
4 listopada 2005r. odbyło się uroczyste zakończenie projektu pn. „Budowa ulic na terenie dzielnicy przemysłowo-składowej".
2 marca 2005 roku pomiędzy Wojewodą Warmińsko – Mazurskim Panem Stanisławem Szatkowskim a Panią Jolantą Piotrowską – Burmistrz Giżycka, przy kontrasygnacie Pani Elżbiety Ołoszczyńskiej – Skarbnik Giżycka, podpisano umowę o dofinansowanie Projektu „Budowa ulic na terenie dzielnicy przemysłowo – składowej w Giżycku” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1 – Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów”, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Łączna wartość przedsięwzięcia wyniosła 4.143.590,00 PLN, natomiast udział środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniósł 74,11% tj. 3.070.814,55 PLN.
Dzielnica przemysłowo-składowa zlokalizowana jest we wschodniej części miasta. Powierzchnia terenu objętego projektem wynosi ok. 10 ha. Tereny dzielnicy przemysłowo-składowej sąsiadują bezpośrednio z obwodnicą Giżycka /drogą krajową/ , która jest jednocześnie drogą tranzytową rozprowadzającą ruch kołowy we wszystkich kierunkach.
W latach 2000-2002 wykonano uzbrojenie dzielnicy w sieć wodociągową, kolektory sanitarne i deszczowe, sieci rozdzielcze kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz wybudowano ulicę zbiorczą tranzytową - ul. Warmińską.
W ramach I etapu zrealizowano cały układ funkcjonalny kanalizacji deszczowej – 3126 mb, przy czym inwestycje te powiązano z budową kanalizacji sanitarnej i wodociągu. Zrealizowano też (bez warstwy ścieralnej) jezdnię ulicy Warmińskiej – 4571 m2, najważniejszej dla miasta jako całości oraz dla istniejących terenów zainwestowanych.
Przedmiotem projektu współfinansowanego z UE, była budowa infrastruktury drogowej na terenie dzielnicy przemysłowo-składowej w Giżycku oraz skrzyżowań projektowanych ulic z drogą krajową nr 63 i drogami powiatowymi (ulica Białostocka i Suwalska).
W wyniku realizacji projektu (II etapu) dokończono budowę ul. Warmińskiej wraz z chodnikami oraz wykonano jezdnie ulic lokalnych i dojazdowych wraz z oświetleniem. Projekt objął powstaniem 2,96 km dróg, 1,24 km chodników i 94 pkt. oświetleniowych. Przedsięwzięcie zakończono 30.09.2005r. Odbiór końcowy inwestycji nastąpił 5.10.2005r.
Rozwiązania komunikacyjne objęte projektem przed rozpoczęciem jego realizacji były nieadekwatne do potrzeb wynikających z przeznaczenia terenu, ponieważ wnętrze przemysłowego kwartału pomiędzy ul. Obwodową, Suwalską, Białostocką i (wówczas jeszcze nie istniejącą) ul. Warmińską było pozbawione obsługi komunikacyjnej.
Ponadto, główna trasa północ-południe we wschodniej części miasta z konieczności przebiegała przez niedrożną ulicę Gdańską, co powodowało uciążliwości w sąsiadujących z nią kwartałach mieszkaniowych.
Rozwiązania komunikacyjne zaproponowane w miejscowym planie i zrealizowane w ramach projektu mają na celu właśnie:
– skomunikowanie „wnętrza” dzielnicy przemysłowej
– usprawnienie ruchu zbiorczego północ-południe we wschodniej części miasta
– odciążenie ulicy Gdańskiej i częściowo Białostockiej od ruchu zbiorczego północ-południe.
Kształt sieci dróg lokalnych i dojazdowych pomiędzy ul. Warmińską, Białostocką, Suwalską i Obwodową jest konsekwencją decyzji o przebiegu trasy ul. Warmińskiej. Drogi te zostały wytyczone z uwzględnieniem powiązań z zewnętrznym układem komunikacyjnym, istniejącego zainwestowania, granic władania i nośności gruntu.
W efekcie zaprojektowano układ umożliwiający wydzielanie funkcjonalnych działek o powierzchni adekwatnej do przeznaczenia terenu.
Nadrzędnym celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności Giżycka jako miejsca rozwoju działalności gospodarczej przez poprawę dostępności komunikacyjnej dzielnicy przemysłowej miasta.
Projekt powinien przyczynić się do uruchomienia następującego ciągu zdarzeń i procesów:
– zwiększenie atrakcyjności przeznaczonych do zainwestowania terenów dzielnicy przemysłowej poprzez wydatne skrócenie kosztów osobowych i materiałowych transportu
– wzrost zainteresowania inwestorów
– inwestycje gospodarcze w dzielnicy przemysłowej
– wzrost zatrudnienia
– ograniczenie kosztów społecznych bezrobocia i marginalizacji
– udział we wzroście PKB
W wyniku realizacji w latach 2002 – 2007 wszystkich etapów budowy infrastruktury na terenie dzielnicy, powstanie 7 ulic o nawierzchniach kategorii KR3 i KR2, łącznej długości 3160 m i ogólnej powierzchni w granicach pasów drogowych 67840 m2, wraz z chodnikami, oświetleniem, odwodnieniem i zielenią.
Teren dzielnicy zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego umożliwia lokalizację różnych inwestycji wytwórczych, magazynowych, usługowych z wyłączeniem tych szczególnie szkodliwych dla środowiska i uciążliwych. Jest to obszar przeznaczony na lokalizację: zakładów produkcyjnych, usług rzemieślniczych, obsługę komunikacji, składy, magazyny, zaplecze mieszkalne. Pełne uzbrojenie dzielnicy przemysłowo-składowej i jej usytuowanie sprawiają, że jest to doskonały obszar do inwestowania.
Osoba do kontaktów: Róża Cudzanowska - Naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego inwestycje@gizycko.um.gov.pl tel.(87) 428 55 92.