Wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

1. Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia.

2. Jeśli dokument podlega opłacie skarbowej - należy załączyć do wniosku oryginał dowodu wpłaty opłaty skarbowej.

 

Miejsce złożenia dokumentów

dowolny urząd stanu cywilnego

Opłaty

- wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego - 33 zł
- wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego - 22 zł
- wydanie skróconego odpisu aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym - 22 zł

- wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby - 24 zł


Zwolnienia z opłaty skarbowej określone są w ustawie z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. 2023, poz.2111) 

Jeżeli czynność podlega opłacie skarbowej należy ją wnieść
na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Giżycku:

Bank PEKAO SA O/Giżycko ul.Dąbrowskiego 12

 IBAN: PL 64 1240 5787 1111 0010 5856 4306  

                      KOD BIC: PKOPPLPW

Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy dostarczyć do USC wraz z wnioskiem.

Termin i sposób załatwienia

Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego, dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia, został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.

Podstawa prawna

ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego 

rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego 

rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego 

ustawa z 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej 

 
j.

 

Tryb odwoławczy

Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC Giżycko, przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Inne informacje

Rodzaje odpisów aktów stanu cywilnego:

- skrócony

- zupełny

- skrócony na druku wielojęzycznym

 

Osobą uprawnioną do uzyskania odpisu aktu lub zaświadczenia jest:

 

- osoba, której akt dotyczy

- jej wstępni - rodzice, dziadkowie

- jej zstępni – dzieci, wnuki

- jej rodzeństwo

- współmałżonek

Odpisy i zaświadczenie wydaje się również na wniosek:

- sądu

- organu państwowego

- innych osób, które udokumentują  interes prawny

- osoby posiadającej pełnomocnictwo

 

Odpis aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego

 

Odpisy aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie wydane w formie dokumentu elektronicznego, czyli pliki elektroniczne, są podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, który potwierdza autentyczność tego dokumentu, dlatego też może on być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej (w sprawach prowadzonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej), gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.

W przypadku wydrukowania takiego odpisu, traci on walor dokumentu urzędowego i nie będzie mógł być np. załącznikiem do wniosku składanego w formie papierowej. Nie można posługiwać się (wprowadzać do obrotu prawnego) wydrukowanym odwzorowaniem graficznym tego dokumentu. Odpis wydany w formie dokumentu elektronicznego, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przesyłany jest wnioskodawcy na skrzynkę na platformie ePUAP.

Wielojęzyczne odpisy skrócone można uzyskać tylko w postaci papierowej. 

 

Od 21 kwietnia 2020 r. odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu  można uzyskać od ręki w wersji elektronicznej. Jest to możliwe po spełnieniu 3 warunków:

 

- odpis aktu, o który wnioskujesz musi dotyczyć Ciebie, Twoich dzieci, rodziców lub małżonka

 

- system w trakcie wypełniania wniosku musi  potwierdzić, że możliwe jest  automatyczne wydanie  odpisu

 

- za odpis aktu należy zapłacić online

 

 Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy Mój Gov.

 

Więcej informacji na stronie:

 

https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu

 

 

 

 

 

 

 

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 kwietnia 2008 16:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 31389
04 lipca 2025 10:00 (Iwona Wojciulewicz) - Dodanie załącznika.
04 lipca 2025 09:59 (Iwona Wojciulewicz) - Usunięcie załącznika.
17 kwietnia 2025 10:22 (Iwona Wojciulewicz) - Aktualizacja danych sprawy.