23 września giżycka Rada Miejska podjęła uchwałę o przyjęciu „Strategii Rozwoju Elektromobilności dla Miasta Giżycka”. Dokument opracowano na lata 2019-2022. Miasto Giżycko jest gminą mniejszą niż 50 tysięcy mieszkańców, czyli nie podlega obowiązkowi nałożonemu w drodze Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w związku z tym, Strategia jest opracowana w okresie 3-letnim. W tym czasie, główny nacisk zostanie położony na promowanie elektromobilności wśród mieszkańców Miasta.
Ponadto zbiega się to z zakończeniem starej perspektywy finansowej UE 2014-2020, a rozpoczęciem nowej na lata 2021-2027, gdzie poznamy nowe instrumenty finansowe, które zostaną wykorzystane do realizacji zadań związanych z elektromobilnością. Tym samym, po roku 2022 nastąpi ewaluacja Strategii Rozwoju Elektromobilnościdla Miasta Giżycka uwzględniająca nowe możliwości finansowe dostępne z Unii Europejskiej.
Opracowana Strategia jest zgodna z powszechnie obowiązującą Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r. (Dz.U.2018 poz. 317 z późn.zm.). Ponadto, uwzględniono w niej zapisy zamieszczone w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce z 16 października 2017 r. oraz Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych z 29 marca 2017 r.
Obok wspomnianych aktów prawnych obowiązujących w kraju, uwzględniono także dokumenty o znaczeniu strategicznym dla rozwoju miasta, w tym:
Celem opracowania dokumentu jest określenie planu działań oraz analiza możliwych do realizacji inwestycji jakie należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał rozwoju elektromobilności w Giżycku. Plan działań opracowany został tak, aby w optymalny sposób sprostać potrzebom transportowym i środowiskowym mieszkańców miasta.
Realizacja założeń Strategii Rozwoju Elektromobilności pozwoli obok usprawnienia ruchu na ograniczenie niskiej emisji i poziomu hałasu generowanego przez sektor transportowy w mieście. Zastosowanie rekomendowanych rozwiązań realnie wpłynie na poprawę jakości powietrza oraz życia giżycczan.
Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Giżycko zamierza zrealizować obowiązki wynikające z Ustawy o Elektromobilności, w zakresie zapewnienia wymaganego udziału pojazdów we flocie użytkowanych pojazdów – co najmniej 10% od 1 stycznia 2022 r. i co najmniej 30% od 1 stycznia 2025 r., a także będzie dążyć we współpracy z organizatorem transportu publicznego do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w obsłudze komunikacji publicznej na terenie miasta.
Na terenie Giżycka są trzy stacje ładowania samochodów elektrycznych:
Budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest natomiast realną potrzebą rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych w Polsce.Wygodnym, szybkim, tanim i ekologicznym środkiem transportu, również w mieście jest rower i skuter elektryczny. I na to również warto postawić w komunikacji miejskiej. Miejska przestrzeń powinna być przyjazna dla osób z niej korzystających. Miasto Giżycko posiada rekomendację MPR - Miejsca Przyjaznego Rowerzystom na Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo.
Giżycko rekomenduje również swoje szlaki rowerowe i uczestniczy w projekcie „Mazurska Pętla Rowerowa”, która realizowana jest od 2014 r. w ramach strategii Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Trasa ma liczyć 305 km.
Planowane rozwiązania jako stan pożądany:
Rozwój pojazdów elektrycznych będzie też wymagał bardzo szybkich łączy bezprzewodowych oraz odpowiedniego dostosowania dróg publicznych, wprowadzenia systemów automatyzacji sygnalizacji świetlnej skrzyżowań, w tym inteligentnego zarządzania ruchem – m. in. poprzez zwiększenie przepustowości tras w zależności od faktycznego natężenia ruchu drogowego i szynowego w danej porze dnia. Maksymalizacja synergii nie tylko przełoży się na sprawne wdrożenie przyszłej strategii, ale także na zwiększenie efektu gospodarczego (znaczne oszczędności energetyczne i klimatyczne – zmniejszenie emisji spalin).
W kolejnych latach prowadzona będzie bieżąca modernizacja i rozbudowa sieci elektroenergetycznej, celem utrzymania ciągłości dostaw energii elektrycznej oraz zapewnienia przyłączy dla nowo powstających budynków. Ponadto działania miasta Giżycka powinny się skupiać również na poprawie efektywności energetycznej systemu elektroenergetycznego – w tym oświetlenia ulicznego.
Strategia rozwoju elektromobilności dla Giżycka na lata 2019-2022 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku