Zarządzenia

Zarządzenie Burmistrza Miasta Giżycka nr 994/2022 z dnia 15 września 2022 r. w sprawie określenia zasad umieszczania reklam i materiałów wyborczych na nieruchomościach oraz innych składnikach mienia stanowiących własność Gminy Miejskiej Giżycko oraz opłat z tego tytułu.

Zarządzenie Burmistrza Miasta Giżycka

nr 994/2022

z dnia 15 września  2022 r.

 

w sprawie określenia zasad umieszczania reklam i materiałów wyborczych na nieruchomościach oraz innych składnikach mienia stanowiących własność Gminy Miejskiej Giżycko oraz opłat z tego tytułu.    

 

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

§1 Przepisy ogólne

  1. Umieszczanie ogłoszeń o charakterze reklamowym (dalej: reklama) oraz plakatów i materiałów wyborczych (dalej: materiały wyborcze) na nieruchomościach i innych składnikach mienia stanowiących własność Gminy Miejskiej Giżycko wymaga uzyskania zezwolenia Burmistrza Miasta Giżycka.
  2. Przepisy niniejszego zarządzenia nie mają zastosowania do nieruchomości i składników mienia będących w posiadaniu innych osób na podstawie umów lub decyzji, stanowiących pas drogowy lub znajdujących się w jego obrębie, a także słupów oświetleniowych.

§2 Zasady umieszczania reklam

  1. Uzyskanie zezwolenia na umieszczenie reklamy następuje w formie zawarcia z Wnioskodawcą stosownej umowy. Odmowa wyrażenia zgody na umieszczenie reklamy następuje w formie pisemnej.
  2. Reklamę w rozumieniu niniejszego zarządzenia stanowi w szczególności informacja połączona z komunikatem perswazyjnym mającym na celu skłonienie do nabycia lub korzystania
    z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei.
  3. Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać projekt lub opis treści urządzenia reklamowego, jego powierzchnię oraz szkic wskazujący jego proponowaną lokalizację. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
  4. Ustala się miesięczną stawkę netto opłaty za ekspozycję reklamy w wysokości 300 zł  za
    każdy m2 powierzchni.
  5. Opłata za reklamę jest naliczana w oparciu o wielkość powierzchni reklamy wraz
    z urządzeniami konstrukcyjnymi. Jeżeli reklama ma charakter dwustronny oparty na jednej konstrukcji nośnej opłata naliczana jest od każdej strony reklamy.
  6. Opłaty, o których mowa w ust. 4 i 5, naliczane są niezależnie od pozostałych opłat wymaganych przepisami odrębnymi.
  7. Zwalnia się z opłat reklamy:
    1. umieszczane przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z wykonywaniem ich zadań własnych,
    2. dotyczące wydarzeń współorganizowanych przez Gminę Miejską Giżycko
      z jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury realizującymi przedsięwzięcia o charakterze kulturalnym lub sportowym, odbywających się na terenie miasta Giżycka,
    3. będące promocją miasta Giżycka na mocy zawieranych umów barterowych lub innych umów zawieranych z Gminą Miejską Giżycko.
  8. Burmistrz w uzasadnionych przypadkach, podyktowanych słusznym interesem Gminy, może stosować inne ulgi i zwolnienia.
  9. Właściciel reklamy, po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy, ma obowiązek usunięcia reklamy oraz doprowadzenia terenu do stanu pierwotnego zgodnie z zapisami umowy. W przypadku nieusunięcia reklamy w wyznaczonym terminie, zostanie ona usunięta na koszt właściciela reklamy.

§3Zasady umieszczenia materiałów wyborczych

  1. Uzyskanie zezwolenia na umieszczenie materiałów wyborczych następuje w formie zawarcia z Wnioskodawcą stosownej umowy. Odmowa wyrażenia zgody na umieszczenie materiałów wyborczych następuje w formie pisemnej.
  2. Wniosek o pozwolenie na umieszczenie materiałów wyborczych powinien zawierać opis treści materiałów wyborczych, ich powierzchnię oraz szkic wskazujący proponowaną lokalizację. Wzór wniosku określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
  3. Zabrania się umieszczania materiałów wyborczych na drzewach, z wyjątkiem umożliwienia, po uzyskaniu pozytywnej opinii Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Giżycku, umocowania banera w sposób nie ingerujący
    w strukturę drzewa.
  4. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, umożliwia zamieszczenie materiałów wyborczych
    w okresie od dnia ogłoszenia terminu wyborów przez właściwy organ do 30 dni po dniu wyborów.
  5. Zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, warunkowana jest wpłatą przez Wnioskodawcę kaucji w wysokości 700 zł podlegającej zwrotowi po uprzątnięciu wszystkich materiałów wyborczych w terminie określonym w ust. 4.
  6. Opłata za umieszczenie materiałów wyborczych ustalana jest w sposób następujący:
    1. 50 zł netto miesięcznie za 1 m2 (proporcjonalnie do ilości wykorzystanych dni
      w miesiącu) dla materiałów wyborczych o powierzchni powyżej 0,25 m2 do 0,5 m2;
    2. 100 zł netto miesięcznie za 1 m2 (proporcjonalnie do ilości wykorzystanych dni
      w miesiącu) dla materiałów wyborczych o powierzchni powyżej 0,5 m2 do 1 m2;
    3. 200 zł netto miesięcznie za 1 m2 (proporcjonalnie do ilości wykorzystanych dni
      w miesiącu) dla materiałów wyborczych o powierzchni powyżej 1 m2 do 2 m2;
    4. 300 zł netto miesięcznie za 1 m2 (proporcjonalnie do ilości wykorzystanych dni
      w miesiącu) dla materiałów wyborczych o powierzchni przekraczającej 2 m2.
  7. Zakazuje się umieszczania materiałów wyborczych, których forma lub treść jest sprzeczna
    z obowiązującymi przepisami prawa.
  8. Szczegółowe warunki umieszczania materiałów wyborczych są określane w umowie.
  9. Wykaz słupów ogłoszeniowych przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych oraz plakatów wszystkich komitetów wyborczych, zgodnie z art. 114 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy, podaje się do publicznej informacji w formie osobnego zarządzenia Burmistrza Miasta Giżycka niezwłocznie po rozpoczęciu kampanii wyborczej.

 

§4 Umieszczenie reklam i materiałów wyborczych bez wymaganej zgody

  1. Podmiot, który umieścił reklamę lub materiały wyborcze na terenie lub obiekcie stanowiącym własność Gminy Miejskiej Giżycko bez uzyskania stosownego pozwolenia, zostanie wezwany do usunięcia reklamy lub materiałów wyborczych w terminie do 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
  2. W przypadku nie zastosowania się do wezwania, o którym mowa w ust. 1, reklama lub materiały wyborcze zostaną usunięte na koszt ich właściciela. Dodatkowo, za okres ekspozycji reklamy lub materiałów wyborczych, licząc od dnia ich umieszczenia lub otrzymania informacji o ich umieszczeniu, może zostać naliczona opłata z tytułu bezumownego  korzystania z nieruchomości i mienia Gminy Miejskiej Giżycko w wysokości odpowiadającej dwukrotności stawek opisanych w §2 ust. 4 oraz §3 ust. 6.

 

§5 Bezpłatne słupy ogłoszeniowe

  1. Umożliwia się bezpłatne umieszczanie ogłoszeń, w tym reklam oraz materiałów wyborczych
    na słupach ogłoszeniowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Giżycko.
  2. Zakazuje się umieszczania ogłoszeń, których forma lub treści jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami prawa.
  3. Lokalizację słupów ogłoszeniowych, o których mowa w ust. 1, przedstawia szkic graficzny stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.
  4. Umieszczanie ogłoszeń na słupach ogłoszeniowych, o których mowa w ust. 1, nie wymaga odrębnej zgody.
  5. Gmina Miejska Giżycko zapewnia wyłącznie możliwość umieszczania ogłoszeń na słupach ogłoszeniowych i nie ponosi odpowiedzialności m.in. z tytułu zapewnienia trwałości ich istnienia, zniszczenia, zaklejenia, jak również usunięcia wskutek konieczności przeprowadzenia zabiegów konserwacyjnych itp.

 

§6 Przepisy końcowe

  1. Traci moc Zarządzenie Nr 425/2020 Burmistrza Miasta Giżycka z dnia 15 września 2020 roku
    w sprawie określenia zasad umieszczania reklam i plakatów wyborczych na nieruchomościach oraz składnikach mienia stanowiących własność Gminy Miejskiej Giżycko oraz opłat z tego tytułu.
  2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

                                                                                Burmistrz Miasta Giżycka

                                                                                /-/

                                                                                Wojciech Karol Iwaszkiewicz

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 15.09.2022 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Mienia (WM)
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Jacek Markowski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 września 2022 14:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Grażyna Piotrowicz
Ilość wyświetleń: 1383
15 września 2022 14:42 (Grażyna Piotrowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 września 2022 14:39 (Grażyna Piotrowicz) - Dodanie załącznika [zarzadzenie_nr_994zal3.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
15 września 2022 14:39 (Grażyna Piotrowicz) - Dodanie załącznika [zarzadzenie_nr_994zal2.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)