Plany pracy i sprawozdania z działalności Rady Miasta - archiwum

Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Giżycku w 2007 roku (Informacja Rady Miejskiej z dnia 31.03.2008 r.)

 

Sprawozdanie

z działalności Komisji Rewizyjnej

Rady Miejskiej w Giżycku w 2007 r.

 

Komisja Rewizyjna w składzie:

1.      Ryszard Błoszko          - przewodniczący komisji,

2.      Bogdan Górski            - wiceprzewodniczący komisji,

3.      Mirosław Boć  - członek komisji,

4.      Zdzisław Gagajek        - członek komisji,

5.      Krzysztof Korczyk      - członek komisji,

6.      Jadwiga Mistera          - członek komisji,

7.      Izabella Walasek         - członek komisji.

pracowała na podstawie zatwierdzonego przez Radę Miejską w Giżycku planu pracy na 2007 rok a ponadto wykonała czynności kontrolne zlecone uchwałą nr VI/22/07 Rady Miejskiej.

Komisja Rewizyjna w ciągu roku odbyła 14 protokołowanych posiedzeń a także

przeprowadziła 9 kontroli problemowych, 3 kontrole kompleksowe, 3 oceny pracy oraz rozpatrzyła trzy skargi.            

I. Kontrole problemowe.

  1. W miesiącu lutym 2007 r. Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę wydanych zarządzeń przez Burmistrza Miasta w IV kwartale 2006 r. i stwierdziła ich zgodność        z obowiązującymi przepisami i uchwałami podjętymi przez Radę Miejską.
  2. Również w lutym 2007 r. Komisja Rewizyjna dokonała kontroli realizacji zaleceń kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w Urzędzie Miasta w 2006 r. Były to:

1)      kontrola budżetu w Urzędzie Miasta, dokonana przez Regionalną Izbę Obrachunkową    w Olsztynie, zakończona została wydaniem 31 zaleceń pokontrolnych. Zalecenia zrealizowano.

2)      kontrola kształtowania polityki przestrzennej w gminie w okresie 11.07.2003 do 30.06.2006 r. w Urzędzie Miasta, przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli Delegatura w Olsztynie. Zwrócono uwagę na brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru przemysłowo-rolniczego, znajdującego się w południowej części miasta nad jeziorem Niegocin mimo podjętej przez Radę w październiku 2001 r. uchwały o przystąpieniu do sporządzenia mpzp oraz opracowania jego projektu. Ponadto wytknięto nieuzasadnioną opieszałość urzędu w wydawaniu decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o warunkach zabudowy. Stwierdzono. Iż tylko 28% decyzji wydanych jest w terminie 1 miesiąca, 38% w terminie od 1 do 2 miesięcy, a 34% powyżej 2 miesięcy.

3)      kontrola Powiatowego Inspektora Sanitarnego przeprowadzona była w zakresie nadzoru sanitarnego cmentarzy komunalnych i nieprawidłowości nie stwierdziła.

4)      kontrola Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi Urzędu Wojewódzkiego dotyczyła budowy ulic na dzielnicy przemysłowej. Stwierdzono nieprawidłowości w zakresie naruszenia zasad zamówień publicznych (dotyczyło wyboru firmy projektowo-usługowo-kosztorysowej). Nieprawidłowość ta nie miała istotnego znaczenia i wpływu na przyznanie funduszy unijnych.

5)      Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska kontrolował kanalizację deszczową miasta i wydał 3 zalecenia. Zalecenia zostały zrealizowane.

6)      Starostwo Powiatowe w Giżycku przeprowadziło kontrolę stanowisk pracy d/s obrony cywilnej i spraw wojskowych stwierdzając 3 braki. Braki zostały usunięte.

  1. W miesiącu czerwcu przeprowadzono kontrolę Miejskiego Zespołu Obsługi Szkół            i Przedszkoli w zakresie wykonania budżetu oświaty za I kwartał 2007 r. oraz planu          i przygotowania remontów placówek oświatowych. Nieprawidłowości nie było.
  2. W miesiącu sierpniu dokonano kontroli wydanych w I półroczu 2007 r. zarządzeń Burmistrza Miasta. Komisja żadnych uwag i wniosków do kontrolowanych zarządzeń   nie wniosła.
  3. W miesiącu wrześniu dokonano dwóch kontroli wykonanych remontów (w Gimnazjum  nr 1 i w Gimnazjum nr 2). Komisja nie miała uwag do przeprowadzonych remontów. W wyniku oględzin obiektów, podczas kontroli, Komisja Rewizyjna wystąpiła  z wnioskiem do Burmistrza Miasta aby zaplanowano w budżecie miasta na 2008 r. remont dachu budynku Gimnazjum nr 1 oraz wnioskowała o wybudowanie nowej stołówki z zapleczem gastronomicznym dla Gimnazjum nr 2.
  4. W miesiącu październiku dokonano kontroli dokumentacji wybranych przetargów organizowanych przez Urząd Miejski w Giżycku ( 5 zamówień publicznych i 2 przetargi na zbycie nieruchomości ). W toku kontroli wykryto nieprawidłowości polegające na:
    • Niezgodnym z prawem zamieszczaniu w obwieszczeniu o przetargu na zbycie nieruchomości zastrzeżenia o możliwości odwołania przetargu bez podania przyczyn (naruszenie art. 38 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami),
    • Braku w dokumentacji przetargowej jakichkolwiek dowodów na zasadność odwołania przetargu z tzw. ważnych przyczyn,
    • Braku pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na sprzedaż nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków podczas ogłoszenia i przeprowadzania procedury przetargowej,
    • Nie powołanie do komisji przetargowej osoby dysponującej odpowiednią wiedzą w zakresie przedmiotu zamówienia celem dokonania właściwej oceny ofert (dotyczyło dostawy sprzętu komputerowego Urzędowi Miejskiemu ).

Burmistrz Miasta odmówiła podpisania protokołu pokontrolnego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Giżycku z kontroli wybranych przetargów  ( podpisanego przez wszystkich siedmiu członków Komisji Rewizyjnej )  i nie zwróciła Komisji 3 egzemplarzy tegoż protokołu. Wyjaśnienie pisemne odmowy podpisania protokołu przekazane komisji 22 listopada 2007 r. oraz wyjaśnienia ustne złożone na  posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 4 grudnia 2007 r. nie spowodowały zmiany stanowiska komisji w przedmiotowej sprawie i protokół nie został zmieniony.

7.      W miesiącu listopadzie komisja przeprowadziła kontrolę w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Giżycku w zakresie wykorzystania dotacji z budżetu miasta. Dotacja wykorzystywana jest prawidłowo i uwag w tym zakresie nie było.

8.      W miesiącu grudniu  dokonano kontroli sposobu załatwiania skarg i wniosków mieszkańców oraz interpelacji, zapytań i wniosków radnych kierowanych do Burmistrza Miasta w 2007 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że nie jest prowadzony rejestr wniosków  mieszkańców a skargi są rejestrowane niekompletnie.  Brakuje także przejrzystego i kompletnego rejestru interpelacji i zapytań radnych.    Zalecono Burmistrzowi Miasta uszczegółowienie zasad rejestrowania skarg i wniosków tak, aby to było zgodne z kodeksem postępowania administracyjnego, regulaminem organizacyjnym Urzędu Miejskiego i ułatwiało kontrolę przebiegu i terminu ich załatwiania. Komisja postuluje aby wprowadzić rejestr wszystkich interpelacji i zapytań radnych ( zarówno pisemnych jak i ustnych składanych podczas obrad sesji) w układzie np.: data, sprawa, pytający radny, udzielający odpowiedzi. Zasugerowano też aby w ramach powszechnego udostępniania informacji publicznych rejestr ten znajdował się     w BIP Giżycko.

II. Kontrole kompleksowe.

1.W miesiącu kwietniu Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę kompleksową w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Giżycku. Kontrole przeprowadzono w/g opracowanego programu kontroli zawierającego 21 tematów. Kontrolą objęto całokształt pracy jednostki. W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono szereg działań niewłaściwych pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości. Przewodniczący Rady Miejskiej kopię protokołu  pokontrolnego przekazał wszystkim radnym. Najważniejsze nieprawidłowości wykazane w protokole pokontrolnym to:

● statut MOSiR nie spełnia aktualnych wymagań prawnych i nie jest adekwatny do roli i zakresu działań jednostki,

● zakres czynności dyrektora MOSiR nie jest adekwatny do statutu  i rzeczywiście wykonywanych obowiązków,

● zatrudnienie w jednostce jest niezgodne ze strukturą organizacyjną i przepisami o pracownikach samorządowych,

● akta osobowe prowadzone są niestarannie,

● brak protokołów zdawczo – odbiorczych przejmowanych obiektów,

● brak książek obiektów budowlanych oraz protokołów badań  i sprawdzeń,

● niestaranność w prowadzeniu ksiąg inwentarzowych,

● niegospodarność (m.in. brak 2 komputerów- wypożyczonych bez pokwitowań),

● nieumiejętność wykorzystania środków przyznanych na remonty i modernizację.

2. W miesiącu maju Komisja Rewizyjna przeprowadziła dwie kontrole kompleksowe ( w Przedszkolu Miejskim nr 1 i Przedszkolu Miejskim nr 4). Kontrole wypadły pozytywnie i istotnych zastrzeżeń do pracy tych jednostek nie było. Komisja zwróciła jedynie uwagę na potrzebę ujednolicenia procedur w zakresie ewidencjonowania darowizn oraz rewindykacji zaległych należności za pobyt dzieci w przedszkolu.

III. Kontrole sprawdzające.

  1. W miesiącu wrześniu przeprowadzono kontrolę sprawdzającą w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Giżycku celem ustalenia stopnia realizacji uwag i wniosków wynikających z protokołu kontroli kompleksowej z dnia 09 maja 2007 r. Stwierdzono,   że MOSiR zalecenia i uwagi wykonał a kierownik jednostki za wykazane wcześniej   przez Komisję Rewizyjną  nieprawidłowości został ukarany karą porządkową upomnienia. Nadal książki obiektów budowlanych posiadały braki protokołów badań  i sprawdzeń oraz brakowało dokumentacji technicznej ale winnym tych zaniedbań był właściciel obiektów – Gmina Miejska Giżycko.

IV. Działalność kontrolna polegająca na ocenie działalności Burmistrza  Miasta.

1.   W dniu 21 marca 2007 r. ocenie poddano wykonanie przez Burmistrza Miasta uchwał podjętych w 2006 r. przez Radę Miejską w Giżycku. Na 131 uchwał podjętych przez Radę Miejską w 2006 r. 100 uchwał powierzono wykonaniu Burmistrzowi Miasta. Komisja Rewizyjna stwierdziła, że do dnia kontroli Burmistrz Miasta nie wykonała pięciu uchwał.

2.   W marcu 2007 r. Komisja Rewizyjna dokonała oceny jakości projektów uchwał przedkładanych z inicjatywy Burmistrza Miasta Radzie Miejskiej do uchwalenia. Stwierdzono, że 5 uchwał zostało uchylonych przez organ nadzoru.

3.      W kwietniu Komisja Rewizyjna dokonała kontroli wykonania budżetu Miasta za rok 2006 i sporządziła wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta.

 

 

 

V. Inne działania kontrolne nie przewidziane w planie pracy Komisji.

1.      Komisja Rewizyjna rozpatrywała 3 skargi (2 na Burmistrza Miasta i 1 na kierownika jednostki organizacyjnej). W jednym przypadku komisja doprowadziła do ugody skarżącego z Burmistrzem Miasta i skarga została wycofana. W dwóch pozostałych przypadkach skargi zostały uznane przez komisję za bezzasadne a Rada Miejska stosownymi uchwałami podzieliła stanowisko Komisji Rewizyjnej.

2.      Komisja Rewizyjna zapoznała się z postanowieniem Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie informującym Komisję o istotnych uchyleniach w pracy Burmistrza Miasta Giżycko. Burmistrz Miasta 6-krotnie podejmowała decyzję odmawiającą ustalenia warunków zabudowy na nowoprojektowany budynek i 6-krotnie Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzje te uchylało przekazując je do ponownego rozpatrzenia. Komisja przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, celem ustalenia kto z pracowników ponosi odpowiedzialność za prowadzenie tej sprawy i jakie poniesie konsekwencje dyscyplinarne.

Protokoły, wnioski i dokumenty z działalności kontrolnej Komisji znajdują się w Biurze Rady Miejskiej i są dostępne dla każdego zainteresowanego.

      Zgodnie z § 82 Statutu Miasta niniejsze, roczne sprawozdanie ze swojej działalności  Komisja Rewizyjna sporządziła w dniu 22 stycznia 2008 r. i przekazała je Przewodniczącemu Rady Miejskiej.

 

                                                           Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

                                                                                          Ryszard Błoszko

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 31 marca 2008 11:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Kulas
Ilość wyświetleń: 2095
31 marca 2008 11:28 (Małgorzata Kulas) - Utworzenie dokumnetu.