Środowisko naturalne

DECYZJA - odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie parkingu w obrębie skrzyżowania ul. Warszawskiej i Wodociągowej

Giżycko, dnia 2009-03-16

WM. 76201/6-2/2009

 

D E C Y Z J A

 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1, 2 art. 85 ust. 1, ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania  na środowisko   (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Pana Marka Polkowskiego Prezesa Przedsiębiorstwa POLNET Sp. z o. o., 16-300 Augustów, ul. Wypusty 3, działającego w imieniu i na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych dla przedsięwzięcia polegającego               na przebudowie parkingu w obrębie skrzyżowania ul. Warszawskiej i Wodociągowej w Giżycku zlokalizowanej na działkach: 733, 734/1, 734/2, 735/2

 

                                                                   stwierdzam

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko   dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie parkingu w obrębie skrzyżowania    ul. Warszawskiej i Wodociągowej w Giżycku zlokalizowanej na działkach: 733, 734/1, 734/2, 735/2.

 

Charakterystyka przedsięwzięcia oraz karta przedsięwzięcia stanowią odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 30 stycznia 2009r. do Burmistrza Miasta Giżycka wpłynął wniosek Pana Marka Polkowskiego  - Prezesa Przedsiębiorstwa POLNET Sp. z o. o., 16-300 Augustów, ul. Wypusty 3, działającego w imieniu i na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych, 11-500 Giżycko, ul. Węgorzewska 4 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego     na przebudowie parkingu w obrębie skrzyżowania ul. Warszawskiej i Wodociągowej w Giżycku zlokalizowanej na działkach: 733, 734/1, 734/2, 735/2. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

W toku postępowania stwierdzono, że przy uwzględnieniu kryteriów ,,miękkich” wymienionych           w § 4 i §  5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu                       na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.) przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zaliczone do kategorii mogących zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,                 a zatem w myśl obowiązujących przepisów nie będzie podlegać ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Teren, na którym planowana jest realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Przy dokonaniu szczegółowej analizy organ badał  informacje na temat przedsięwzięcia przedłożone wraz z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej zgodnie z zakresem określonym w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania              na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Starosty Powiatu Giżyckiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Giżycku (pisma znak: WM. 76201/6/2009 z dnia                   2009-02-05).

W postanowieniu znak: WŚ.7330-19/09 z dnia 2009-02-19 Starosta Powiatu Giżyckiego wyraził opinię o braku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Giżycku pismem ZNS-4316/18-1/09 z dnia 2009-02-11 stwierdził, że dla w/w przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci ekologicznej Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest projektowany specjalny obszar ochrony siedlisk Natura 2000 Ostoja Północnomazurska                     (kod obszaru: pltmp 242), który oddalony jest około 2,3 km od miejsca realizacji inwestycji.

Biorąc pod uwagę wskazane opinie oraz uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia               3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ                    w postanowieniu znak: WM.76201/6-1/2009 z dnia 2009-03-05 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego przedsięwzięcia. W toku wydania postanowienia uwzględniono łącznie następujące uwarunkowania wymienione w art. 63    ust. 1 powyższej ustawy oraz w § 4 i § 5 w/w rozporządzenia wskazujące na brak konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

1.      rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

a)      skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa parkingu o nawierzchni nieutwardzonej.

Teren objęty opracowaniem projektowym zlokalizowany w okolicy skrzyżowania ul. Warszawskiej                z ulicami Wodociągową oraz Bohaterów Westerplatte,  w bliskiej odległości centrum miasta, a także Regionalnego Centrum Krwiodawstwa .

Obecnie znajduje się tam nieutwardzony plac parkingowy o nawierzchni gruntowej                                    z nieuporządkowanymi miejscami postojowymi.

Projektowany parking o nawierzchni utwardzonej przeznaczony będzie dla pojazdów osobowych  (59 stanowisk postojowych) i wykonany będzie z kostki betonowej  gr. 8cm. Szerokość jezdni manewrowej wynosi 5,00 m, a wymiar stanowisk postojowych 2,40m x 4,50 m (w przypadku miejsc dla osób niepełnosprawnych 3,60 m x 4,50 m). Krawędzie parkingu zostaną ograniczone krawężnikiem typu lekkiego 100x15x30 cm na ławie betonowej z oporem oraz lokalnie krawężnikiem najazdowym 100x15x22 cm.

Przy budynku przeprojektowano chodnik. Chodnik ten będzie miał szerokość 2,25 m i zostanie ograniczony obrzeżem betonowym  100x6x20 cm.

W ramach realizacji zadania zostanie ponadto przebudowana:

1. kanalizacja deszczowa,

2. sieć energetyczna,

              3. zabezpieczenie istniejącej sieci gazociągu i ciepłociągu poprzez założenie rur osłonowych.

Projektowana kanalizacja deszczowa odprowadza wody deszczowe poprzez sieć kanalizacji deszczowej ulic sąsiednich.

 

Kanalizacja deszczowa:

 

W chwili obecnej na parkingu brak jest istniejącej kanalizacja deszczowej. Projektowane wpusty deszczowe zostaną rozlokowane zgodnie z zasadami obowiązującymi przy projektowaniu kanalizacji deszczowej i dostosowane do nowej niwelety i projektowanej linii krawężnika, co umożliwi tym samym właściwe odwodnienie przebudowywanego parkingu.

W ramach budowy kanalizacji deszczowej długości około 90,5 m zostanie wybudowany kanał deszczowy z rur plastikowych o średnicach Ø 200 mm, Ø 300mm, który będzie odprowadzał              za pośrednictwem nowoprojektowanych przykanalików wody deszczowe i roztopowe zbierane                  z jezdni parkingu do kanalizacji deszczowej w ul. Warszawskiej oraz Bohaterów Westerplatte.

Projektuje się studnie rewizyjne (przelotowe i połączeniowe) z kręgów żelbetowych Ø 1200 mm                  z kominami włazowymi na podmurówce z cegły kanalizacyjnej. Kominy przykryte będą płytą nadstudzienną z włazem żeliwnym typu ciężkiego klasy D 400 (włazy okrągłe z wentylacją).                     Do zbierania wód opadowych z powierzchni ulicy projektuje się studzienki ściekowe z rur Vipro Ø 500 mm, zabezpieczone wpustami ulicznymi z wpustem ściekowym żeliwnym (klasy C 250 kN) .

 

Gazociąg:

W miejscach kolizji przewiduje się założenie rur osłonowych dwudzielnych na istniejącym gazociągu.

 

Ciepłociąg:

W ramach przebudowy parkingu przewidziano także zabezpieczenie istniejącego ciepłociągu - zlokalizowanego pod nawierzchnią - poprzez założenie stalowych rur osłonowych dwudzielnych oraz poprzez zastosowanie płyt odciążających.

 

Sieć energetyczna:

W związku z przebudową parkingu, przewiduje się budowę linii oświetlenia ulicznego jako kablową doziemną. Projektuje się również przełożenie linii kablowej niskiego napięcia w nowy wykop oraz zabezpieczenie rurami osłonowymi istniejących doziemnych linii energetycznych niskiego i średniego napięcia pod nawierzchnią parkingu, a także w miejscach skrzyżowań z istniejącą  infrastrukturą techniczną. 

b)      powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na terenach nieruchomości sąsiednich – nie przewiduje                się powiązań z innymi przedsięwzięciami na nieruchomościach sąsiednich.

c)      wykorzystywanie zasobów naturalnych:

materiały z rozbiórki z uwagi na obecny ich zły stan nie będą mogły być wykorzystane ponownie; należy je wywieść w miejsce przeznaczone do składowania tego rodzaju odpadów.

d) przedmiotowe przedsięwzięcie nie wiąże się z wystąpieniem awarii przemysłowej, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu                  go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2002r. Nr 58 poz. 535).

2.      usytuowanie przedsięwzięcia:

a)      przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach                 o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu                   na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior           i obszarach ochrony uzdrowiskowej.

3.      rodzaj i skala możliwego oddziaływania:

a)      zasięgu oddziaływania – przedsięwzięcie będzie oddziaływać na tereny zlokalizowane bezpośrednio przy nieruchomościach nie powodując uciążliwości dla nieruchomości przyległych, nie będzie wywierać negatywnego wpływu na miejscową ludność.

b)      transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze – nie wymaga przeprowadzenie postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania              na środowisko na podstawie art. 104 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz            o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).

c)      wielkość, złożoność i prawdopodobieństwo oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej;

- rzeczywisty wpływ przedsięwzięcia na środowisko będzie znikomy.

W szczególności, przedsięwzięcie na etapie budowy:

- będzie wymagało minimalnej ilości ciężkiego sprzętu budowlanego,

-będzie generowało emisje hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeń powietrza (spaliny, pylenie)                o niedużym poziomie uciążliwości,

-będzie generowało wyłącznie oddziaływania krótko – i średnioterminowe.

Są to oddziaływania chwilowe, które po zakończeniu prac kończą się, a ich dotychczasowe skutki są odwracalne.

Na etapie eksploatacji:

-nie będzie powodowało zużycia mediów, paliw nieodnawialnych ani emisji gazów.

Prace budowlane prowadzone będą w taki sposób, aby ograniczyć:

- emisję spalin do powietrza atmosferycznego będącej wynikiem pracy silników spalinowych maszyn, urządzeń i pojazdów,

-hałas spowodowany ruchem pojazdów i pracą sprzętu budowlanego,

-powstawanie śmieci o lekkich frakcjach,

-powstanie wycieków substancji ropopochodnych z pojazdów i sprzętu budowlanego

d)  czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania – oddziaływanie w fazie realizacji posiadać będzie charakter chwilowy, który po zakończeniu prac zakończy się, a jego                  dotychczasowe skutki będą odwracalne.

      Dodatkowo stwierdzono, że z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływania będą miały charakter lokalny, małoznaczący, krótkotrwały i odwracalny. Z uwagi na zakres planowanej inwestycji nie wystąpi możliwość kumulowania się oddziaływań, a wykorzystanie zasobów naturalnych, ryzyko emisji, występowanie innych uciążliwości będzie zminimalizowane.

      W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i Dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny i flory.

Przebudowa parkingu według projektowanego wariantu zapewni poprawę bezpieczeństwa, większą  ilość

stanowisk postojowych, prawidłowe odwodnienie parkingu, estetyczny wgląd poprzez uporządkowanie terenu.

Zgodnie wymogami art. 85 ust. 3 cyt. wyżej ustawy informacja o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, została podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń i na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Giżycku.

 

 

POUCZENIE

 

      Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego                       w Olsztynie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Giżycka w terenie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach posiada ważność 4 lata od dnia, w którym stała się ostateczna. Termin powyższy może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać  na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1. Pan Marek Polkowski - Przedsiębiorstwo POLNET Sp. z o.o.

 ul. Wypusty 3, 16-300 Augustów,

2.  pozostałe strony - wg. wykazu stron (znak sprawy WM. 76201/6/2009

3.  a/a.

 

Do wiadomości:

1. Starosta Powiatu Giżyckiego, al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko,

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Giżycku, ul. Suwalska 3, 11-500 Giżycko

 

 

 

Załącznik Nr 1

WM. 76201/6-2/2009

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego                     na przebudowie parkingu w obrębie skrzyżowania ul. Warszawskiej i Wodociągowej                     w Giżycku zlokalizowanej na działkach: 733, 734/1, 734/2, 735/2

 

 

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa parkingu o nawierzchni nieutwardzonej.

 

Projektowany parking przeznaczony będzie dla pojazdów osobowych (59 stanowisk postojowych)               i wykonany będzie z kostki betonowej gr. 8 cm. Szerokość jezdni manewrowej wynosi 5,00 m,                    a wymiar stanowisk postojowych 2,40 m x 4,50 m (w przypadku miejsc dla osób niepełnosprawnych 3,60 m x 4,50 m). Krawędzie parkingu zostaną ograniczone krawężnikiem typu lekkiego                     100 x 15 x 30 cm na ławie betonowej z oporem oraz lokalnie krawężnikiem najazdowym                     100 x 15 x 22 cm.

 

W ramach realizacji zadania zostanie ponadto przebudowana:

- kanalizacja deszczowa,

- sieć energetyczna,

-zabezpieczenie istniejącej sieci gazociągu i ciepłociągu poprzez założenie rur osłonowych.

 

W ramach budowy kanalizacji deszczowej długości około 90,5 m zostanie wybudowany kanał deszczowy z rur plastikowych o średnicach Ø 200 mm, Ø 300 mm, który będzie odprowadzał                za pośrednictwem nowoprojektowanych przykanalików wody deszczowe  i roztopowe zbierane                 z jezdni parkingu do kanalizacji deszczowej w ul. Warszawskiej oraz Bohaterów Westerplatte.

 

Projektuje się studnie rewizyjne 9przelotowe i połączeniowe) z kręgów żelbetowych Ø 1200 mm                z kominami włazowymi na podmurówce z cegły kanalizacyjnej.

 

Do zbierania wód opadowych z powierzchni ulicy projektuje się studzienki ściekowe z rur Vipro               Ø 500 mm, zabezpieczone wpustami ulicznymi z wpustem ściekowym żeliwnym (klasy C 250kN).

W związku z przebudową parkingu, przewiduje się również budowę linii oświetlenia ulicznego jako kablową doziemną.

 

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, nie ma wpływu na obszar sieci Natura 2000.                     W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i Dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny i flory.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 2

WM. 76201/6-2/2009

 

KARTA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego                     na przebudowie parkingu w obrębie skrzyżowania ul. Warszawskiej i Wodociągowej                     w Giżycku zlokalizowanej na działkach: 733, 734/1, 734/2, 735/2

 

Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia:

 

Planowane przedsięwzięcie  zlokalizowane jest na działkach o numerach ewidencyjnych:  obręb Giżycko: działki 733, 735/2, 272 - własność Powiat Giżycki oraz działki: 734/1; 734/2  - własność Gminy Miasta Giżycka;

Inwestycja – przebudowa parkingu - usytuowana jest w okolicy skrzyżowania ul. Warszawskiej                  z ulicami Wodociągową oraz Bohaterów Westerplatte. 

 

Przebudowa parkingu w obrębie skrzyżowania ul. Warszawskiej i Wodociągowej w Giżycku.

 

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa parkingu o nawierzchni nieutwardzonej.

Teren objęty opracowaniem projektowym zlokalizowany w okolicy skrzyżowania ul. Warszawskiej               z ulicami Wodociągową oraz Bohaterów Westerplatte,  w bliskiej odległości centrum miasta, a także Regionalnego Centrum Krwiodawstwa .

Obecnie znajduje się tam nieutwardzony plac parkingowy o nawierzchni gruntowej                                  z nieuporządkowanymi miejscami postojowymi.

Projektowany parking o nawierzchni utwardzonej przeznaczony będzie dla pojazdów osobowych  (59 stanowisk postojowych) i wykonany będzie z kostki betonowej  gr. 8cm. Szerokość jezdni manewrowej wynosi 5,00 m, a wymiar stanowisk postojowych 2,40m x 4,50 m (w przypadku miejsc dla osób niepełnosprawnych 3,60 m x 4,50 m). Krawędzie parkingu zostaną ograniczone krawężnikiem typu lekkiego 100x15x30 cm na ławie betonowej z oporem oraz lokalnie krawężnikiem najazdowym 100x15x22 cm.

Przy budynku przeprojektowano chodnik. Chodnik ten będzie miał szerokość 2,25 m i zostanie ograniczony obrzeżem betonowym  100x6x20 cm.

 

W ramach realizacji zadania zostanie ponadto przebudowana:

1. kanalizacja deszczowa,

2. sieć energetyczna,

              3. zabezpieczenie istn. sieci gazociągu i ciepłociągu poprzez założenie rur osłonowych.

Teren objęty inwestycją nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Teren nie jest też:

- obszarem wodno – błotnym ,

- nie występują tam płytko wody podziemne,

- obszarem leśnym,

- nie zalicza się do obszarów ochronnych ujęć wód i zbiorników wód śródlądowych,

- położony w obszarze wymagającym specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochronną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,

- obszarem, na którym przekroczone zostały standardy jakości środowiska,

- położony w krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

- obszarem przylegającym do jeziora,

- obszarem ochronny uzdrowiskowej.

 

Z uwagi na charakter inwestycji – przebudowa parkingu – nie określa się ryzyka wystąpienia poważnej awarii.

 

Projektowana kanalizacja deszczowa odprowadza wody deszczowe poprzez sieć kanalizacji deszczowej ulic sąsiednich.

 

 Kanalizacja deszczowa

 

W chwili obecnej na parkingu brak jest istniejącej kanalizacja deszczowej. Projektowane wpusty deszczowe zostaną rozlokowane zgodnie z zasadami obowiązującymi przy projektowaniu kanalizacji deszczowej i dostosowane do nowej niwelety i projektowanej linii krawężnika, co umożliwi tym samym właściwe odwodnienie przebudowywanego parkingu.

W ramach budowy kanalizacji deszczowej długości około 90,5 m zostanie wybudowany kanał deszczowy z rur plastikowych o średnicach Ø 200 mm, Ø 300mm, który będzie odprowadzał              za pośrednictwem nowoprojektowanych przykanalików wody deszczowe i roztopowe zbierane                  z jezdni parkingu do kanalizacji deszczowej w ul. Warszawskiej oraz Bohaterów Westerplatte.

Projektuje się studnie rewizyjne (przelotowe i połączeniowe) z kręgów żelbetowych Ø 1200 mm   z kominami włazowymi na podmurówce z cegły kanalizacyjnej. Kominy przykryte będą płytą nadstudzienną z włazem żeliwnym typu ciężkiego klasy D 400 (włazy okrągłe z wentylacją).                      Do zbierania wód opadowych z powierzchni ulicy projektuje się studzienki ściekowe z rur Vipro               Ø 500 mm, zabezpieczone wpustami ulicznymi z wpustem ściekowym żeliwnym (klasy C 250 kN) .

 

Gazociąg

 

W miejscach kolizji przewiduje się założenie rur osłonowych dwudzielnych na istniejącym gazociągu.

 

Ciepłociąg

 

W ramach przebudowy parkingu przewidziano także zabezpieczenie istniejącego ciepłociągu - zlokalizowanego pod nawierzchnią - poprzez założenie stalowych rur osłonowych dwudzielnych oraz poprzez zastosowanie płyt odciążających.

 

Sieć energetyczna

 

W związku z przebudową parkingu, przewiduje się budowę linii oświetlenia ulicznego jako kablową doziemną. Projektuje się również przełożenie linii kablowej niskiego napięcia w nowy wykop oraz zabezpieczenie rurami osłonowymi istniejących doziemnych linii energetycznych niskiego i średniego napięcia pod nawierzchnią parkingu, a także w miejscach skrzyżowań                  z istniejącą  infrastrukturą techniczną. 

 

Powierzchnia zajmowanego terenu lub obiektu budowlanego i poprzednia forma ich użytkowania:

 

Powierzchnia zajmowanych nieruchomości

- 25m2  z działki  geod. nr 733,

- 23 m2 z działki geod. nr  734/1,

- 1220 m2 z działki geod. nr  734/2,

- 905 m2 z działki geod. nr  735/2.

 

Procent działek wyłączonych z powierzchni biologicznie czynnej wynosi:

- działka  geod. nr 733 – 90%,

- działka geod. nr  734/1 – 80%,

- działka geod. nr  734/2 – 75%,

- działka geod. nr  735/2 – 50%.

Nie zmieni się dotychczasowy sposób wykorzystania działek, w dalszym ciągu będą stanowiły pas drogowy ulic oraz będą działkami bezpośrednio do niego przyległymi. Poprawie ulegnie estetyka parkingu, poprawi się jego funkcjonalność, zwiększy się bezpieczeństwo i komfort użytkowników ruchu.

Istniejący drzewostan, w miejscach kolizji, uniemożliwia przeprowadzenie inwestycji w związku                  z czym jest planowany do wycinki. Zostanie on zastąpiony trawnikami w miejscach do tego przygotowanych.

 

Rodzaj technologii:

 

Konstrukcje nawierzchni zaprojektowano zgodnie z Rozporządzenie Ministra Transportu                          i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (tekst jednolity Dz. U. Nr 43, poz. 430 z 1999r).

 Z analizy wyników badań przeprowadzonych w ramach niniejszej dokumentacji wynika,               iż na terenie będącym przedmiotem opracowania generalnie dominują grunty sypkie w postaci piasku grubego (grunt niewysadzinowy) oraz piasku gliniastego (grunt wysadzinowy), powyżej których znajdują się nasypy (gruz z glebą).

 Nawierzchnię parkingu zaprojektowano jako utwardzoną wykonaną z brukowej kostki betonowej  gr. 8cm. Krawędzie parkingu zostaną ograniczone krawężnikiem typu lekkiego 100x15x30 cm na ławie betonowej z oporem oraz lokalnie krawężnikiem najazdowym 100x15x22 cm.

 

Kanalizacja deszczowa będzie wykonana z rur plastikowych o średnicach wymienionych               w punkcie 1, zaś studzienki rewizyjne i ściekowe  z kręgów żelbetowych. Studnie rewizyjne (przelotowe, połączeniowe) zabezpieczone będą włazami żeliwnymi typu ciężkiego klasy D 400, zaś studzienki ściekowe zostaną zabezpieczone wpustami ulicznymi żeliwnymi klasy C 250.

 

 

Wykopy zostaną wykonywane metodą wykopu otwartego wąskoprzetrzennego (w miejscach grożących osunięciem się ziemi z zastosowaniem szalunków), zaś na części jezdni                            nie wyłączonych z ruchu przejścia będą wykonywane metodą przecisku sterowanego.

Roboty ziemne wykonywane będą mechanicznie przy użyciu spycharek, koparek, maszyn              do przecisków i przewiertów, równiarek i transportu samochodowego. Część robót ziemnych (związanych m.in. z przebudową sieci telekomunikacyjnej i energetycznej) będzie wykonywana ręcznie. Do wykonania nawierzchni jezdni wykorzystane zostaną m.in. rozkładarki do betonu asfaltowego oraz transport samochodowy dowożący niezbędny materiał.

 

Ewentualne warianty przedsięwzięcia:

 

A wariant zerowy (teoretyczny) – pozostawienie stanu obecnego:

- będzie następowała dalsza degradacja terenu (brak nawierzchni utwardzonej),

- będą występowały zalewiska wodne z braku odwodnienia,

- brak miejsc postojowych w centrum miasta.

Pozostawienie stanu obecnego z uwagi na wyżej wymienione argumenty będzie coraz bardziej utrudniało życie użytkownikom oraz okolicznym mieszkańcom.

B wariant projektowany – przebudowa parkingu według dokumentacji projektowej zapewni:

- poprawę bezpieczeństwa,

- większą ilość stanowisk postojowych,

- prawidłowe odwodnienie parkingu,

- estetyczny wgląd poprzez uporządkowanie terenu.

 

 

 

Przewidywana ilość  wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw i energii:

 

Wykorzystanie wody :

 - zaplecze sanitarne placu budowy będą stanowiły przenośne kabiny WC.

Wykorzystanie surowców materiałów, paliw i energii:

- materiały z rozbiórki z uwagi na obecny ich zły stan nie będą mogły być wykorzystane ponownie; należy je wywieść w miejsce przeznaczone do składowania tego rodzaju odpadów.

 

Przedsięwzięcia chroniące środowisko:

 

W czasie prowadzenia robót budowlanych należy zwrócić szczególną uwagę na :

-   ograniczenia emisji spalin do powietrza atmosferycznego będącej wynikiem pracy silników spalinowych maszyn, urządzeń i pojazdów,

-   ograniczenia hałasu spowodowanego ruchem pojazdów i praca sprzętu budowlanego,

-   ograniczenie oraz zebranie i wywóz odpadów materiałów budowlanych,

-   ograniczenie powstawania śmieci o lekkich frakcjach,

-   niedopuszczenie do powstania wycieków substancji ropopochodnych z pojazdów i sprzętu budowlanego. 

 

Rodzaje i przewidywane ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska:

 

Na etapie realizacji materiały z rozbiórki elementów ulic, nie nadające się do ponownego wykorzystania, zostaną zagospodarowane zgodnie z ustawą o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001r.            z późniejszymi zmianami.

 

Możliwe transgeniczne oddziaływanie na środowisko:

 

Transgeniczny charakter oddziaływań nie występuje.

 

Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późniejszymi zmianami) znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia:

 

Przedsięwzięcie nie ma wpływu na obszar sieci Natura 2000.

Teren inwestycji od obszaru sieci Natura 2000 znajduje się w odległości:

-       ok. 17,5 km od „Bagien Nietlickich”,

-       ok. 10,0 km od akwenu jeziora Dobskiego,

-       ok. 16,0 km od Puszcy Boreckiej.

W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny i flory.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 16.03.2009
Dokument wytworzony przez: Wydział Mienia (WM)
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Edyat Polak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 marca 2009 14:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Kulas
Ilość wyświetleń: 3192
18 marca 2009 14:38 (Małgorzata Kulas) - Utworzenie dokumentu.