Warmińsko-Mazurski Samorządowy System Teleopieki Domowej w Giżycku
„Bezpłatna Teleopieka domowa w Giżycku”
Co to jest teleopieka?
Idea teleopieki w Polsce jest stosunkowo młodym narzędziem stosowanym jako jedno
z rozwiązań stosowanych w opiece nad osobami starszymi.
W przedmiocie dostępnych informacji teleopiekę określa się jako:
1) system wspierający opiekę nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, które w sytuacjach krytycznych lub wymagających interwencji niejednokrotnie nie są zdolne do wykonania jakiejkolwiek czynności;
2) system zapewniający ludziom pomoc, wsparcie bez odczuwania niepotrzebnego wtargnięcia
lub utratę godności;
3) teleopieka jest sposobem wykorzystania innowacyjnych technologii w organizacji usług opiekuńczych. Podstawowym rozwiązaniem stosowanym w Teleopiece jest czerwony przycisk. Oprócz niego w ramach Teleopieki możliwe jest wsparcie podopiecznego na odległość przy użyciu szeregu bezprzewodowych czujników przekazujących uzgodnione uprzednio informacje do Centrum Operacyjno - Alarmowego, które następnie podejmuje działania zgodnie
z obowiązującymi procedurami;
4) teleopieka domowa - inaczej niż telemedycyna, odnosi się nie do sfery opieki zdrowotnej,
ale wpisuje się w obszar aktywności zapewniających opiekę socjalno-bytową. Teleopieka obejmuje wszelkie usługi świadczone na odległość z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), sprzyjające zachowaniu niezależności we własnym domu osobom starszym, niepełnosprawnym i niesamodzielnym.
Giżycki system teleopieki domowej został objęty honorowym patronatem Burmistrza Giżycka.
Cel teleopieki?
Głównym celem teleopieki jest zapewnienie seniorom i osobom chorym poczucia bezpieczeństwa, a najbliższej rodzinie/opiekunom komfortu, że ich bliski jest pod stałą, fachową opieką.
Ważne jest również, aby osoba starsza, niepełnosprawna, chora, czasowo lub trwale niesamodzielna, wymagająca opieki, jak najdłużej mogła bezpiecznie pozostawać w swoim środowisku domowym.
Kryteria kwalifikujące osoby starsze z Giżycka do systemu teleopieki domowej:
Podopieczny systemu musi:
- być mieszkańcem Giżycka,
- być osobą starszą (po 60 r. ż.), samotną, schorowaną,
- posiadać telefon stacjonarny lub komórkowy,
- opłacać terminowo należności za abonament telekomunikacyjny,
- posiadać poprawnie działającą linię telekomunikacyjną,
- posiadać numer telefonu, który w żaden sposób nie jest zastrzeżony lub ukryty,
- być osobą zdrową psychicznie i rozumieć zasady przeznaczenia oraz działania powierzonego urządzenia „PRZYCISKU ŻYCIA”,
- wypełnić danymi niezbędne dokumenty, pozwalające na uruchomienie systemu w miejscu zamieszkania Podopiecznego.
Kto może zgłosić osobę straszą do teleopieki domowej?
Zgłoszenia do systemu osoba starsza możne dokonać osobiście lub za pośrednictwem, np.:
- rodziny,
- sąsiadów,
- znajomych,
- lekarzy pierwszego kontaktu,
- pielęgniarek środowiskowych,
- księży,
- osób posiadających informację o występowaniu potrzeby włączenia osoby starszej do systemu.
W jaki sposób zgłasza się osobę starszą do systemu?
- należy zadzwonić do koordynatora giżyckiego systemu teleopieki Pani dr Katarzyny Karolskiej, lub zostawić informacje pracownikom Biura Promocji i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego
w Giżycku przedstawiając krótko sytuację osoby, dla której „przycisk życia” byłby dedykowany;
-podać dane osoby starszej (imię, nazwisko, adres domowy, nr telefonu),
- umówić się na wizytę w Urzędzie lub wizytę domową koordynatora systemu, w przypadku, gdy senior ma problemy z poruszaniem się, w celu wypełnienia stosownych dokumentów.
Co należy przygotować do wywiadu koordynatora systemu z osobą starszą?
-osoba kwalifikowana do systemu powinna mieć przygotowany dowód osobisty,
-listę leków, które bierze na stałe (doraźnych leków nie wpisuje się na listę) wraz z podaniem gramatury (listę należy sporządzić literami drukowanymi),
-dane dwóch najbliższych osób do kontaktu (imię, nazwisko, nr telefonu),
-dane lekarza rodzinnego wraz z nr telefonu do rejestracji.
Wywiad medyczny trwa od ok 45 min do 1 godz.
Termin załatwienia sprawy?
Z reguły kwalifikacja seniora do systemu teleopieki trwa krótko, natomiast samo oczekiwanie
na dopięcie wszelkich formalności wraz z fizycznym podłączeniem przez koordynatora systemu w domu seniora, trwa ok 2-3 tyg.
Do kogo należy zgłaszać pytania, uwagi, sugestie?
Koordynator Systemu Teleopieki Domowej w Giżycku dr Katarzyna Karolska odbiera wszelkie zgłoszenia, na które niezwłocznie reaguje pomagając w przywróceniu sprawności systemu.
Przez jaki czas, senior może korzystać z bezpłatnej teleopieki domowej?
Seniorzy, którzy zostali włączeni do systemu teleopieki, mogą korzystać z niej dożywotnio.
Kiedy należy zwrócić powierzone urządzenie do Urzędu Miejskiego do koordynatora systemu?
-rodzina (osoby podane do kontaktu) jest zobowiązana do zwrócenia w stanie należytym powierzonego urządzenia (komplet wszystkich części znajdujących się w przekazanym pudełku, urządzenie czyste i odkażone) w przypadku, gdy nastąpi zgon osoby zgłoszonej do systemu teleopieki;
-w przypadku, gdy rodzina zabierze seniora do innego miasta lub innej miejscowości, przekraczając tym samym granice Giżycka,
-gdy giżycki Senior zostanie umieszczony w placówce opieki społecznej np. DPS,
-gdy wystąpi u podopiecznego systemu zmiana w stanie zdrowia, niepozwalająca na dalszą obsługę systemu (zaburzenia psychiczne, demencja, Alzheimer),
-gdy nastąpi rezygnacja Seniora z sytemu.
Kontakt w przypadku dodatkowych pytań:
dr Katarzyna Karolska
Główny Specjalista
Urząd Miejski w Giżycku
Biuro Promocji i Polityki Społecznej (pok. nr 116)
tel. 798 112 125, 87 7324 137/152,
e-mail: katarzyna.karolska@gizycko.pl
teleopieka@gizycko.pl
Więcej informacji na www.gizycko.pl/teleopieka
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku