Teleopieka domowa w Giżycku

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Warmińsko-Mazurski Samorządowy System Teleopieki Domowej w Giżycku

 

„Bezpłatna Teleopieka domowa w Giżycku”

 

 

Co to jest teleopieka?

 

Idea teleopieki w Polsce jest stosunkowo młodym narzędziem stosowanym jako jedno 
z rozwiązań stosowanych w opiece nad osobami starszymi.

 

W przedmiocie dostępnych informacji teleopiekę określa się jako: 

 

1) system wspierający opiekę nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, które w sytuacjach krytycznych lub wymagających interwencji niejednokrotnie nie są zdolne do wykonania jakiejkolwiek czynności;

2) system zapewniający ludziom pomoc, wsparcie bez odczuwania niepotrzebnego wtargnięcia 

lub utratę godności; 

3) teleopieka jest sposobem wykorzystania innowacyjnych technologii w organizacji usług opiekuńczych. Podstawowym rozwiązaniem stosowanym w Teleopiece jest czerwony przycisk. Oprócz niego w ramach Teleopieki możliwe jest wsparcie podopiecznego na odległość przy użyciu szeregu bezprzewodowych czujników przekazujących uzgodnione uprzednio informacje do Centrum Operacyjno - Alarmowego, które następnie podejmuje działania zgodnie 
z obowiązującymi procedurami;

4) teleopieka domowa - inaczej niż telemedycyna, odnosi się nie do sfery opieki zdrowotnej, 
ale wpisuje się w obszar aktywności zapewniających opiekę socjalno-bytową. Teleopieka obejmuje wszelkie usługi świadczone na odległość z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), sprzyjające zachowaniu niezależności we własnym domu osobom starszym, niepełnosprawnym i niesamodzielnym.

 

Giżycki system teleopieki domowej został objęty honorowym patronatem Burmistrza Giżycka. 

 

 

Cel teleopieki?

 

Głównym celem teleopieki jest zapewnienie seniorom i osobom chorym poczucia bezpieczeństwa, a najbliższej rodzinie/opiekunom komfortu, że ich bliski jest pod stałą, fachową opieką.

Ważne jest również, aby osoba starsza, niepełnosprawna, chora, czasowo lub trwale niesamodzielna, wymagająca opieki, jak najdłużej mogła bezpiecznie pozostawać w swoim środowisku domowym.

 

 

Kryteria kwalifikujące osoby starsze z Giżycka do systemu teleopieki domowej:

 

Podopieczny systemu musi:

 

- być mieszkańcem Giżycka,

- być osobą starszą (po 60 r. ż.), samotną, schorowaną,

- posiadać telefon stacjonarny lub komórkowy,

- opłacać terminowo należności za abonament telekomunikacyjny,

- posiadać poprawnie działającą linię telekomunikacyjną,

- posiadać numer telefonu, który w żaden sposób nie jest zastrzeżony lub ukryty,

- być osobą zdrową psychicznie i rozumieć zasady przeznaczenia oraz działania powierzonego urządzenia „PRZYCISKU ŻYCIA”,

- wypełnić danymi niezbędne dokumenty, pozwalające na uruchomienie systemu w miejscu zamieszkania Podopiecznego.

 

 

 

Kto może zgłosić osobę straszą do teleopieki domowej?

 

Zgłoszenia do systemu osoba starsza możne dokonać osobiście lub za pośrednictwem, np.:

 

- rodziny,

- sąsiadów,

- znajomych,

- lekarzy pierwszego kontaktu,

- pielęgniarek środowiskowych,

- księży,

- osób posiadających informację o występowaniu potrzeby włączenia osoby starszej do systemu.

 

 

W jaki sposób zgłasza się osobę starszą do systemu?

 

- należy zadzwonić do koordynatora giżyckiego systemu teleopieki Pani dr Katarzyny Karolskiej, lub zostawić informacje pracownikom Biura Promocji i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego 
w Giżycku przedstawiając krótko sytuację osoby, dla której „przycisk życia” byłby dedykowany;

-podać dane osoby starszej (imię, nazwisko, adres domowy, nr telefonu),

- umówić się na wizytę w Urzędzie lub wizytę domową koordynatora systemu, w przypadku, gdy senior ma problemy z poruszaniem się, w celu wypełnienia stosownych dokumentów.

 

Co należy przygotować do wywiadu koordynatora systemu z osobą starszą?

 

-osoba kwalifikowana do systemu powinna mieć przygotowany dowód osobisty,

-listę leków, które bierze na stałe (doraźnych leków nie wpisuje się na listę) wraz z podaniem gramatury (listę należy sporządzić literami drukowanymi),

-dane dwóch najbliższych osób do kontaktu (imię, nazwisko, nr telefonu),

-dane lekarza rodzinnego wraz z nr telefonu do rejestracji.

 

Wywiad medyczny trwa od ok 45 min do 1 godz. 

Termin i sposób załatwienia

Termin załatwienia sprawy?

 

Z reguły kwalifikacja seniora do systemu teleopieki trwa krótko, natomiast samo oczekiwanie 
na dopięcie wszelkich formalności wraz z fizycznym podłączeniem przez koordynatora systemu w domu seniora, trwa ok 2-3 tyg.

 

Do kogo należy zgłaszać pytania, uwagi, sugestie?

 

Koordynator Systemu Teleopieki Domowej w Giżycku dr Katarzyna Karolska odbiera wszelkie zgłoszenia, na które niezwłocznie reaguje pomagając w przywróceniu sprawności systemu.

 

Przez jaki czas, senior może korzystać z bezpłatnej teleopieki domowej?

 

Seniorzy, którzy zostali włączeni do systemu teleopieki, mogą korzystać z niej dożywotnio.

 

Kiedy należy zwrócić powierzone urządzenie do Urzędu Miejskiego do koordynatora systemu?

 

-rodzina (osoby podane do kontaktu) jest zobowiązana do zwrócenia w stanie należytym  powierzonego urządzenia (komplet wszystkich części znajdujących się w przekazanym pudełku, urządzenie czyste i odkażone) w przypadku, gdy nastąpi zgon osoby zgłoszonej do systemu teleopieki;

-w przypadku, gdy rodzina zabierze seniora do innego miasta lub innej miejscowości, przekraczając tym samym granice Giżycka,

-gdy giżycki Senior zostanie umieszczony w placówce opieki społecznej np. DPS,

-gdy wystąpi u podopiecznego systemu zmiana w stanie zdrowia, niepozwalająca na dalszą obsługę systemu (zaburzenia psychiczne, demencja, Alzheimer),

-gdy nastąpi rezygnacja Seniora z sytemu.

Inne informacje

Kontakt w przypadku dodatkowych pytań:

 

dr Katarzyna Karolska

Główny Specjalista
Urząd Miejski w Giżycku
Biuro Promocji i Polityki Społecznej (pok. nr 116)

tel. 798 112 125, 87 7324 137/152, 

e-mail: katarzyna.karolska@gizycko.pl

teleopieka@gizycko.pl 

 

Więcej informacji na www.gizycko.pl/teleopieka

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 1.02.2022
Dokument wytworzony przez: Biuro Promocji i Polityki Społecznej (BPS)
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Katarzyna Karolska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 lutego 2022 10:07
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Kulas-Szyrmer
Ilość wyświetleń: 460
01 lutego 2022 10:07 (Małgorzata Kulas-Szyrmer) - Utworzenie sprawy.