Obowiązek zgłoszenia wyjazdu poza granice Polski oraz powrotu dotyczy zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców.
Zgłoszenia związane z opuszczeniem i powrotem do kraju obejmują:
- zgłoszenie wyjazdu z Polski na stałe;
- zgłoszenie wyjazdu czasowe tj. na okres dłuższy niż 6 miesięcy;
- zgłoszenie powrotu z wyjazdu czasowego.
Zgłoszeń dokonuje się na piśmie utrwalonym w postaci:
Formularze wypełnia się w języku polskim.Osoba dokonująca zgłoszenia wypełnia formularz w postaci papierowej komputerowo (maszynowo) lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanymi literami. Formularz może być sporządzony przez pracownika urzędu w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego.
Osoba, która zgłosiła wcześniej wyjazd czasowy tj. na okres dłuższy niż 6 miesięcy, zgłoszenia powrotu dokonuje najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia powrotu.
Czynności zgłoszenia wyjazdu i zgłoszenia powrotu są wolne od opłat.
Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia. W przypadku wysłania zgłoszenia elektronicznego w dniu, w którym urząd nie pracuje (np. sobota) rejestracja nastąpi najszybciej jak to możliwe.
Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
Kto może dokonać zgłoszenia:
Czynności zgłoszenia wyjazdu poza granice RP lub powrotu z wyjazdu można dokonać na piśmie w postaci elektronicznej na formularzu opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym (formularz dostępny na stronie: gov.pl)
Składając zgłoszenie wyjazdu lub powrotu z wyjazdu można wyrazić zgodę na przekazanie do rejestru danych kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru telefonu komórkowego i/lub adresu poczty elektronicznej. Zgodę można wyrazić jedynie w swoim imieniu. W każdym czasie można ją wycofać. Przekazanie danych do tego rejestru nie jest obowiązkowe.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku