Numer PESEL

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Osoby obowiązane na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL składają wniosek na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.

Miejsce złożenia dokumentów

Wydział Spraw Obywatelskich, pok.5

Opłaty

bez opłat

Termin i sposób załatwienia

do 7 dni

Podstawa prawna

rozdział 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności. 

rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL. 

Tryb odwoławczy

brak

Inne informacje

 Nadanie numeru PESEL z urzędu

 Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez:

 1)  kierownika urzędu stanu cywilnego sporządzającego akt urodzenia dla dzieci obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkałych i urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których dane są gromadzone w rejestrze PESEL;  

 2)  organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy dla osób, których dane są gromadzone w rejestrze PESEL;

 3)  organ wydający polski dokument tożsamości dla osób zamieszkałych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;

 4)  organ gminy wydający dowód osobisty dla obywateli polskich zamieszkujących na teretorium Rzeczypospolitej Polskiej;

 4)  organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy dla osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany powyżej.

 Nadawanie numeru PESEL na wniosek

Osobie obowiązanej na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL numer nadaje minister właściwy do spraw informatyzacji na jej wniosek. Organem właściwym do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL jest dowolny organ gminy.

 Osoba lub jej przedstawiciel ustawowy składa umotywowany pisemny wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi dane we wniosku (np. paszport, akty stanu cywilnego, itp.) do właściwego organu gminy. We wniosku o nadanie numeru PESEL należy podać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. W przypadku, gdy jakiś podmiot/urząd (np. ZUS czy Urząd Skarbowy) wymaga podania numeru PESEL, to powinien wskazać również przepis prawa, z którego wynika obowiązek posiadania tego numeru. Z wnioskiem o nadanie numeru PESEL może również wystąpić pełnomocnik, wówczas do wniosku należy dołączyć także stosowne pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
 

 

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 01.07.2015
Dokument wytworzony przez: Wydział Spraw Obywatelskich (WSO)
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Grażyna Bogdanowicz
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 lipca 2015 13:09
Dokument wprowadzony do BIP przez: Grażyna Bogdanowicz
Ilość wyświetleń: 3090
07 maja 2025 10:39 (Marta Jabłońska) - Aktualizacja danych załącznika.
07 maja 2025 10:38 (Marta Jabłońska) - Dodanie załącznika.
07 maja 2025 10:38 (Marta Jabłońska) - Usunięcie załącznika.