0016

0,0457

Fontanna

0,0025

Zieleń

0,0416

14

570      72

Ciągi pieszo – jezdne

0,0008

0,0065

Zieleń

0,0057

15

540/2   72

Ciągi pieszo – jezdne

0,0083

0,0083

RAZEM

3,2184

3,2184

             

 

Powierzchnia użytkowa planowanego obiektu

Projekt zagospodarowania terenu przewiduje następujące wykorzystanie obszaru przeznaczonego bezpośrednio na inwestycję:

Lp.

Nr obiektu

Opis i charakterystyka obiektu

Powierzchnia obiektu

Netto ha

Brutto ha

1

1.

Ciągi pieszo – jezdne

Zjazdy

0,2555

0,1472

0,2702

 

2

3.

Ciągi piesze

0,2357

0,0140

0,0118

0,0135

0,2749

3

14

Oświetlenie

0,0015

0,0015

3

6

Fontanna

0,0161

0,0167

 

B

Bunkier

0,0006

2, 10

Zatoki pod ławki

0,0307

0,0307

K

Kosze na śmieci

0,0005

0,0005

5

Tereny zieleni

2,6209

2,5645

4

11

Plac zabaw

0,0449

0,0449

5

9

Schody

0,0145

0,0145

 

 

Razem powierzchnia całkowita zagospodarowana

 

3,2184

 

3,2184

 

Obecnie teren wykorzystany jest jako park co jest zgodne również z Miejscowym Planem Zagospodarowania terenu.

Na obszarze parku znajdują się ciągi piesze o nawierzchni gruntowej.

Posadowione są tu dwa obiekty budowlane – trafostacje, zlokalizowane na wyodrębnionych działkach należących do ZEB Dystrybucja Sp. z o.o., wtopionych w teren objęty opracowywanym projektem. Z działki nr 570, obręb 72 wydzielono obszar, który za zgodą władającego działką zostanie zagospodarowany zielenią ( teren przyległy do budynku trafostacji).

 

Szata roślinna znajdująca się na terenie planowanej inwestycji

Na terenie parku zinwentaryzowano 460 sztuk drzew. W przeważającej ilości lipy oraz klony zwyczajny. Ponadto, występuje grab pospolity oraz jesion wyniosły.

Stan zdrowotny drzew jest bardzo zły i wymaga szybkiej interwencji w celu zapewnienia bezpieczeństwa zdrowia i życia przechodniom.

Ogólnie stan drzewostanu parku jest w złej kondycji estetycznej i zdrowotnej.

 

Określenie ewentualnych kolizji planowanej inwestycji z istniejącą zielenią

Planowana inwestycja uwzględnia przede wszystkim eliminację drzew chorych i niebezpiecznych dla otoczenia:

 -   grożących życiu i bezpieczeństwu przechodniów

 - grożących budowlom na działkach przyległych ( fundamenty trafostacji, piwnica stanowiąca element fundamentów domu   pogrzebowego) 

Przyjęte rozwiązania projektowe są najkorzystniejszym wariantem pod względem ograniczenia ilości eliminowanych drzew kolidujących bezpośrednio z planowaną inwestycją oraz komasacji tzw. „przedeptów”.

Planowane przedsięwzięcie ma na celu polepszenie bezpieczeństwa na terenie parku i zwiększenie atrakcyjności terenu wypoczynkowego pod względem estetyki oraz formy wypoczynku ( urozmaicenie roślinności, zwiększenie nasłonecznienia terenu, fontanna, plac zabaw)

 

Ewentualne warianty przedsięwzięcia (z uwzględnieniem tzw. wariantu zero, polegającego na niepodejmowaniu przedsięwzięcia)

 

A. Wariant wymiany nawierzchni ciągów pieszych na terenie parku.

Wariant ten nie zmieni przyzwyczajeń przechodniów, którzy korzystają z istniejących tzw. „przedeptów” oraz wytyczają nowe skracając sobie w ten sposób drogę.

Przedstawione korzystanie z ciągów pieszych i pieszo – jezdnych oraz stan zdrowotny drzew stwarza niekorzystne warunki dla nowych trawników oraz nowych nasadzeń drzew i krzewów ( piesi niszczą zakładane trawniki i nasadzenia; rosnące drzewa natomiast utrudniają dostęp światła dla prawidłowego wzrostu nowo sadzonych roślin).

Planowana inwestycja uwzględnia przede wszystkim eliminację drzew chorych i niebezpiecznych dla otoczenia:

 -   grożących życiu i bezpieczeństwu przechodniów

 - grożących budowlom na działkach przyległych ( fundamenty trafostacji, piwnica stanowiąca element fundamentów domu   pogrzebowego) 

Przyjęte rozwiązania projektowe są najkorzystniejszym wariantem pod względem ograniczenia ilości eliminowanych drzew kolidujących bezpośrednio z planowaną inwestycją oraz komasacji tzw. „przedeptów”.

Planowane przedsięwzięcie ma na celu polepszenie bezpieczeństwa na terenie parku i zwiększenie atrakcyjności terenu wypoczynkowego pod względem estetyki oraz formy wypoczynku ( urozmaicenie roślinności, zwiększenie nasłonecznienia terenu, fontanna, plac zabaw).

Wariant A. warunkuje zmiany estetyczne parku oraz poprawę warunków wypoczynku mieszkańcom oraz turystom.

 

B. Wariant zero – bez zmian

Teren parku pozostanie niebezpieczny dla przechodniów z powodu zbyt małego oświetlenia parku w godzinach rannych i wieczornych oraz z powodu złego stanu zdrowia drzew, które w każdej chwili mogą się rozłamać bądź ulec upadkowi przy większej wichurze. Ponad to, brak wymiany nierównej nawierzchni istniejących ciągów pieszych pozostaje niebezpieczny i nieprzyjemny dla przechodniów, zwłaszcza w deszczowe dni, gdy woda opadowa uniemożliwia ocenę głębokości zagłębienia chodnika.

 

Wariant B. nie warunkuje zmian estetycznych parku oraz poprawy warunków wypoczynku mieszkańcom oraz turystom ani poczucia bezpieczeństwa przebywającym na terenie planowanej inwestycji.

 

Przewidywana ilość wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw oraz energii, w tym szacunkowe zapotrzebowanie na energię:

.

· elektryczna (kW/MW)

Energia elektryczna jest niezbędna do planowanego oświetlenia parku. Zgodnie z obowiązującymi normami 49 sztuk latarni oświetli teren parku. W celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię elektryczną przewidziano redukcję mocy 70/50 oświetlenia sodowego, w wyniku którego 4,1kW zapewni całkowite oświetlenie parku. Włączanie i wyłączanie oświetlenia parku przewiduje się za pomocą automatycznego sterownika.

Obiektem nr 2 wymagającym zasilania elektrycznego jest fontanna posadowiona na terenie parku wzdłuż chodnika przy ulicy Warszawskiej. Ponieważ przewiduje się fontannę jako urządzanie samoobsługowe ( sterowanie automatyczne, pod względem czasowym włączania i wyłączania działania obiegu wody oraz podświetlenia fontanny) zapotrzebowania energii elektrycznej wynosi 5,7 kW.

 

· cieplną (kW/MW)

Nie przewiduje się zapotrzebowania na energię cieplną.

 

· gazową (m3/h)

Nie przewiduje się zapotrzebowania na energię gazową.

 

Planowana inwestycja dotyczy bezpośrednio środowiska, terenów zieleni. Przewiduje ona planową i kontrolowaną gospodarkę istniejącym drzewostanem,  umożliwiając korzystanie z dobrodziejstw natury w bezpieczny sposób na terenie znajdującym się w centrum turystycznego miasta, z zachowaniem historycznych elementów, takich jak aleja lipowa.

 

 

Inwestycja nie przewiduje jakiejkolwiek emisji do powietrza.

Inwestycja nie przewiduje jakiejkolwiek emisji hałasu. Zrealizowany projekt stworzy enklawę ciszy i możliwość spokojnego wypoczynku

Inwestycja nie przewiduje produkcji ścieków socjalno-bytowych.

Inwestycja nie przewiduje produkcji ścieków przemysłowych.

Wody opadowe oraz roztopowe na terenach zieleni zostaną wchłonięte przez glebę w sposób naturalny. Na powierzchniach ciągów pieszych i pieszo-jezdnych przewidziano nachylenie nawierzchni w sposób umożliwiający naturalny spływ wody na tereny zielone. Fontanna na obszarze powierzchnia lustra wody „ wchłonie”  wody opadowe i roztopowe dzięki projektowanej technologii i odprowadzi je do sieci instalacji deszczowej.

Inwestycja nie przewiduje produkcji odpadów stałych. Nie mniej, teren wypoczynkowy gromadzi odpady stałe, dla których przewidziano w inwestycji miejsca stałe wzdłuż ciągów pieszych i pieszo-jezdnych w ilości 50sztuk. Przewiduje się usuwać odpady dzięki obsłudze technicznej oczyszczania parku.

Drugim elementem do utylizacji jest woda z fontanny.Czynność ta pozwoli unieruchomić obiekt na okres zimy i wczesnej wiosny.

Zgodnie z uzyskanymi warunkami przyłącza i zgodą odpowiednich instytucji, woda z fontanny zostanie odprowadzona do sieci instalacji deszczowej.

Planowana inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w § 2 .1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 w sprawie określenia rodzajów mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko ( Dz. U. Nr 257, poz. 2573), co oznacza, że nie wpływa na środowiska w negatywny sposób mogący w jakikolwiek sposób naruszyć ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. Prawo o ochronie przyrody (Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.).

Na podstawie informacji o planowanym przedsięwzięciu oraz analizy uwarunkowań o jakich mowa w par. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu  o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.), stwierdzono, że:

- przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko,

- nie wiąże się ze znacznym zasięgiem , długotrwałym, nieodwracalnym i skumulowanym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych i wystąpieniem poważnej awarii przemysłowej,

- przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno – błotnych, jak również                    na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach górskich, lub leśnych, obszarach objętych  ochroną, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wodnych śródlądowych, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu               na występowanie gatunków, ich siedlisk, lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach Natura 2000, obszarach, na których standardy jakości zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, i kulturowe, bądź też archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, przylegających do jezior oraz obszarach ochrony uzdrowiskowej. Przedmiotowa inwestycja nie jest ujęta w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać  na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573  ze zm.) jako inwestycja mogąca znacząco oddziaływać na środowisko.

Zgodnie z art. 51 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska  organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię, co do potrzeby sporządzenia raportu oraz jego ewentualnego zakresu
do Starosty Powiatu Giżyckiego i Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Organy te wydały postanowienia:

- Starosta Powiatu Giżyckiego – postanowienie z dnia 12 stycznia 2009 roku, znak: WŚ.7330-5/09, nie nałożono obowiązku sporządzenia raportu,

- Powiatowy Inspektor Sanitarny – postanowienie z dnia 27 stycznia 2009, znak: ZNS-4316/4-2/2009, odstąpiono od nałożenia raportu.

Na podstawie art. 51 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, kierując się kryteriami,
o których mowa w art. 51 ust. 8 pkt. 2 cytowanej ustawy, określonymi w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu
na środowisko i biorąc pod uwagę wskazane wyżej postanowienia opiniujące , dnia 28 stycznia 2009 roku  organ prowadzący postępowanie wydał postanowienie, w którym odstąpił
od nałożenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia
na środowisko (WM.76201/21/2008/2009).

Przedmiotowy grunt  jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu zawartego miedzy ulicami: Warszawską, Wodociągową, Jagiełły, Daszyńskiego, al. 1 Maja i Placem Grunwaldzkim uchwalonego uchwałą Nr XLII/43/06 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 31.05.2006 roku i ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego Nr 106 poz. 1689 z 2006 roku.  

Środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia zostały uzgodnione
ze Starostą Powiatu Giżyckiego – postanowienie z dnia 2 lutego 2009 roku, znak: WŚ.7330-5/09 oraz w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym – postanowienie z dnia 30 stycznia 2009 roku, znak: ZNS-4316/4-3/09.

Treść tych uzgodnień została uwzględniona w sentencji decyzji, w punkcie 3.

Po rozpatrzeniu przedmiotowych okoliczności organ postanowił orzec jak w sentencji decyzji.

                                                                       Pouczenie

  1. Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Miasta Giżycka, w terminie 14 dni od daty otrzymania.
  2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska; wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Załącznik Nr 1

WM. 76201/16-3/2008/2009

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na wykonaniu instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej w oparciu  o zastosowanie systemu solarnego do podgrzewania ciepłej wody w budynku internatu Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku przy ul. Smętka 7,  dz. ozn. nr geod. 199/3, obręb Giżycko 2.

Planowane przedsięwzięcie polega na zainstalowaniu systemu solarnego do podgrzewania ciepłej wody w budynku internatu Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku przy ul. Smętka 7, w granicach administracyjnych Miasta Giżycko. Na działce znajduje się budynek szkoły ZSKŚiA, Internat ZSKŚiA, 3 boiska szkolne, parking.

Działka ewidencyjna: 199/3, obręb Giżycko 2, właściciel – Powiat Giżycki, Trwały Zarząd – Zespół Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku.

Przedsięwzięcie polega na zainstalowaniu na dachu budynku internatu Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku systemu odnawialnych źródeł energii opartego na zespole kolektorów słonecznych. Ponadto wykonanie robót budowlanych w zakresie zamontowania instalacji solarnej i instalacji elektrycznej. 

Powierzchnia nieruchomości wynosi 1,6277ha. Powierzchnia budynku, na którym zostaną umieszczone kolektory wynosi 2163m2. Jest to budynek jedno i dwukondygnacyjny, nie posiada podpiwniczenia.

W skład sytemu solarnego włączonych jest 60 kolektorów słonecznych, podzielonych na dwa pola na sąsiadujących dachach. Główne elementy instalacji to zespół kolektorów słonecznych, zespół grupy solarnej z pompą solarną i kompletną armaturą odcinająco - zabepieczającą, przeponowym naczyniem wzbiorczym, wymiennikiem płytowym oraz pośrednimi zasobnikami ciepła. Wymiary kolektora: 2240*1060*86mm, powierzchnia kolektora: 2,38m2, waga kolektora 43kg, powierzchnia pochłaniacza: 2,19 m2. Zadaniem instalacji solarnej jest pozyskiwanie energii słonecznej i jej przekazywanie do odbiornika ciepła, którym w tym przypadku jest woda zgromadzona w odpowiednich zasobnikach. Zgromadzona energia cieplna przekazywana będzie do istniejącego układu przygotowania ciepłej wody poprzez wymiennik płytowy. Instalacja solarna zostanie wykonana z zaizolowanych cieplnie rur miedzianych. Medium transferowym obiegu jest wodny roztwór glikolu propylenowego z dodatkami. Instalacja została zaprojektowana jako ciśnieniowa, w której obiekt nośnika ciepła jest wymuszony poprzez pompę obiegową.. Przewody instalacji solarnej będą częściowo prowadzone po powierzchni dachu,               po elewacji w rurze osłonowej PCV oraz w piwnicy.

Obszar działania planowanego przedsięwzięcia zlokalizowano poza obszarami Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Najbliżej położony obszar specjalnej ochrony Natura 2000 to  ,,Jezioro Dobskie” (kod: PLB280012), który położony jest w odległości około 6km od miasta Giżycko, powiat giżycki. Nie jest prawdopodobne aby realizacja przedsięwzięcia mogła negatywnie wpływać na gatunki roślin i zwierząt oraz siedliska przyrodnicze, dla ochrony których wyznaczone zostały obszary Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie nie wiąże się z wystąpieniem awarii przemysłowej, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu  go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia  poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2002r. Nr 58, poz. 535).

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na podstawie  art. 104 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania  na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227).

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 9.02.2009
Dokument wytworzony przez: Wydział Mienia (WM)
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Oliwia Brzozowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 lutego 2009 09:53
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Kulas
Ilość wyświetleń: 4053
16 lutego 2009 09:55 (Małgorzata Kulas) - Zmiana treści dokumnetu.
16 lutego 2009 09:54 (Małgorzata Kulas) - Zmiana treści dokumnetu.
16 lutego 2009 09:53 (Małgorzata Kulas) - Utworzenie dokumentu.