Zameldowania można dokonać:
1) Na piśmie utrwalonym w postaci papierowej - na formularzu opatrzonym własnoręcznym podpisem, w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje, przedstawiając potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz - do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.
2) Na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej - na formularzu opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, dołączając do formularza dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Obowiązku meldunkowego można dopełnić przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.256, z późn.zm.), po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Zameldowanie się cudzoziemca w formie dokumentu elektronicznego, albo dokonanie tej czynności przez pełnomocnika, nie zwalnia go z obowiązku przedstawienia dokumentu w oryginale potwierdzającego jego prawo pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1. cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkiem rodziny takiego cudzoziemca przedstawia:
- ważny dokument podróży,
- wizę.
Jeśli wjazd do Polski nastąpił na podstawie umowy, która przewiduje zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa w Polsce na podstawie złożonego wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy lub pobyt stały, albo na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt jako rezydenta długoterminowego UE — zamiast wizy należy przedstawić JEDEN z następujących dokumentów:
2. cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnych Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo.
3. członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnych Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia ważny dokument podróży oraz jeden z poniżej wymienionych dokumentów: ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak takiej możliwości - przedstawia inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.
4. Obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przedstawia ważne zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu albo ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu, a członek jego rodziny przedstawia ważną kartę pobytową lub ważną kartę stałego pobytu.
Uwaga:
Od 1 stycznia 2021 r. nie jest możliwe zameldowanie obywateli Wlk. Brytanii wyłącznie na podstawie ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo.
Dokonując zameldowania na pobyt stały lub czasowy powinni okazać stosowny dokument potwierdzający ich prawo pobytu w Polsce.
Jednakże do obywateli Wlk. Brytanii – „beneficjentów” Umowy o wystąpieniu (tj. osób, które korzystały z prawa pobytu w Polsce zgodnie z prawem UE przed zakończeniem okresu przejściowego i potem w dalszym ciągu zamieszkują w Polsce), stosuje się art. 43 ust. 1a i 3a ustawy o ewidencji ludności. Osoby te dokonując zameldowania na pobyt stały lub czasowy powinny przedstawić ważne zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu albo ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu, a członkowie ich rodzin – ważną kartę pobytową lub ważną kartę stałego pobytu.
W okresie do 31 grudnia 2021 r. mogą do zameldowania przestawić wydane im przed 1 stycznia 2021 r. zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE, karty pobytu członka rodziny obywatela UE, dokumenty potwierdzające prawo stałego pobytu i karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE. Dokumenty te zachowują ważność przez okres, na który zostały wydane, nie dłużej jednak niż do końca bieżącego roku.
Dokonując zameldowania na pobyt stały lub na pobyt czasowy mogą również przedstawić wydane przez właściwego wojewodę zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie nowych dokumentów pobytowych, ważne przez rok, lub kolejne zaświadczenie ważne przez rok, wydane w przypadku gdy postępowanie o wydanie nowych dokumentów pobytowych nie zostało zakończone przed upływem okresu ważności pierwszego zaświadczenia.
Podstawa prawna: art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2369).
Meldowanie cudzoziemców w okresie stanu epidemii
Zachowują moc zasady meldowania cudzoziemców określone w rozdz. 5 ustawy o ewidencji ludności, z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 15z-15z3 i art. 15zd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 ze zm.).
Z mocy prawa przedłużono legalność pobytu lub ważność dokumentów pobytowych na następujących warunkach:
Art. 15z1 ustawy o COVID-19
Pobyt cudzoziemców, którzy w dniu, od którego po raz pierwszy ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego (14 marca 2020 r.) przebywali w RP na podstawie m.in. wizy Schengen, dokumentu pobytowego wydanego przez inne państwo obszaru Schengen oraz w ramach ruchu bezwizowego, uważa się za legalny od dnia następującego po ostatnim dniu legalnego pobytu wynikającego z tych wiz, dokumentów lub ruchu bezwizowego, do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w zależności od tego, który obowiązywał jako ostatni.
Art. 15z2 i art. 15z3 ustawy
Ważność kart pobytu i tymczasowych zaświadczeń tożsamości cudzoziemca, których okres ważności upłynął w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, przedłuża się do 30. dnia od dnia odwołania tego ze stanów, który będzie obowiązywał jako ostatni. W takim przypadku nie wydaje się i nie wymienia kart pobytu ani tymczasowych zaświadczeń tożsamości cudzoziemca.
Art. 15 zd ustawy
Jeżeli ostatni dzień okresu pobytu cudzoziemca na podstawie wizy krajowej albo ważności zezwolenia na pobyt czasowy przypada w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, okres pobytu na podstawie tej wizy oraz okres ważności tej wizy albo okres ważności zezwolenia ulega przedłużeniu z mocy prawa do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów, który będzie obowiązywał jako ostatni.
W dokumencie podróży cudzoziemca nie umieszcza się nowej naklejki wizowej. Ponadto nie wydaje się, ani nie wymienia się karty pobytu.
Art. 15 z ustawy
Jeżeli termin do złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy lub stały, przedłużenie wizy albo przedłużenie okresu pobytu w ramach ruchu bezwizowego, wypada w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, termin ten ulega przedłużeniu do upływu 30 dnia następującego po dniu odwołania tego ze stanów, który obowiązywał jako ostatni.
Pobyt cudzoziemca na terytorium RP w okresie biegu przedłużonego terminu uważa się za legalny, jeżeli cudzoziemiec złoży wniosek w tym terminie.
Czynność zameldowania jest wolna od opłat.
Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego. W przypadku wysłania zgłoszenia elektronicznego w dniu, w którym urząd nie pracuje (np. sobota) rejestracja nastąpi najszybciej jak to możliwe.
Rozdział 5 ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
Można dokonać zameldowania na pobyt czasowy z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu – jest to najdogodniejsza forma zameldowania, polega ona na dokonaniu zameldowania w miejscu nowego pobytu czasowego bez konieczności stawienia się w organie gminy dotychczasowego miejsca pobytu czasowego w celu dokonania wymeldowania. W takim przypadku wymeldowanie z dotychczasowego miejsca pobytu czasowego następuje automatycznie, natomiast osoba może równocześnie wymeldować się z miejsca pobytu stałego, jeżeli takie posiada.
Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz członek rodziny takiego cudzoziemca nie będący obywatelem ww. państw, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Jeżeli jego pobyt nie przekracza 3 miesięcy nie ma obowiązku zameldowania się.
Cudzoziemiec inny niż wskazany powyżej przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca, chyba że jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.
Okres czasowego pobytu cudzoziemca nie może przekroczyć okresu, w którym jest on uprawniony do legalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z dokumentem potwierdzającym jego prawo pobytu.
Składając zgłoszenie zameldowania można wyrazić zgodę na przekazanie do rejestru danych kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru telefonu komórkowego i/lub adresu poczty elektronicznej. Zgodę można wyrazić jedynie w swoim imieniu. W każdym czasie można ją wycofać. Przekazanie danych do tego rejestru nie jest obowiązkowe.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku