Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wniosek posiadacza nieruchomości, o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, zawierający:

  1. imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
  2. oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością (z podaniem numeru Księgi  Wieczystej przy własności, współwłasności, użytkowaniu wieczystym, współużytkowaniu wieczystym lub innego dokumentu w pozostałych przypadkach-  dzierżawa, najem itp.) albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
  3. zgodę właściciela/współwłaścicieli nieruchomości, jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie o udostępnieniu przez spółdzielnię mieszkaniową/zarząd wspólnoty mieszkaniowej informacji, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu;
  4. nazwę gatunku drzewa lub krzewu, którego wniosek dotyczy;
  5. obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
  • posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni,
  • nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
  1. liczbę drzew lub wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
  2. miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
  3. rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
  4. projekt planu:
  • nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy lub
  • przesadzenia drzewa lub krzewu, jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
  1. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
  2. zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające stosownym zakazom dotyczącym ich niszczenia, jeżeli zostało wydane;
  3. pełnomocnictwo - w przypadku wyznaczenia pełnomocnika (oryginał lub odpis notarialnie poświadczony za zgodność z oryginałem);
  4. dowód wniesienia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa;
  5. oświadczenie spółdzielni mieszkaniowej o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów;
  6. oświadczenie zarządu wspólnoty mieszkaniowej o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.

Miejsce złożenia dokumentów

Miejsce złożenia dokumentów:

- Punkt Obsługi Klienta pok. 7 (parter)

Sprawę prowadzi: Wydział Ochrony Środowiska pok. Nr 111 
(I piętro), tel. 87 73 24 131.

Opłaty

- złożenie wniosku wraz z załacznikami jest bezpłatne,

- opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł,

- opłata za usunięcie drzewa lub krzewu naliczana jest w przypadku kiedy nieruchomość, z której mają być usunięte drzewa lub krzewy jest związana z prowadzoną działalnością gsopodarczą. Podstawę i spsób naliczania opłaty reguluje ustawa o ochronie przyrody i rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017r.  w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Wysokość opłaty jest uzależniona od wielkości i gatunku drzewa lub krzewu objetego zezwoleniem.

Termin i sposób załatwienia

  1. Do 1 miesiąca.
  2. Do 2 miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.

Podstawa prawna

- ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (t. j. Dz. U z 2024 roku poz. 1478 z późn. zm.),

- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2024 roku, poz. 572 z późn. zm.)

Tryb odwoławczy

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 23.09.2019
Dokument wytworzony przez: Wydział Ochrony Środowiska
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Bondaruk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 maja 2008 14:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 6359
12 września 2025 09:54 (Anna Bondaruk) - Dodanie załącznika.
12 września 2025 09:53 (Anna Bondaruk) - Usunięcie załącznika.
12 września 2025 09:46 (Anna Bondaruk) - Dodanie załącznika.