Zarządzenia

Zarządzenie Nr 38/2015 Burmistrza Miasta Giżycka z dnia 26.02.2015 r. w sprawie ustalenia regulaminu pracy w Urzędzie Miejskim w Giżycku - zmienione Zarządzeniem Nr 207/2016 z dnia 18.03.2016 r.

Zarządzenie Nr 38/2015

Burmistrza Miasta Giżycka

z dnia 26.02.2015 r.   

 

 

w sprawie ustalenia regulaminu pracy w Urzędzie Miejskim w Giżycku

 

 

Na podstawie art. 104 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. rok 2014, poz. 1502) Burmistrz Miasta Giżycka zarządza, co następuje:

 

§ 1.

 

Ustala się regulamin pracy w Urzędzie Miejskim w Giżycku stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2.

 

Traci moc dotychczasowy regulamin pracy Urzędu Miejskiego w Giżycku, zatwierdzony Zarządzeniem nr 152/2012 Burmistrza Miasta Giżycka z dnia 13 marca 2012 r. w sprawie ustalenia regulaminu pracy w Urzędzie Miejskim w Giżycku oraz Zarządzenie nr 298/2013 Burmistrza Miasta Giżycka z dnia 07 czerwca 2013 r. w sprawie zmiany regulaminu pracy w Urzędzie Miejskim w Giżycku.

 

§ 3.

 

Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Miasta.

 

 

§ 4.

 

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracownikom drogą elektroniczną.

 

 

 

 

                                                                         Burmistrz Miasta Giżycka

                                                                                                        / - /

                                                                                         Wojciech Karol Iwaszkiewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Zarządzenia Nr 38/2015 Burmistrza Miasta Giżycka

z dnia  26.02.2015 r.   

 

 

 

REGULAMIN  PRACY

w Urzędzie Miejskim w Giżycku

 

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Regulamin ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa

i obowiązki pracodawcy i pracowników.

 

§ 2.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1)  „zakładzie pracy” - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Giżycku, zwany dalej Urzędem;

2)  „pracodawcy” - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Giżycku;

3)  „pracowniku” - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, powołania lub wyboru w Urzędzie;

4)  „przedstawicielu pracowników” - należy przez to rozumieć osoby wybrane przez ogół pracowników;

5)  „Urzędzie”- należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Giżycku;

6)  „Wydział Ogólny” – należy  przez to rozumieć Wydział Ogólny Urzędu Miejskiego w Giżycku;

7)  „Kodeks pracy”-  należy przez to rozumieć ustawę  z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. rok 2014, poz. 1502).

 

§ 3.

Postanowienia regulaminu dotyczą wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.

 § 4.

  1. Czynności z zakresu prawa pracy w zakładzie pracy pracodawca (Burmistrz) wykonuje osobiście.
  2. Burmistrz może powierzyć na piśmie wykonywanie całości lub części czynności z zakresu prawa pracy innym pracownikom.

 § 5.

Każdy pracownik przed podjęciem pracy obowiązany jest zapoznać się z treścią regulaminu pracy.

Oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem, zaopatrzone w podpis pracownika i datę dołączane jest  do akt osobowych.

 

Rozdział II

Organizacja pracy

 § 6.

  1. Zakładem pracy zarządza Burmistrz, któremu podlegają bezpośrednio wszyscy pracownicy.
  2. Organizację wewnętrzną Urzędu, podział zadań pomiędzy Wydziałami reguluje Regulamin Organizacyjny Urzędu.

§ 7.

  1. Wzajemne zobowiązania wynikające ze stosunku pracy uregulowane są w indywidualnych umowach o pracę, zakresach czynności  oraz Kodeksie pracy.
  2. Pracownik odpowiada wobec swego przełożonego za całokształt spraw jemu powierzonych.

 § 8.

Wszyscy pracownicy obowiązani są współdziałać ze sobą i z pracodawcą w celu usprawnienia organizacji pracy, podnoszenia wydajności i poprawy bezpieczeństwa pracy.

 § 9.

  1. Przydział pracy dla pracownika dokonuje pracodawca lub bezpośredni przełożony określając zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
  2. W przypadku gdy obowiązki (prace) wynikające z umowy o pracę nie wypełniają całkowicie dnia pracy, przełożony może przydzielić inną pracę.
  3. Pracownik obowiązany jest do bezzwłocznego zawiadomienia przełożonego o wszelkich przeszkodach uniemożliwiających rozpoczęcie lub kontynuowanie pracy.

 

 

 

 

 

Rozdział III

Obowiązki pracowników

 

§ 10.

Podstawowym obowiązkiem pracownika jest:

1)     Dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne z uwzględnieniem interesów obywateli,

2)     Przestrzeganie prawa,

3)     Wykonywanie zadań Urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

4)     Informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,

5)     Zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,

6)     Zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami,

7)     Zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,

8)     Sumienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonego,

9)     Przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,

10)Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,

11)Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystanie go w sposób najbardziej efektywny do wypełniania obowiązków pracowniczych,

12)Przestrzeganie Polityki Jakości zatwierdzonej przez Burmistrza.

13)Racjonalne i oszczędne korzystanie z sieci telefonicznej,

14)Noszenie identyfikatora w czasie pracy w Urzędzie.

 

§ 11.

  1. Wstęp i przebywanie pracownika na terenie zakładu pracy w stanie po spożyciu alkoholu jest zabronione.
  2. Na teren zakładu pracy nie wolno wnosić alkoholu.

 

§ 12.

Zabrania się pracownikom:

1) Opuszczania stanowiska pracy w czasie pracy, bez zgody przełożonego,

2) Operowania maszynami i urządzeniami nie związanymi bezpośrednio z wykonywaniem

    zleconych obowiązków i czynności,

3) Samowolnego demontowania części maszyn oraz ich naprawy bez upoważnienia,

4) Naprawiania i czyszczenia maszyn i aparatów będących pod napięciem elektrycznym,

5)Palenia tytoniu we wszystkich pomieszczeniach Urzędu, z wyłączeniem miejsc wyznaczonych przez pracodawcę.

 

§ 13.

  1. Pracownicy nie mogą wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z ich obowiązkami albo mogłyby  wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.
  2. Pracownicy obowiązani są do składania oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej, określając jej charakter oraz oświadczenie o każdej zmianie w przedmiocie prowadzonej działalności. Oświadczenie składa się w terminie 30 dni od dnia zatrudnienia, podjęcia działalności lub zmiany jej charakteru.

 

§ 14.

Skarbnik i Sekretarz Miasta oraz inne osoby wydające decyzje administracyjne z upoważnienia Burmistrza są obowiązane do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Oświadczenie składa się Burmistrzowi (Burmistrz –Wojewodzie) do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego w dwóch egzemplarzach wraz z kopią deklaracji podatkowej (PIT) i  na druku wg wzoru określonego przez Prezesa Rady Ministrów.

 

 

§ 15.

  1. Skarbnik, Sekretarz Miasta oraz pracownicy wydający decyzje administracyjne z upoważnienia Burmistrza nie mogą:

1)  być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego,

2)  być zatrudnieni lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywołać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność,

3)  być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych,

4)  być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą,

5)  posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego - w każdej z tych spółek,

6)  prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności; nie dotyczy to działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.

3. Naruszenie zakazów, o których mowa w ust.1 stanowi podstawę do odwołania ze stanowiska.

4. Zakaz zajmowania stanowisk we władzach spółek nie dotyczy osób, które zostały wyznaczone do spółki prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, innych państwowych osób prawnych, jednostek  samorządu terytorialnego, ich  związków, lub innych osób prawnych  jednostek  samorządu  terytorialnego jako reprezentanci tych podmiotów.

Osoby te nie mogą zostać wyznaczone do więcej niż dwóch spółek prawa handlowego.

 

 

 

 

 

Rozdział IV

Czas pracy

 § 16.

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

 

§ 17.

  1. Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany na pracę zawodową.
  2. Załatwianie spraw społecznych, osobistych i innych nie związanych z pracą zawodową, powinno odbywać się w czasie wolnym od pracy. Załatwianie takich spraw w czasie godzin pracy jest dopuszczalne w granicach i na zasadach określonych w Kodeksie pracy i przepisach szczególnych.
  3. W przypadku nieuniknionej i uzasadnionej potrzeby wyjścia w celu załatwienia spraw osobistych pracownik może być zwolniony od pracy przez przełożonego. Pracownik obowiązany jest zarejestrować wyjście i powrót w elektronicznym systemie Rejestracji Czasu Pracy. Przełożony ustala termin odpracowania czasu nieobecności oraz dokonuje rozliczeń odpracowania   czasu pracy wykorzystanego na załatwianie spraw osobistych.
  4. Każdorazowe wyjście pracownika w godzinach pracy w celach służbowych, powinno być uzgodnione z przełożonym. Niedopuszczalne jest wychodzenie bez zezwolenia przełożonego lub osoby upoważnionej. Wyjście i powrót pracownika w celu załatwienia spraw służbowych powinno być zarejestrowane w elektronicznym systemie Rejestracji Czasu Pracy.
  5. W przypadku, gdy wymagają tego potrzeby Urzędu, pracownicy mogą być zatrudnieni poza normalnymi godzinami pracy w zamian za wynagrodzenie lub czas wolny. Praca poza normalnymi godzinami może być wykonywana tylko na polecenie przełożonego po uzgodnieniu z Sekretarzem. Nie należy kumulować odpracowanego czasu pracy, poza miesiąc kalendarzowy, w którym odpracowanie miało miejsce. Ewidencję czasu pracy prowadzi Wydział Ogólny.

 

 

 

§ 18.

  1. Czas pracy pracowników Urzędu wynosi 40 godzin w tygodniu i 8 godzin na dobę w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym.
  2. Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają indywidualne umowy o pracę.
  3. Pracą w porze nocnej jest praca wykonywana pomiędzy godzinami 2200 a 600.
  4. Zebrania i spotkania nie dotyczące spraw służbowych odbywają się poza godzinami urzędowania.
  5. Pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, mogą korzystać z 15-minutowej przerwy w pracy, wliczanej do czasu pracy; czas rozpoczynania i zakończenia przerwy śniadaniowej ustalają Naczelnicy Wydziałów w porozumieniu z pracownikami.
  6. Pracownik ma prawo do przerwy (z możliwością opuszczenia Urzędu), którą wlicza się do czasu pracy, w przypadku obowiązkowego udziału pracownika w posiedzeniach organów samorządowych (Rada Miejska, Komisje Rady) rozpoczynających się w ciągu dwóch godzin, po zakończeniu pracy Urzędu. Czas przerwy rozpoczyna się na dwie godziny przed planowaną godziną rozpoczęcia posiedzenia.
  7. Czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Powyższych ograniczeń nie stosuje się, gdy lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników wyrazi na to zgodę.
  8. Osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.
  9. Osoba niepełnosprawna ma prawo do przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek. Czas przerwy wynosi 30 minut i jest wliczany do czasu pracy.
  10. Pracownicy Monitoringu miejskiego i Straży Miejskiej mogą być zatrudniani w systemie pracy zmianowej:

I zmiana      600 - 1400

II zmiana   1400 - 2200

III zmiana  2200 - 600.

11. W sytuacjach wyjątkowych pracownicy Monitoringu miejskiego i Straży Miejskiej mogą być zatrudniani w innych godzinach pracy niż wymienione w § 18 ust. 10.

12.Szczegółowy rozkład czasu pracy obowiązujący pracowników Monitoringu miejskiego i Straży Miejskiej określa harmonogram opracowywany na okres 1 miesiąca przez Komendanta Straży Miejskiej.

13.W przypadku uzasadnionym rodzajem pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy po ustaleniu z pracownikiem czasu niezbędnego do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w ust. 1.

§ 19.

  1. W Urzędzie Miejskim obowiązuje następujący rozkład czasu pracy w tygodniu:

    poniedziałek od 800 do 1600

    od wtorku do piątku  od 730 do 1530

2. Pracownicy Punktu Obsługi Klienta, Wydziału Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego mogą mieć wprowadzone inne godziny rozpoczynania i kończenia pracy

poniedziałek – piątek  od 730 do 1830, z uwzględnieniem postanowień § 18.

3. Dla pracowników z wyjątkiem wymienionych w § 18 ust. 10  wszystkie soboty w roku są dniami wolnymi od pracy.

 

§ 20.

Niedziele i święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi od pracy. Za pracę w niedzielę i święta uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 600 w tym dniu, a godziną 600 następnego dnia.

 

§ 21.

Każdy pracownik powinien stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy.

 

§ 22.

Wyjazdy pracowników w sprawach służbowych poza stałe miejsce pracy mogą odbywać się tylko na podstawie zlecenia wyjazdu wydanego na piśmie przez  osobę  upoważnioną.

 

 

 

 

 

Rozdział V

Obowiązki pracodawcy

 

§ 23.

1. Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy:

1)       zapewnienie pracownikowi przydziału pracy zgodnie z treścią zawartej umowy o pracę,

2)       zapoznanie pracowników podejmujących pracę z zakresem czynności i sposobem

wykonywania zadań służbowych oraz podstawowymi uprawnieniami i obowiązkami,

3)       ułatwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

4)       zaspokajanie - w miarę posiadanych środków - socjalnych i kulturalnych potrzeb

pracowników,

5)       wpływanie na kształtowanie zasad współżycia społecznego,

6)       wydawanie pracownikom świadectw pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy,

7)       stosowanie sprawiedliwych i obiektywnych kryteriów oceny wyników pracy,

8)       zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

9)       kierowanie pracowników na wstępne badania lekarskie,

10)  terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzeń,

11)  przestrzeganie zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn z tytułu  jednakowego

wypełniania takich samych obowiązków oraz udostępnianie w tym zakresie obowiązujących przepisów.

12) przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony albo w pełnym lub nie pełnym wymiarze czasu pracy.

 

2. W realizacji obowiązków wymienionych w ust.1 wraz z  pracodawcą współdziałają Naczelnicy Wydziałów i Wydział Ogólny.

 

 

 § 24.

Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.

  1. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
  2. Pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
  3. Pracownik, który w skutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie z podaniem przyczyn uzasadniających rozwiązanie umowy.

 

 

 

 

Rozdział VI

Urlopy i zwolnienia od pracy

 

§ 25.

  1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w odrębnych przepisach. Osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym, chyba, że wymiar urlopu przekracza 26 dni roboczych.
  2. Urlopy są udzielane według planu urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca w terminie do dnia 31 marca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.
  3. Zatwierdzony plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników.
  4. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po akceptacji Naczelnika i Sekretarza lub Burmistrza.
  5. Część urlopu nie wykorzystaną z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, odbywania ćwiczeń wojskowych albo przeszkolenia wojskowego, urlopu macierzyńskiego, pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym.
  6. Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował.
  7. Na żądanie  pracownika pracodawca obowiązany  jest udzielić urlopu pracownikowi w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni w każdym roku kalendarzowym.

Pracownik zgłasza swojemu przełożonemu żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu. W takim przypadku przełożony sporządza notatkę i przekazuje do kadr.

 

§ 26.

  1. Rozpoczynając urlop pracownik powinien - w miarę możliwości - podać miejsce swego pobytu w czasie urlopu.
  2. Przed rozpoczęciem urlopu pracownik powinien załatwić przydzielone mu sprawy. Jeżeli jest to niemożliwe, przełożony przekazuje te sprawy do załatwienia innemu pracownikowi.

 

§ 27.

  1. Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.
  2. Pracownikowi, za jego zgodą wyrażoną na piśmie, może być udzielony urlop bezpłatny w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres uzgodniony między pracodawcami.

 

§ 28.

Na zasadach określonych przepisami szczególnymi udziela się urlopu bezpłatnego pracownikowi:

1)  w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem (urlop wychowawczy),

2)  dla umożliwienia wykonywania mandatu posła, senatora, radnego,

3)  skierowanemu do pracy za granicą, na okres skierowania,

4)  na czas pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeśli z wyboru

wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika.

 

§ 29.

Pracownica w czasie ciąży i po porodzie otrzymuje urlop macierzyński w wymiarze i na zasadach określonych w Kodeksie pracy i przepisach szczególnych.

Pracownik – ojciec wychowujący dziecko ma prawo do otrzymania urlopu macierzyńskiego i urlopu ojcowskiego określonego w Kodeksie pracy.

Pracownica oraz pracownik – ojciec wychowujący dziecko mają prawo do otrzymania  dodatkowego urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego w wymiarze i na zasadach określonych w Kodeksie pracy i przepisach szczególnych.

 

 

 

§ 30.

  1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa.
  2. Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika bez zachowania prawa do wynagrodzenia:

1)     wezwanego do osobistego stawienia się przed organem właściwym w zakresie powszechnego obowiązku obrony na czas niezbędny w celu załatwienia sprawy będącej przedmiotem wezwania,

2)     na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sądu, prokuratury, policji, organu prowadzącego postępowanie w sprawach o wykroczenia,

3)     wezwanego w celu wykonywania czynności biegłego w postępowaniu administracyjnym, karnym przygotowawczym, sądowym; łączny wymiar zwolnień z tego tytułu nie może przekroczyć 6 dni w ciągu roku kalendarzowego,

4)     na czas niezbędny do wzięcia udziału w posiedzeniu komisji pojednawczej w charakterze członka tej komisji,

5)     wezwanego w charakterze świadka lub specjalisty w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez NIK,

6)     będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej - na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także - w wymiarze nie przekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego - na szkolenie pożarowe,

7)     na czas wykonywania świadczeń osobistych,

8)     będącego członkiem rady nadzorczej, działającej u zatrudniającego go pracodawcy,  na czas niezbędny do uczestniczenia w posiedzeniach tej rady,

9)     będącego radnym w celu umożliwienia mu  wzięcia  udziału w pracach organów jednostek samorządowych.

 

3. W razie skorzystania przez pracownika ze zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust.2  pkt. 1,2,3,5,6,7 pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego

    wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania rekompensaty.

 

 

§ 31.

Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika z zachowaniem prawa do wynagrodzenia:

1)     na czas niezbędny do wzięcia udziału w postępowaniu pojednawczym w charakterze strony lub świadka,

2)     na czas niezbędny do przeprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich i szczepień ochronnych przewidzianych przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych, o zwalczaniu gruźlicy oraz o zwalczaniu chorób wenerycznych,

3)     będącego ratownikiem GOPR - na czas niezbędny do uczestniczenia w akcji ratowniczej i do wypoczynku niezbędnego po jej zakończeniu,

4)     będącego krwiodawcą na czas oznaczony przez stację krwiodawstwa w celu oddania krwi,

 

 

5)     na czas obejmujący:

        a) 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,

b) 1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką,

6)     w wymiarze 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym, nie częściej niż raz w roku o ile pracownik jest osobą niepełnosprawną o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,

7) w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub jego naprawy, jeżeli czynności te nie mogą byś wykonane poza godzinami pracy - dotyczy pracownika jak w pkt. 6.

 

§ 32.

  1. Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela pracodawca przy uwzględnieniu zasad opisanych w § 17 ust.3 i 4  regulaminu.
  2. Pracownicy lub pracownikowi  wychowującej  dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na dwa dni z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Uprawnienie to służy również pracownikowi z tym, że jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie są zatrudnieni, z uprawnień tych może korzystać tylko jedno z nich.

Pracownik zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o zamiarze skorzystania z tego

uprawnienia i nie korzystania z niego przez współmałżonka.

 

 

 

 

 

Rozdział VII

Bezpieczeństwo i higiena pracy

oraz ochrona przeciwpożarowa

 

 

§ 33.

Pracodawca i pracownicy obowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

 

§ 34.

Pracodawca jest obowiązany:

1)     zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami o ochronie przeciwpożarowej,

2)     prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

3)     organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,

4)     kierować pracowników na profilaktyczne badania lekarskie,

5)     wydać pracownikowi, przed rozpoczęciem pracy, odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej, jak też wskazać pracownikowi odpowiednio zabezpieczone miejsce na przechowanie odzieży i obuwia roboczego, własnego ubrania wierzchniego oraz przydzielonych narzędzi.

 

 

§ 35.

  1. Wszyscy pracownicy przed dopuszczeniem do pracy podlegają szkoleniu wstępnemu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej; podlegają też szkoleniu okresowemu.
  2. Przed dopuszczeniem pracownika do pracy inspektor ds. bhp zobowiązany jest poinformować go o ryzyku zawodowym na danym stanowisku pracy. Przyjęcie do wiadomości powyższej informacji pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.
  3. Pracodawca jest obowiązany wydać szczegółowe instrukcje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.

 § 36.

  1. Pracownik ma obowiązek poddać się wstępnym badaniom lekarskim przed podjęciem pracy oraz badaniom okresowym i kontrolnym przeprowadzonym na koszt zakładu pracy.
  2. Badania lekarskie okresowe i kontrolne przeprowadza się w godzinach pracy. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, a w razie przejazdu na badanie okresowe i kontrolne do innej miejscowości, przysługuje mu zwrot kosztów podróży według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych.
  3. Do pracy nie można dopuścić pracownika, który nie okaże aktualnego orzeczenia lekarskiego o stanie zdrowia, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.

 § 37

1. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

1)     brać udział w szkoleniu i instruktażu z zakresu bhp oraz poddawać się wymagany egzaminom sprawdzającym,

2)     używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z przeznaczeniem,

3)     niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym niebezpieczeństwie,

4)     współdziałać z pracodawcą w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.

 

 § 38.

  1. Pracownikowi przysługują nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z niżej przedstawioną tabelą norm:    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stanowisko pracy

Zakres wyposażenia

Przewidywany okres używalności

dozorca -  konserwator

 

-       beret lub czapka drelichowa

-       ubranie drelichowe lub fartuch drelichowy

-       trzewiki sk/ gum

-       rękawice ochronne

-       kurtka ciepłochronna

-       kurtka p.deszcz. podgumow.

-       buty filc- gum

-       kamizelka ostrzegawcza wg potrzeb

24 miesiące

18 miesięcy

 

24 miesiące

do zużycia

4 okresy zimowe

do zużycia (min.36 m-cy)

3 okresy zimowe

do zużycia

 

kierowca

 

-       fartuch drelichowy lub ubranie drelichowe

-       beret lub czapka drelichowa

-       buty gumowe

-       fartuch

 

 

 

18 miesięcy

 

24 miesiące

do zużycia (min.24 m-ce)

dyżurny

 

sprzątaczka

 

-       fartuch drelichowy lub z tkaniny syntetycznej

-       chustka na głowę

-       trzewiki profilaktyczne tekstylne

-       kalosze wg potrzeb

-       rękawice gumowe

-       pas bezpieczeństwa do mycia okien

 

18 miesięcy

 

do zużycia

12 miesięcy

do zużycia

do zużycia

wg instrukcji

 

 

    O sposobie posługiwania się tymi środkami informuje pracownika inspektor ds. bhp.

 

2. Pracownik jest obowiązany utrzymywać w należytym stanie przydzielone mu środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze.

3. W przypadku wcześniejszego zużycia odzieży roboczej niż jest to określone w tabeli ust.1 inspektor ds. bhp sporządza na tę okoliczność protokół, wskazujący przyczyny wcześniejszego ich  zużycia. W przypadku zaakceptowania niniejszego protokołu przez Burmistrza, pracownikowi można przydzielić nową odzież.

4. Dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą własnej odzieży i  obuwia roboczego  spełniających  wymagania  bhp  na  wszystkich stanowiskach wymienionych w ust. 1.

5. Pranie, konserwacja i naprawa odzieży roboczej może być wykonana przez pracownika, za jego zgodą.

6. Pracownikowi za czynności określone w ust. 4 i 5 przysługuje ekwiwalent pieniężny.

 

 

 

§ 39.

  1. W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy    i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
  2. Jeśli powstrzymywanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w ust.1, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
  3. Za czas powstrzymywania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia, w przypadkach o których mowa w ust.1 i ust.2 pracownikowi służy prawo   do wynagrodzenia.

 

 

 

 

 

Rozdział VIII

Ochrona pracy kobiet

 

§ 40.

Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia wymienionych w przepisach szczególnych.

1. Przy pracach związanych z dźwiganiem ciężarów:

    1) przy ręcznym podnoszeniu i przenoszeniu ciężarów

        a) jeśli praca wykonywana jest stale - powyżej 12 kg na osobę,

        b) jeśli praca wykonywana jest dorywczo - powyżej 20 kg na osobę,

    2) przy ręcznym podnoszeniu ciężarów pod górę (pochylnie, schody):

        a) jeśli praca wykonywana jest stale - powyżej 8 kg na osobę,

        b) jeśli praca wykonywana jest dorywczo - powyżej 15 kg na osobę

 

2. Kobiet w ciąży i w okresie karmienia  nie wolno zatrudniać:

    1)przy pracach wymienionych w ust.1, jeżeli występuje przekroczenie 1/4 wymienionych w ust.1 wartości,

    2) przy pracach w pozycji wymuszonej,

    3) przy pracach w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej,

    4) przy obsłudze monitorów ekranowych powyżej 4 godzin na dobę,

    5) przy pracach w warunkach narażenia na działanie pola elektromagnetycznego,

        promieniowania jonizującego.

3. Przy ręcznym przenoszeniu ciężarów, jeśli jest to konieczne należy stosować sprzęt pomocniczy.

 

§ 41.

  1. Kobiety w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej.
  2. Kobiety w ciąży nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy.
  3. Kobiety opiekującej się dzieckiem w wieku do lat 4 nie wolno, bez jej zgody, zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej, jak również delegować poza stałe miejsce pracy (dotyczy to również pracownika –opiekuna).

 

 

§ 42.

Do innej odpowiedniej pracy przenosi się kobietę w ciąży lub karmiącą dziecko piersią:

1)     zatrudnioną przy pracy wzbronionej takim kobietom, a jeżeli jest to niemożliwe pracodawca obowiązany jest zwolnić ją ze świadczenia pracy,

2)     w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania dotychczasowej pracy, a jeżeli jest to niemożliwe pracodawca obowiązany jest  zwolnić ją ze świadczenia  pracy,

3)     Pracownica  w okresie zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.

 

§ 43.

  1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczonych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie.
  2. Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.

 

 

 

 

 

 

Rozdział IX

Wypłata wynagrodzenia

 

§ 44.

Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za pracę odpowiednie do wykonywanej pracy i kwalifikacji wymaganych przy jej wykonywaniu, a także ilości i jakości świadczonej pracy.

 

§ 45.

  1. Szczegółowe zasady wynagradzania pracowników Urzędu określa rozporządzenie Rady Ministrów  w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
  2. Szczegółowe zasady przyznawania wynagrodzenia rocznego określa ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej.

 

 

 

§ 46.

  1. Wynagrodzenie płatne jest co miesiąc z dołu w dniu 28 każdego miesiąca; jeśli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.
  2. Pracodawca na wniosek pracownika jest obowiązany do udostępnienia mu dokumentów, na których podstawie zostało obliczone jego wynagrodzenie.
  3. Wypłata zmiennych składników wynagrodzenia będzie dokonywana do 10 dnia następnego miesiąca.

 

§ 47.

  1. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest w kasie Urzędu.
  2. Wynagrodzenie na wniosek pracownika może być przekazywane na jego rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.

 

§ 48.

Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składki na ubezpieczenie społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy podlegają potrąceniu:

1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń

    alimentacyjnych,

2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych

    niż świadczenia alimentacyjne,

3) kary pieniężne przewidziane w art. 108 Kodeksu pracy,

4) zaliczki pieniężne  udzielane  pracownikom,

5) inne należności, na potrącenie których pracownik wyraził zgodę na piśmie.

 

 

 

 

Rozdział X

Wyróżnienia i nagrody

 

§ 49.

  1. Pracownikom, za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej może być przyznana nagroda lub wyróżnienie.
  2. Nagrody i wyróżnienia przyznaje Burmistrz w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
  3. Stosuje się następujące nagrody i wyróżnienia:

-         dyplom uznania,

-         pochwałę pisemną,

-         pochwałę publiczną,

-         nagrodę pieniężną.

4. Z wnioskiem o nagrodę, wyróżnienie, awans czy przeszeregowanie może wystąpić bezpośredni przełożony pracownika.

 

 

 

 

 

Rozdział XI

Tryb pracy w Urzędzie

 

§ 50.

  1. Każdy pracownik zobowiązany jest potwierdzić fakt przybycia do pracy, jak również opuszczenia pracy w elektronicznym systemie Rejestracji Czasu Pracy.
  2. Rejestrowanie się za innego pracownika jest niedopuszczalne.
  3. Obecność pracowników powinna być kontrolowana codziennie z chwilą rozpoczęcia pracy, przez Sekretarza lub upoważnionego przez niego pracownika.
  4. Pracownik, który spóźnił się zobowiązany jest złożyć Sekretarzowi  wyjaśnienie, który ocenia je za usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione

 

§ 51.

Opuszczenie całości lub części dnia pracy, bez uprzedniego zwolnienia od pracy, usprawiedliwiają tylko ważne przyczyny, a w szczególności:

1)     wypadek lub choroba powodująca niezdolność do pracy pracownika lub izolacja z powodu choroby zakaźnej,

2)     wypadek lub choroba członka rodziny wymagająca sprawowania  przez pracownika osobistej opieki,

3)     okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad dzieckiem do lat 8,

4)     nadzwyczajne wypadki uniemożliwiające terminowe przybycie do pracy,

5)     konieczność wypoczynku po nocnej podróży służbowej w granicach 8 godzin od zakończenia podróży, jeżeli warunki odbywania tej podróży uniemożliwiły wypoczynek nocny.

 

 

§ 52.

  1. O niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej pracownik powinien uprzedzić swego przełożonego.
  2. W razie niestawienia się do pracy pracownik jest obowiązany zawiadomić zakład pracy   o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania w pierwszym dniu nieobecności, nie później jednak niż w dniu następnym, osobiście, przez inne osoby lub telefonicznie.
  3. W razie nieobecności w pracy w związku z:

1) niezdolnością do pracy spowodowaną chorobą pracownika lub jego izolacją z powodu

        choroby zakaźnej,

 2) chorobą członka rodziny pracownika, wymagającą sprawowania przez pracownika osobistej opieki, pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność, doręczając przełożonemu zaświadczenie lekarskie najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy.

 

§ 53.

  1. Pracownik, któremu udzielono zwolnienia od pracy, zobowiązany jest poinformować współpracowników o miejscu swego pobytu i godzinie powrotu. W przypadku gdy pracownik zajmuje pomieszczenie sam, zobowiązany jest na drzwiach pokoju umieścić informację o pełnionym zastępstwie.
  2. Niedopuszczalne jest pozostawianie kluczy na zewnątrz w zamkach drzwi w czasie nieobecności pracowników w pomieszczeniu biurowym.
  3. Po zakończeniu godzin pracy pracownik zobowiązany jest:

1) schować dokumenty do szaf i biurka,

    2) pozamykać biurka i szafy, a klucze pozostawić w miejscu wyznaczonym przez

        przełożonego.

4. Po godzinach pracy w budynku Urzędu mogą pozostawać, za zgodą Sekretarza tylko ci pracownicy, którzy mają do wykonania prace pilne i terminowe oraz pracownicy odpracowujący czas zwolnienia od pracy.

O fakcie i czasie pozostawania w Urzędzie pracownik ma obowiązek poinformować Sekretarza Miasta.

5. Zabrania się pracownikom wprowadzania do budynku po godzinach pracy i w dniach

    wolnych od pracy osób nie zatrudnionych w Urzędzie.

 

 

§ 54.

 

  1. Pracownika w stanie nietrzeźwym lub wskazującym na spożycie alkoholu nie należy dopuszczać do wykonania pracy oraz przebywania na terenie Urzędu.
  2. Naruszenie przez pracownika obowiązku trzeźwości zachodzi w przypadku:

1)  stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwym lub w stanie po  użyciu alkoholu,

2)  wprowadzenia się w czasie pracy  lub na terenie Urzędu w stan nietrzeźwy albo

w stanie po  użyciu  alkoholu,

3)  spożywania alkoholu na terenie Urzędu.

3. W razie uzasadnionego podejrzenia o naruszenie przez pracownika obowiązku trzeźwości, bezpośredni przełożony nie dopuszczając pracownika do pracy lub odsuwając go od wykonywania pracy powinien poinformować pracownika o przysługującym mu prawie żądania przeprowadzenia badania na zawartość alkoholu w organizmie. Jednocześnie winien uprzedzić pracownika, że w razie stwierdzenia alkoholu w organizmie ponosi on koszty tego badania.

4. Badania wydychanego powietrza przeprowadzane są zgodnie  z obowiązującymi

    przepisami.

5. Naruszenie obowiązku trzeźwości ustala się na podstawie badań o których mowa w ust.4.

    W razie nie zgłoszenia przez pracownika żądania przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust.4, ustala się naruszenie przez pracownika obowiązku trzeźwości na podstawie wszelkich dostępnych i powszechnie stosowanych środków.

    W szczególności:

1)  oświadczenia pracownika co do zarzucanego mu przewinienia,

2)   zeznań świadków,

3)  wyników badań organoleptycznych (zewnętrznych),

4)  oględzin lekarskich.

6. Z czynności, o których mowa w ust. 3-5, sporządza się protokół, który powinien zawierać

    w szczególności:

1)  imię i nazwisko osoby zgłaszającej naruszenie obowiązku trzeźwości przez pracownika,

2)  dane osobowe pracownika oraz opis sposobu i okoliczności naruszenia przez niego

obowiązku trzeźwości,

3)  wskazanie dowodów,

4)  datę sporządzenia protokołu oraz podpis osoby sporządzającej protokół.

7. Wydział Ogólny obowiązany jest zapewnić przeprowadzenie - na żądanie pracownika lub jego przełożonego badania stanu trzeźwości oraz organizacyjno-techniczną obsługę tych czynności.

 

 

 

 

Rozdział XII

Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna

 

§ 55.

  1. Za nieprzestrzeganie przez pracowników ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, pracodawca może stosować:

1) karę upomnienia,

    2) karę nagany.

2. Za nieprzestrzeganie przez pracowników przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub

    przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się

    do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy pracodawca

    może również zastosować karę pieniężną.

 

 

 

                                                                      Burmistrz Miasta Giżycka

                                                                                                      / - /

                                                                                      Wojciech Karol Iwaszkiewicz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 26.02.2015
Dokument wytworzony przez: Wydział Ogólny (WO)
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Arkadiusz Połojański
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 lutego 2015 09:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Grażyna Piotrowicz
Ilość wyświetleń: 3058
08 listopada 2016 11:55 (Grażyna Piotrowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
08 listopada 2016 11:43 (Grażyna Piotrowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
27 lutego 2015 10:47 (Grażyna Piotrowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)