OBWIESZCZENIE BURMISTRZA MIASTA GIŻYCKA
Na podstawie art. 31 i 32 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 roku Nr 25, poz. 150 – jednolity tekst
ze zmianami) oraz art. 6 pkt. 2 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku
w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne
i prywatne na środowisko 85/337/EWG (Dz. U. UE. L. z dnia 5 lipca 1985 roku), Dyrektywy Rady z dnia 3 marca 1997 roku zmieniającej dyrektywę 85/337/EWG
w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne
i prywatne na środowisko naturalne (Dz. U. UE.L. z dnia 14.03.1997 roku),oraz Dyrektywy 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 przewidującej udział społeczeństwa w odniesieniu do sporządzania niektórych planów i programów w zakresie środowiska oraz zmieniająca w odniesieniu
do udziału społeczeństwa i dostępu do wymiaru sprawiedliwości dyrektywy Rady 85/337/EWG i 96/61/WE (dz. U. UE.L. z dnia 25 czerwca 2003 roku) Burmistrz Miasta Giżycka informuje o rozpoczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na:
Przebudowie mola nad jeziorem Niegocin w Giżycku, położonego
na działkach Nr 314/1, 314/2 i 338.
Postępowanie prowadzone jest na wniosek Gminy Miejskiej Giżycko z dnia 10 października 2008 roku (znak: WT.MW.2222-25-1/18/2008).
1. Przedsięwzięcie będzie poddane procedurze oceny oddziaływania
na środowisko.
2. Postępowanie prowadzi Burmistrz Miasta Giżycka, 11-500 Giżycko, al. 1 Maja 14, (www.bip.gizycko.pl).
3. Informacje na temat złożonego wniosku oraz wszelkich dokumentów zgromadzonych w sprawie, w tym:
- opis przedsięwzięcia zawierający informacje o miejscu, projekcie i wielkości przedsięwzięcia,
- opis środków przewidzianych w celu uniknięcia , zmniejszenia i jeżeli
to możliwe , naprawienie poważnych niekorzystnych skutków,
- dane wymagane do rozpoznania i oszacowania głównych skutków, które mogą być spowodowane w środowisku przez to przedsięwzięcie,
- zarys zasadniczych alternatywnych rozwiązań rozważanych przez wykonawcę, łącznie ze wskazaniem głównych powodów dokonanego przez niego wyboru, uwzględniającego skutki środowiskowe, można uzyskać w siedzibie Urzędu Miejskiego w Giżycku, al. 1 Maja 14, w Wydziale Mienia (pok. 213),
w godzinach pracy Urzędu.
4. Wszelkie uwagi i wnioski do wniosku o wydanie decyzji można składać w Urzędzie Miejskim w Giżycku, w Wydziale Mienia, w terminie od 20.10.2008 r. do 10.11.2008 r., w godzinach pracy Urzędu.
5. Postępowanie prowadzone jest w celu wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia,
na mocy art. 46a; wydana decyzja jest wiążąca dla wszystkich organów
i instytucji wydających decyzje :
- o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego , o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz o pozwoleniu na wznowienie robot budowlanych,
- pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych,
6. Dla realizacji planowanego przedsięwzięcia nie będzie prowadzone postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedsięwzięciu
1. rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia;
planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na działkach o nr ewidencyjnych: 314/1; 314/2 /właściciel: Gmina Miejska Giżycko/; 338 /właściciel: Skarb Państwa; zarządca: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie; rybacki użytkownik jeziora: Gospodarstwo Rybackie Piękna Góra/– obręb geodezyjny Giżycko – 1.
Molo usytuowane przy ul. Kolejowej, na odcinku między ulicami Wyzwolenia i Dąbrowskiego na północnym brzegu jez. Niegocin. Molo znajduje się w środku obszaru Giżycka, przylegającego w części południowej do brzegu jeziora i styka się z lądem: od zachodu – plażą i kąpieliskiem; od wschodu – przystanią jachtową, od północy /między molem a brzegiem jeziora/ – portem żeglugi śródlądowej.
Jest to budowla odgradzająca port od jez. Niegocin, spełniająca tym samym role falochronu. Falochron, budowany jako ostroga, w części podwodnej został umocniony opaską faszynową i materacem z narzutem kamiennym, a w części nadwodnej trylinką.
Jest to największe tego typu molo w Polsce, spełniające również funkcje pomostu widokowo-spacerowego.
Budowla mola posiada wymiary:
- odcinek prostopadły do brzegu jeziora - długość 72,19 m,
- odcinek równoległy do brzegu jeziora - długość 334,75 m,
- średnia szerokość nasypu w podstawie - 23,75 – 25,00 m,
- średnia szerokość nasypu w koronie - 10,00 – 13,50 m,
- wysokość nasypu - 2,00 m /rzędna dna jeziora w rejonie nasypu 155 m n.p.m. Kr/,
2. powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowy sposób ich wykorzystywania i pokrycia szatą roślinną;
powierzchnia zajmowanych nieruchomość:
- 359 m2 z działki geod. nr 314/1,
- 6 258 m2 z działki geod. nr 314/2,
- 3 153 m2 z działki geod. nr 338.
procent powierzchni działek wyłączonych z powierzchni biologicznie czynnej nie ulegnie zmianie i wynosi:
- działka geod. nr 314/1 – 35 %,
- działka geod. nr 314/2 – 17 %,
- działka geod. nr 338 – 0,09 %,
obiekt budowlany – molo, dotychczasowy sposób wykorzystania:
- pomost widokowo-spacerowy,
- pirs oddzielający port od plaży i kąpieliska,
- ciąg pieszo-rowerowy,
- miejsce wypoczynku, spotkań i zabaw,
- miejsce festynów i konkursów,
- falochron oddzielający port od jeziora.
Po przebudowie molo nie zmieni dotychczasowej funkcji. Odtworzeniu i poprawie ulegnie estetyka budowli. Zwiększy się bezpieczeństwo wraz z zmniejszeniem uciążliwości użytkowania.
Ukształtowany drzewostan na koronie budowli, z uwagi na negatywny pływ na konstrukcję korpusu budowli, warunki gruntowo-wodne planowany jest do wycinki. Zostanie on zastąpiony roślinnością niską uwzględniającą warunki rekonstrukcji korony. Istniejące trawniki zostaną częściowo przebudowane w zakresie wynikającym z przebudowy-rekonstrukcji nawierzchni korony mola.
3. rodzaj technologii;
technologia umocnienia skarp:
- palisada z pali drewnianych,
- materace gabionowe /kosze z siatki stalowej wypełnione łamanym, frakcjonowanym kamieniem/,
- ubezpieczenie skarp z ażurowych płyt betonowych.
rekonstrukcja korony mola:
- renowacja murka oporowego,
- przebudowa-rekonstrukcja nawierzchni korony mola z trylinki na kostkę brukową,
- wymiana linii oświetleniowej.
4. ewentualne warianty przedsięwzięcia;
A. wariant zerowy /teoretyczny/ – pozostawienie stanu aktualnego:
- w pierwszej kolejności – konieczność jego zamknięcie z powodu braku należytego bezpieczeństwa,
- w drugiej kolejności – konieczność rozbiórki,
Wariant charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami:
- nie spełnia celów miasta oraz potrzeb mieszkańców i turystów,
- jest drogi gdzie koszt rozbiórki całego mola wyniósłby 45 % kosztów jego przebudowy,
B. wariant projektowany /praktyczny/ – przebudowa mola według dokumentacji technicznej oraz osiągnięcie głównych celów projektu, którymi są;
- naprawa uszkodzeń,
- zwiększenie bezpieczeństwa,
- wydłużenie trwałości,
- przywrócenie atrakcyjności turystycznej.
5. przewidywana ilość wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw i energii;
wykorzystywanie wody:
- zaplecze sanitarne placu budowy w formie przenośnych kabin WC.
wykorzystywanie surowców, materiałów, paliw i energii:
- ponowne wykorzystanie materiału z odzysku /wypełnienie koszy gabionowych rozkruszoną trylinką/,
- ponowne wykorzystanie głazów narzutowych do wykonania narzutu kamiennego.
6. rozwiązania chroniące środowisko;
opisano w dokumentacji technicznej i szczegółowej specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót i dotyczą:
- ograniczenia emisji spalin do powietrza atmosferycznego będącej wynikiem pracy silników spalinowych maszyn, urządzeń i pojazdów,
- ograniczenia hałasu spowodowanego ruchem pojazdów i praca sprzętu budowlanego,
- ograniczenie oraz zebranie i wywóz odpadów materiałów budowlanych,
- ograniczenie powstawania śmieci o lekkich frakcjach.
- niedopuszczenie do odkładanie gruntu lub materiałów rozbiórkowych w akwenie jeziora,
- organizowanie sukcesywnego wbudowywania pozyskanego materiału, z wywozem materiału zbędnego,
- niedopuszczenie do powstania wycieków substancji ropopochodnych do wód jeziora,
7. rodzaj i przewidywana ilość wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko;
nie dotyczy.
8. obszar podlegający ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody znajdujący się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia;
Przedsięwzięcie nie ma wpływu na obszar sieci Natura 2000.
Teren inwestycji od obszaru sieci Natura 2000 znajduje się w odległości:
- ok. 16,5 km od „Bagien Nietlickich”,
- ok. 9,5 km od akwenu jeziora Dobskiego,
- ok. 17,0 km od Puszcy Boreckiej.
W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i tzw. Dyrektywie habitatowej /środowiskowej/ czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny i flory.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku