Z a r z ą d z e n i e Nr 4/2010
B u r m i s t r z a M i a s t a G i ż y c k a
z dnia 14 grudnia 2010 roku
w sprawie: wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dotyczących projektu „Budowa Mazurskiego Centrum Sportów Lodowych w Giżycku” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości ( tj. Dz. U. z 2009 r. Nr 152,poz.1223 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 r. Nr 128,poz.861) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 38,poz.207)
zarządza się co następuje:
§ 1. Wprowadza się, jako obowiązujące zasady (politykę)rachunkowości dotyczącą projektu „Budowa Mazurskiego Centrum Sportów Lodowych w Giżycku” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013:
Oś priorytetowa 2 – „ Turystyka”
Działanie 2.1. –„ Wzrost potencjału turystycznego” stanowiące załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.
Burmistrz Miasta
/-/
Jolanta Piotrowska
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 4/2010
Burmistrza Miasta Giżycka z dnia 14 grudnia 2010 roku
Zasady (polityka) rachunkowości projektu
„Budowa Mazurskiego Centrum Sportów Lodowych w Giżycku”
I. ZASADY OGÓLNE:
1.Celem prowadzenia rachunkowości jest wierne i rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej projektu „Budowa Mazurskiego Centrum Sportów Lodowych w Giżycku”.
2. Urząd Miejski w Giżycku oraz Budżet Gminy (ORGAN) posiadają wspólny rachunek bankowy o numerze 14 2030 0045 1110 0000 0170 2300 w BGŻ O/Giżycko. Dla potrzeb realizowanego projektu został otwarty odrębny rachunek bankowy o numerze 68 2030 0045 1110 0000 0192 5980 w BGŻ O/Giżycko. Do dysponowania środkami pieniężnymi znajdującymi się na rachunkach bankowych upoważnione są osoby zgodnie z kartami wzorów podpisów.
3. Beneficjentem środków finansowych z Unii Europejskiej w zakresie realizacji projektu jest Gmina Miejska Giżycko, realizatorem Urząd Miejski w Giżycku. Księgi rachunkowe projektu prowadzone są w jednostce budżetowej w siedzibie Urzędu Miejskiego w Giżycku.
Księgi rachunkowe prowadzone są komputerowo w systemie INFOSYSTEM . Analityka do kont 080, 225, 229, 234, 240 prowadzona jest ręcznie z zastosowaniem kartotek księgowych. Każdy użytkownik programu komputerowego posiada indywidualne hasła zabezpieczające dostęp do wprowadzania danych.
W planie finansowym jednostki budżetowej (UM) wydatki na realizację Projektu ujęte są w dziale 926 „ Kultura fizyczna i sport” rozdział 92601 „ Obiekty sportowe”.
4. Wydatki realizowane są z rachunku bankowego Urzędu Miejskiego – Gminy Miejskiej o numerze 14 2030 0045 1110 0000 0170 2300.
5. Operacje gospodarcze w zakresie dochodów budżetowych z tytułu wpływu dotacji rozwojowych ujmowane są w księgach Budżetu Gminy (Organu). Wpływ dokonywany jest na wydzielony dla Projektu rachunek bankowy. Raz w miesiącu środki z tego rachunku przekazywane są na rachunek podstawowy Budżetu.
6. Wydatki inwestycji ujmuje się w rozbiciu na: środki unijne i środki własne z odpowiednią czwartą cyfrą klasyfikacji budżetowej.
7. Rachunkowość budżetu(Organu) obejmuje operacje kasowe tj. przepływy środków, a rachunkowość w jednostce budżetowej (UM) – koszty inwestycji, rozrachunki między kontrahentami, Urzędem i budżetem.
II.KLASYFIKACJA BUDŻETOWA
Ewidencja księgowa projektu prowadzona jest w sposób umożliwiający identyfikację zadania, zgodnie z klasyfikacją budżetową określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. W paragrafach klasyfikacji budżetowej dla danego Projektu stosuje się czwartą cyfrą jest „7” i „9”.
III. OBIEG, OPIS i KONTROLA DOKUMENTÓW KSIĘGOWYCH
1.Realizacja wydatków następuje zgodnie z projektem, podpisanymi umowami, aneksami i harmonogramami, na podstawie prawidłowo wystawionych , opisanych i zatwierdzonych dokumentów księgowych.
2. Płatności dokonywane są w formie bezgotówkowej za pomocą elektronicznego systemu Home banking, na podstawie dokumentów księgowych stwierdzających konieczność dokonania ww. przelewu. Potwierdzeniem dokonania przelewu/zapłaty jest wtórnik zlecenia oraz wyciąg bankowy.
3. Na dowodach księgowych (fakturach) powinny się znaleźć następujące elementy opisu:
1. Numer umowy/uchwały o dofinansowanie |
UDA – RPWM.02.01.03-28-008/08 -00 |
2. Nazwa i numer projektu |
„Budowa Mazurskiego Centrum Sportów Lodowych w Giżycku” WND – RPWM.02.01.03 – 28 – 008/08 |
3.Przedstawiony wydatek dotyczy kategorii wydatku wskazanego we wniosku o dofinansowanie projektu: |
|
4. Kwota wydatku kwalifikowanego |
|
5. Kwota wydatku niekwalifikowanego |
|
6, Kwota wydatku niekwalifikowanego nieobjętego wnioskiem |
|
7. Projekt jest realizowany zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych z dn. 29 stycznia 2004r. (Dz.U. z 2007r. Nr 223,poz.1655, z późn.zm.) |
|
8.Sprawdzono pod względem merytorycznym, legalności, celowości i gospodarności |
|
9. Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym |
|
Zatwierdzenia dowodu księgowego do wypłaty
1)proporcja udziału środków unijnych i środków własnych
2)pozycja księgowa
3)dekret
4)klasyfikacja budżetowa i zatwierdzenie do wypłaty
5)informacja o treści: Projekt pn. „Budowa Mazurskiego Centrum Sportów Lodowych w Giżycku” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013
6) pieczątkę z treścią: „zapłacono, czekiem, poleceniem przelewu Nr … z dnia …. „ podpis pracownika dokonującego przelewu.
7)pieczątka z treścią: Urząd Miejski w Giżycku, data wpływu, liczba dziennika i podpis osoby przyjmującej.
4. Dowody księgowe (faktury) dotyczące zatwierdzenia i akceptacji Projektu finansowanego ze środków unijnych podpisane są przez Burmistrza lub jego zastępcę oraz skarbnika lub osobę przez skarbnika upoważnioną. Pod względem merytorycznym faktury podpisuje naczelnik Wydziału Techniczno Inwestycyjnego, który poświadcza faktyczne i prawidłowe poniesienie wydatków oraz ich kwalifikowalność, sprawdza czy dane zawarte na dowodach księgowych są zgodne z zawartą umową o dofinansowanie projektu, umową z wykonawcą
zadania, harmonogramem rzeczowo – finansowym. Pod względem zgodności z ustawą Prawo zamówień publicznych podpisuje pracownik Wydziału Techniczno – Inwestycyjnego. Pod względem formalnym i rachunkowym podpisywane są przez pracowników Wydziału Finansowo – księgowego.
5. Pracownik Wydziału Techniczno – Inwestycyjnego przygotowuje wnioski o płatność z częścią sprawozdawczą z przebiegu realizacji projektu w sposób poprawny, terminowy i rzetelny oraz przesyła je do Instytucji Zarządzającej.
Beneficjent składa Wnioski o płatność w formie i w oparciu o wzór określony przez Instytucję Zarządzającą RPO WiM oraz zobowiązany jest do złożenia załączników do wysłanego drogą elektroniczną Wniosku o płatność.
Po zakończeniu inwestycji Wydział techniczno – Inwestycyjny sporządza dowód OT. Dowód OT po podpisaniu przez osoby upoważnione zostaje przekazany do Wydziału Finansowo – Księgowego celem przyjęcia środka trwałego na majątek Urzędu Miejskiego.
IV.EWIDENCJA KSIĘGOWA DOKUMENTÓW I OPERACJI FINANSOWYCH
1. Do prowadzenia ewidencji zadań realizowanych z wykorzystaniem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Organie Gminy korzysta się z bilansowych kont syntetycznych:
133 - 3 rachunek budżetu w BGŻ
133 – 18 rachunek bankowy, wydzielony na przyjęcie dotacji rozwojowych na realizację
Projektu
140 – środki pieniężne w drodze
240 – 1 pozostałe rozrachunki
901 – 4 dochody budżetu
901 – 18 dochody budżetu ( dotacje rozwojowe)
902 – 18 wydatki budżetu
960 – skumulowane wyniki budżetu
961 – wynik wykonania budżetu
961 – 18 wynik wykonania Projektu
962 – wynik na pozostałych operacjach.
Ewidencja księgowa:
Ogólną zasadą systemu płatności dla działań finansowanych ze środków Unii Europejskiej jest przekazywanie Beneficjentowi środków finansowych zgodnie z umową o dofinansowanie projektu. Otrzymane środki europejskie ewidencjonowane są na wydzielonym dla Projektu rachunku i na następujących kontach: 133 – 18 rachunek bankowy dla Projektu i 901- 18 dochody budżetu w zakresie dotacji rozwojowych. Ujęcie otrzymanych środków w budżecie jednostki samorządu terytorialnego następuje na koncie 133–3 „Rachunek budżetu” w korespondencji z kontem 901–4 „Dochody budżetu”. A zatem otrzymane przez Gminę Miejską środki ujmuje się w rozdziale 92601 „Obiekty sportowe” w § 6207 w zakresie środków europejskich EFRR.
L.p. |
Treść |
Wn |
Ma |
1. |
Wpływ dotacji rozwojowej na rachunek bankowy Projektu |
133-18 |
901-18 (klasyfikacja budżetowa) |
2. |
Przelew środków z wyodrębnionego rachunku na rachunek bieżący budżetu (raz w miesiącu) |
133-3 |
133-18 |
3. |
Naliczenie odsetek bankowych od środków z refundacji |
133-18 240-1 |
240-1 133-18 |
4. |
Przelew odsetek od środków z refundacji na rachunek budżetu |
133-3 |
901-4 (klasyfikacja budżetowa) |
5. |
Księgowanie zrealizowanych wydatków w ramach Projektu |
902-18 |
133-3 |
6. |
Przeksięgowanie rocznych wydatków i dochodów: a)wydatki zrealizowane w ramach projektu b)dochody pochodzące z dotacji c)przeksięgowanie w roku następnym pod datą zatwierdzenia bilansu |
961-18 901-18 961-18 |
902-18 961-18 960 |
2. Do prowadzenia ewidencji zadań realizowanych z wykorzystaniem środków europejskich w Urzędzie Miejskim, tj. w jednostce budżetowej korzysta się z bilansowych kont syntetycznych:
011 - Środki trwałe – środki trwałe przejęte po zakończeniu robót inwestycyjnych wycenia się po koszcie wytworzenia(zdefiniowanego w art.28 ust.3 ustawy o rachunkowości), to jest w wartości wszystkich poniesionych na dany obiekt kosztów – zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich, poniesionych od momentu podjęcia inwestycji aż do przejęcia środka do używania w stanie kompletnym;
080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie) – analitycznie dla projektu 080 - 18
130 - Rachunek bieżący jednostki - analitycznie dla projektu 130 – 18
201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami – wyrażone w walutach obcych operacje
gospodarcze wycenia się następująco:
- składniki aktywów i pasywów(np. należności i zobowiązania) – po obowiązującym
w danym dniu średnim kursie ogłoszonym dla danej waluty przez NBP
- zapłata należności lub zobowiązań – po kursie faktycznie zastosowanym w tym dniu,
wynikającym z charakteru operacji
225 - Rozrachunki z budżetami
750 - przychody i koszty finansowe
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu
860 - Wynik finansowy.
Ewidencja księgowa:
L.p. |
Treść |
Wn |
Ma |
1. |
Faktura wykonawcy inwestycji Koszty Projektu wyodrębnia się w ewidencji analitycznej do konta 080 poprzez wydzielenie kartoteki z nazwą zadania |
080 - 18
|
201 |
2. |
Wydatki objęte planem finansowym UM zrealizowane z rachunku bankowego w postaci: przelewu z tytułu spłaty zobowiązań – po wprowadzeniu klasyfikacji budżetowej wyodrębnia się pozycję 4000 i nr zadania 20 Równolegle do wydatków majątkowych zaksięgowanie środków na inwestycje |
201
810
|
130-18
800 |
3. |
Przeksięgowanie na koniec roku środków na inwestycje |
800 |
810 |
4. |
Przeksięgowanie na koniec roku zrealizowanych wydatków na realizację Projektu objętych planem finansowym |
130 -18 |
800 |
5. |
Przeksięgowanie na koniec miesiąca przychodów finansowych |
130 – 18 |
750 |
6. |
Przeksięgowanie na koniec roku przychodów budżetowych |
750 |
860 |
7.
|
Przeksięgowanie zakończonego zadania inwestycyjnego na środek trwały na podstawie wystawionego dowodu OT |
011 |
080 – 18 |
8. |
Przeksięgowanie w następnym roku pod datą przyjęcia bilansu dodatniego wyniku za rok poprzedni |
860 |
800 |
9. |
Przeksięgowanie w następnym roku pod datą przyjęcia bilansu ujemnego wyniku za rok poprzedni |
800 |
860 |
V. SPRAWOZDAWCZOŚĆ I ROZLICZENIA W TRAKCIE POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW DZIAŁANIA - OKREŚLENIA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH
1.Beneficjent jest odpowiedzialny za poprawność wydatkowania całości (100%) środków przeznaczonych na dany Projekt.
2. Umowa z wykonawcą jest zawierana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z przepisami prawa zamówień publicznych.
3. Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007 – 2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jest wdrażany zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie Projektu.
4.Wydatki poniesione w ramach realizacji Projektu są dokładne i prawdziwe, a wyniki zostały uzyskane z systemu księgowania.
5. Wydatki zostały faktycznie poniesione, a dokumentacja pomocnicza (faktury i dokumenty o podobnej wartości dowodowej) jest dostępna.
6.Płatność na rzecz wykonawcy została dokonana w sposób prawidłowy.
7. Prowadzona jest sprawozdawczość i rozliczenia za poszczególne etapy działania.
Wykaz osób uprawnionych do podpisywania pod względem merytorycznym, formalno –rachunkowym, zgodności z procedurami Prawa zamówień publicznych, zatwierdzenia do wypłaty dokumentów księgowych związanych z realizacją Projektu:
L.p. |
Wyszczególnienie -uprawnienie |
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Wzór podpisu |
1. |
Podpisywanie dokumentów pod względem merytorycznym |
Róża Cudzanowska Paweł Czacharowski |
Naczelnik WTI
Z-ca Burmistrza |
|
2. |
Podpisywanie dokumentów pod względem formalno - rachunkowym |
Janina Stankiewicz Teresa Górska |
Inspektor WFK
Inspektor WFK |
|
3. |
Zatwierdzenie dokumentów do wypłaty |
Jolanta Piotrowska Paweł Czacharowski Elżbieta Ołoszczyńska Danuta Wasilewska |
Burmistrz
Z-ca Burmistrza
Skarbnik
Z upoważnienia Skarbnika |
|
4. |
Potwierdzenie zgodności z Prawem zamówień publicznych |
Grzegorz Witkowski Ewa Kuliś Sebastian Pyzalski Marcin Wójcik Magdalena Fuk Dariusz Dowejko |
Inspektorzy WTI
|
|
VI. PRZECHOWYWANIE I ARCHIWIZACJA DOKUMENTACJI PROJEKTU
1.Wydział Finansowo – księgowy prowadzi księgi rachunkowe projektu oraz przechowuje dokumenty księgowe.
2. Wszystkie oryginalne dowody źródłowe, w tym dowody księgowe dotyczące realizacji projektu są przechowywane w oddzielnych teczkach lub segregatorach w siedzibie Urzędu Miejskiego.
3.Dowody księgowe ewidencjonowane w księgach rachunkowych UM w Giżycku i dokumentujące wydatki poniesione przez Gminę Miejską Giżycko – Urząd Miejski w Giżycku: tj: faktury, rachunki i inne dokumenty potwierdzające wydatki kwalifikowane oraz wydruki komputerowe dotyczące realizowanego Projektu przechowywane są w Wydziale Finansowo – Księgowym.
4. Po zakończeniu realizacji Projektu przez Gminę Miejską Giżycko i rozliczeniu finansowym przez Instytucję Zarządzającą, dowody księgowe Projektu oraz wszelką dokumentację związaną z projektem, jego rozliczeniem i sprawozdawczością zostaną przekazane do archiwum zakładowego znajdującego się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Giżycku.
5. Dokumentacja dotycząca realizacji projektu przez Gminę Miejską Giżycko przechowywana będzie w archiwum zakładowym zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu do dnia 31 grudnia 2020 roku.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku