Środowisko naturalne

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na ,,Remoncie, renowacji i adaptacji budynku siedziby stowarzyszenia Wspólnota Mazurska”

Giżycko, dnia 2009-06-09

WM. 76201/11-2/2009

 

D E C Y Z J A

 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1, 2 art. 85 ust. 1, ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania  na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30 marca 2009r. złożonego przez Przewodniczącą Zarządu Stowarzyszenia ,,Wspólnota Mazurska”, ul. Warszawska 17, 11-500 Giżycko Panią Izabelę Liedtke dla przedsięwzięcia polegającego na ,,Remoncie, renowacji i adaptacji budynku siedziby stowarzyszenia Wspólnota Mazurska” na działkach ozn, nr 567/5 i 514/4 – obręb 2 Giżycko

 

                                                                   stwierdzam

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na ,,Remoncie, renowacji i adaptacji budynku siedziby stowarzyszenia Wspólnota Mazurska” na działkach ozn, nr 567/5 i 514/4 – obręb 2 Giżycko.

 

Charakterystyka przedsięwzięcia oraz karta przedsięwzięcia stanowią odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 30 marca 2009r. do Burmistrza Miasta Giżycka wpłynął wniosek Przewodniczącej Zarządu Stowarzyszenia ,,Wspólnota Mazurska”, ul. Warszawska 17, 11-500 Giżycko Pani Izabeli Liedtke w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego  na ,,Remoncie, renowacji i adaptacji budynku siedziby stowarzyszenia Wspólnota Mazurska” na działkach ozn, nr 567/5 i 514/4 – obręb 2 Giżycko.

W Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zaliczone do kategorii mogących zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Teren, na którym planowana jest realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Planowana inwestycja nie jest sprzeczna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zawartego między ulicami: Warszawską, Wodociągową, Jagiełły, Daszyńskiego, al. 1 Maja i Placem Grunwaldzkim, uchwalonego uchwałą NR XLII/43/06 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 31.05.2006r. i ogłoszoną              w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego Nr 106, poz. 1689.

Przy dokonaniu szczegółowej analizy organ badał  informacje na temat przedsięwzięcia przedłożone wraz z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej zgodnie z zakresem określonym w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania              na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Starosty Powiatu Giżyckiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Giżycku (pisma znak: WM. 76201/11/2009 z dnia                   2009-04-08).

W postanowieniu znak: WŚ.7330-32/09 z dnia 2009-04-14 Starosta Giżycki wyraził opinię                 o braku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Giżycku pismem ZNS-4316/33-2/09 z dnia            2009-04-30 stwierdził, że dla w/w przedsięwzięcia nie widzi potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Biorąc pod uwagę wskazane opinie oraz uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia               3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ                    w postanowieniu znak: WM.76201/11-1/2009 z dnia 2009-05-05 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego przedsięwzięcia. W toku wydania postanowienia uwzględniono łącznie następujące uwarunkowania wymienione w art. 63    ust. 1 powyższej ustawy oraz w § 4 i § 5 w/w rozporządzenia wskazujące na brak konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

 
Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia

 

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przeprowadzenie remontu, renowacji i adaptacji,  polegającej               na dostosowaniu do prowadzenia działalności kulturalnej, budynku będącego siedzibą Stowarzyszenia Wspólnota Mazurska wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu funkcjonalnie związanego z budynkiem.

Jest to kamienica zbudowana na planie prostokąta w zabudowie jednostronnie zwartej, częściowo podpiwniczona o dwóch kondygnacjach naziemnych. Fundamenty murowane                          są z  kamienia polnego, spoinowane fugą wypukłą. W warstwie cementowo-wapiennej powstały pierwsze ubytki odsłaniające źle związane ze sobą kamienie. Dach dwuspadowy, kryty starą dachówką ceramiczną holenderską „esówką”. W kalenicy dachu znajdują się dwa kominy prowadzone od oryginalnych pieców kuchennych na poziomie poddasza (pozostałość                       po działającej na przełomie XIX i XX wieku piekarni). Wejście do obiektu od strony                          ul. Warszawskiej poprzedza 30 m2 taras, który stanowi integralną część budynku, a znajduje się obecnie ok. 2m powyżej ulicy. Przed prowadzoną w latach 60-tych XIX w. lub w latach 30-tych XX w. (niekompletne materiały źródłowe nie pozwalają na sprecyzowanie właściwej daty) modernizacją ulicy, poziom chodnika i ulicy był równy obecnemu poziomowi ganku. Na poziomie posadzki tarasu, obudowanego murem z kamienia polnego na zaprawie cementowo-wapiennej ze spoina wypukłą znajduje się ok. 70-letnia lipa. Jej korzenie (wgłębny system) stanowią zapewne integralną część ganku oraz fundamentów budynku, oddziałują również na wschodnią ścianę. W koronie podbudowy tarasu występują ubytki kamienia. Wskutek wnikania w mur wód opadowych nastąpiła widoczna gołym okiem korozja tynków, ich pękanie i odstawanie od podłoża. W przyziemiu znajduje się skrzynka energetyczna.  W części północno-zachodniej do budynku przystawiono kubaturę w okresie PRL-u.

Przedsięwzięcie dotyczy całości nieruchomości, tj. budynku umiejscowionego na działce                o powierzchni 132,90m2.

Budynek zlokalizowany jest w centrum Miasta Giżycka przy ul. Warszawskiej 17 na działce o nr ewidencyjnym 567/5; obręb 2, zaś ganek będący integralną częścią budynku na działce nr 514/4. Budynek wpisany jest do rejestru zabytków pod nr A-901 z 02.02.1992r.

 

Powierzchnia zajmowanego terenu lub obiektu budowlanego i poprzednia forma  ich użytkowania

 

Łączna kubatura budynku wynosi 456,4m3 , powierzchnia zabudowy wynosi 132,9m2  (w tym taras 30,1m2), powierzchnia użytkowa budynku 186,61m2 , wysokość budynku 7,41m, powierzchnia działki 132,90m2 .

Budynek jest własnością Stowarzyszenia Wspólnota mazurska, stanowi siedzibę Stowarzyszenia  i wykorzystywany jest na prowadzenie działalności statutowej.

Budynek w żadnym fragmencie nie jest wydzierżawiany lub podnajmowany podmiotom zewnętrznym. Po przeprowadzeniu przedsięwzięcia  przeznaczenie obiektu nie ulegnie zmianie.

Przed frontem budynku na poziomie posadzki tarasu znajduje się ok. 70-letnia lipa, która w ostatnim czasie poddawana była bieżącym zabiegom pielęgnacyjnym. Planowane prace nie wpłyną na stan drzewa. Na terenie nieruchomości nie znajduje się roślinność.

 

Rodzaj technologii

 

Roboty budowlane zostaną wykonane ręcznie przez wyspecjalizowane podmioty gospodarcze uprawnione do wykonywania robót budowlanych na obiektach objętych ochroną konserwatorską.

 

Ewentualne warianty przedsięwzięcia

 

A wariant zerowy (teoretyczny) – niepodejmowanie żadnych działań spowoduje degradacje budynku

B wariant projektowany: realizacja projektu spowoduje przywrócenie dawnej świetności budynku, zabiegi pielęgnacyjne zapobiegną dalszej degradacji.

 

Przewidywana ilość  wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw i energii

 

Woda: zasilanie z wodociągów miejskich: miesięczne zużycie wody wynosi średnio ok. 39m3

Paliwo: budynek ogrzewany jest drewnem kominkowym: miesięczne zużycie drewna wynosi średnio ok. 3m3 w sezonie grzewczym

Energia: zasilanie z elektrowni: miesięczne zużycie prądu wyniesie średnio ok. 982kWh

Surowce: do remontu zostaną wykorzystane następujące surowce: cegła ceramiczna, tynk cementowo-wapienny, deski podłogowe, wełna mineralna, płyty GKF, legary, belki stropu  drewnianego, folia PE, siatka stalowa, dachówka ceramiczna typu holenderskiego.

 

Przedsięwzięcia chroniące środowisko

 

Paliwo: zostanie zastosowane odnawialne źródło energii – ogrzewanie na pelet

Woda:  Ścieki kanalizacyjne z ujściem do kanalizacji miejskiej

Inne: inne działania szkodliwe wpływające na środowisko nie będą prowadzone

 

Rodzaje i przewidywane ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska

 

-ilość i sposób odprowadzenia ścieków bytowych: ok. 39m3/miesiąc do kanalizacji miejskiej (wykorzystuje się część socjalną w istniejącym warsztacie).

-ilość i sposób odprowadzenia wód opadowych z powierzchni dachu – do wewnętrznej sieci kanalizacji deszczowej odprowadzanej do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej.

-rodzaj, przewidywane ilości i sposób postępowania z odpadami: odpady powstałe w wyniku prowadzonej działalności będą magazynowane w bezpiecznym miejscu w szczelnych pojemnikach                 i oddawane dla firm zajmujących się ich składowaniem i przetwórstwem.

-przedsięwzięcie będzie generowało emisje hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeń powietrza (spaliny, pylenie) o niedużym poziomie uciążliwości.

 

Możliwe transgeniczne oddziaływanie na środowisko

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na podstawie art. 104 cytowanej wyżej ustawy                    o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późniejszymi zmianami) znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia.

 

Planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci ekologicznej Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest projektowany specjalny obszar ochrony siedlisk Natura 2000 Ostoja Północnomazurska (kod obszaru: pltmp 242), który oddalony jest około 2 km od miejsca realizacji inwestycji. Usytuowanie planowanej inwestycji                 w zwartej zabudowie miasta Giżycko nie wpłynie negatywnie na gatunki roślin i zwierząt oraz siedliska przyrodnicze, dla których wyznaczone zostały obszary Natura 2000.

W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny i flory.

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem (ponadlokalnym), długotrwałym, nieodwracalnym i skumulowanym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych, wystąpieniem awarii przemysłowej o której mowa                 w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej  (Dz. U. z 2002r. Nr 58, poz. 535).

 

POUCZENIE

 

      Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego                       w Olsztynie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Giżycka w terenie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach posiada ważność 4 lata od dnia, w którym stała się ostateczna. Termin powyższy może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać  na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Otrzymują:

1.   Pani Izabela Liedtke

    Przewodnicząca Zarządu Stowarzyszenia

    ,,Wspólnota Mazurska”

    ul. Warszawska 17, 11-500 Giżycko

2.  Zarząd Dróg Powiatowych

     ul. Węgorzewska 4, 11-500 Giżycko

3.   Administrator sp. z o. o. , ul. Pocztowa 3, 11-500 Giżycko

4.  a/a.

 

Do wiadomości:

1.   Starosta Giżycki, al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko,

2.   Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Giżycku, ul. Suwalska 3, 11-500 Giżycko

 

 

 

                                  

Załącznik Nr 1

WM. 76201/11-2/2009

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego                     na ,,Remoncie, renowacji i adaptacji budynku siedziby stowarzyszenia Wspólnota Mazurska” na działkach ozn, nr 567/5 i 514/4 – obręb 2 Giżycko.

 

Budynek zlokalizowany jest w centrum Miasta Giżycka przy ul. Warszawskiej 17 na działce                  o nr ewidencyjnym 567/5; obręb 2, zaś ganek będący integralną częścią budynku na działce                        nr 514/4. Budynek wpisany jest do rejestru zabytków pod nr A-901 z 02.02.1992r.

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przeprowadzenie remontu, renowacji i adaptacji,  polegającej               na dostosowaniu do prowadzenia działalności kulturalnej, budynku będącego siedzibą Stowarzyszenia Wspólnota Mazurska wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu funkcjonalnie związanego z budynkiem.

Jest to kamienica zbudowana na planie prostokąta w zabudowie jednostronnie zwartej, częściowo podpiwniczona o dwóch kondygnacjach naziemnych. Fundamenty murowane są z  kamienia polnego, spoinowane fugą wypukłą. W warstwie cementowo-wapiennej powstały pierwsze ubytki odsłaniające źle związane ze sobą kamienie. Dach dwuspadowy, kryty starą dachówką ceramiczną holenderską „esówką”. W kalenicy dachu znajdują się dwa kominy prowadzone od oryginalnych pieców kuchennych na poziomie poddasza (pozostałość po działającej na przełomie XIX i XX wieku piekarni). Wejście do obiektu od strony ul. Warszawskiej poprzedza 30 m2 taras, który stanowi integralną część budynku, a znajduje się obecnie ok. 2m powyżej ulicy. Przed prowadzoną w latach 60-tych XIX w. lub w latach 30-tych XX w. (niekompletne materiały źródłowe nie pozwalają                     na sprecyzowanie właściwej daty) modernizacją ulicy, poziom chodnika i ulicy był równy obecnemu poziomowi ganku. Na poziomie posadzki tarasu, obudowanego murem z kamienia polnego                         na zaprawie cementowo-wapiennej ze spoina wypukłą znajduje się ok. 70-letnia lipa. Jej korzenie (wgłębny system) stanowią zapewne integralną część ganku oraz fundamentów budynku, oddziałują również na wschodnią ścianę. W koronie podbudowy tarasu występują ubytki kamienia. Wskutek wnikania w mur wód opadowych nastąpiła widoczna gołym okiem korozja tynków, ich pękanie                                i odstawanie od podłoża. W przyziemiu znajduje się skrzynka energetyczna.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wiąże się ze znacznym zasięgiem, długotrwałym, nieodwracalnym i skumulowanym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych, wystąpieniem awarii przemysłowej o której mowa w rozporządzeniu Ministra gospodarki z dnia               9 kwietnia 2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się             w zakładzie decyduje o zaliczeniu  go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2002r. Nr 58, poz. 535).

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie ma wpływu na obszar sieci natura 2000.

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, nie ma wpływu na obszar sieci Natura 2000.                     W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i Dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny i flory.

  

 

 

Załącznik Nr 2

WM. 76201/11-2/2009

 

KARTA INFORMACYJNA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego                     na ,,Remoncie, renowacji i adaptacji budynku siedziby stowarzyszenia Wspólnota Mazurska” na działkach ozn, nr 567/5 i 514/4 – obręb 2 Giżycko.

 

Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia

 

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przeprowadzenie remontu, renowacji i adaptacji,  polegającej              na dostosowaniu do prowadzenia działalności kulturalnej, budynku będącego siedzibą Stowarzyszenia Wspólnota Mazurska wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu funkcjonalnie związanego z budynkiem.

Jest to kamienica zbudowana na planie prostokąta w zabudowie jednostronnie zwartej, częściowo podpiwniczona o dwóch kondygnacjach naziemnych. Fundamenty murowane                    są z  kamienia polnego, spoinowane fugą wypukłą. W warstwie cementowo-wapiennej powstały pierwsze ubytki odsłaniające źle związane ze sobą kamienie. Dach dwuspadowy, kryty starą dachówką ceramiczną holenderską „esówką”. W kalenicy dachu znajdują się dwa kominy prowadzone od oryginalnych pieców kuchennych na poziomie poddasza (pozostałość                        po działającej na przełomie XIX i XX wieku piekarni). Wejście do obiektu od strony                          ul. Warszawskiej poprzedza 30 m2 taras, który stanowi integralną część budynku, a znajduje się obecnie ok. 2m powyżej ulicy. Przed prowadzoną w latach 60-tych XIX w. lub w latach 30-tych XX w. (niekompletne materiały źródłowe nie pozwalają na sprecyzowanie właściwej daty) modernizacją ulicy, poziom chodnika i ulicy był równy obecnemu poziomowi ganku. Na poziomie posadzki tarasu, obudowanego murem z kamienia polnego na zaprawie cementowo-wapiennej ze spoina wypukłą znajduje się ok. 70-letnia lipa. Jej korzenie (wgłębny system) stanowią zapewne integralną część ganku oraz fundamentów budynku, oddziałują również na wschodnią ścianę. W koronie podbudowy tarasu występują ubytki kamienia. Wskutek wnikania w mur wód opadowych nastąpiła widoczna gołym okiem korozja tynków, ich pękanie i odstawanie od podłoża. W przyziemiu znajduje się skrzynka energetyczna. W części północno-zachodniej do budynku przystawiono kubaturę w okresie PRL-u.

Przedsięwzięcie dotyczy całości nieruchomości, tj. budynku o łącznej kubaturze 456,4 m3 umiejscowionego na działce o powierzchni 132,90m2.

Budynek zlokalizowany jest w centrum Miasta Giżycka przy ul. Warszawskiej 17                   na działce o nr ewidencyjnym 567/5; obręb 2, zaś ganek będący integralną częścią budynku                   na działce nr 514/4. Budynek wpisany jest do rejestru zabytków pod nr A-901 z 02.02.1992r. Nieruchomość objęta jest planem zagospodarowania przestrzennego nr XLII/43/06                        z dn. 31.05.2006r.

 

Planowany zakres prac

 

Budynek podlega ochronie konserwatorskiej z tytułu wpisu do rejestru obiektów zabytkowych.  Jest jednym z najcenniejszych obiektów zabytkowych w mieście i najstarszym zachowanym budynkiem mieszkalnym, z tego względu przedmiotem przedsięwzięcia będą prace remontowe mające na celu przywrócenie lub odświeżenie pierwotnego, historycznego obrazu nieruchomości przy jednoczesnym uzyskaniu poprawy funkcjonalności oraz ekonomiki użytkowania obiektu. Przewidziano następujące prace:

- wzmocnienie fundamentów pod ścianami wykazującymi spękania,

- remont tarasu, wzmocnienie go konstrukcją żelbetową, renowacja balustrady,

- przeniesienie skrzynki energetycznej z zachodniej ściany ganku,

- wymiana orynnowania budynku,

 

- odświeżenie elewacji budynku w zatwierdzonej kolorystyce,

- wymiana instalacji elektrycznej i wodnej,

- wykonanie zabiegów odgrzybiających i impregnujących elementy drewniane,

- instalacja oszczędnego i ekologicznego systemu ogrzewania,

- remont istniejącego pokrycia dachowego, konserwacja więźby dachowej, ocieplenie dachu wełną mineralną,

- renowacja bądź wymiana stolarki okiennej, wymiana drzwi wejściowych w południowej elewacji            na historyczne dwuskrzydłowe.

 

Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokrycia nieruchomości szatą roślinną,

 

Łączna kubatura budynku wynosi 456,4 m3, powierzchnia zabudowy wynosi 132,9 m2 (w tym taras 30,1 m2), powierzchnia użytkowa budynku 186,61 m2, wysokość budynku 7,41m, powierzchnia działki  132,90m2 . [Nr geodezyjny działki pod nieruchomością – 567/5, nr geodezyjny działki pod przylegającym tarasem – 514/5].

Budynek jest własnością Stowarzyszenia Wspólnota Mazurska, stanowi siedzibę Stowarzyszenia                  i wykorzystywany jest na prowadzenie działalności statutowej.

Budynek w żadnym fragmencie nie jest wydzierżawiany lub podnajmowany podmiotom zewnętrznym. Po przeprowadzeniu przedsięwzięcia przeznaczenie obiektu nie ulegnie zmianie.

Przed frontem budynku na poziomie posadzki tarasu znajduje się ok. 70-letnia lipa, która                     w ostatnim okresie poddawana była bieżącym zabiegom pielęgnacyjnym. Zapytanie odnośnie aktualnego stanu drzewa było przedmiotem wystąpienia ustnego do Urzędu Miasta, ówczesnego właściciela działki pod przylegającym do budynku tarasem. Na podstawie otrzymanej odpowiedzi, dowiedzieliśmy się, iż Urząd Miasta nie jest zobowiązany do przeprowadzania ekspertyzy dotyczącej stanu drzewa.

Planowane prace nie wpłyną na stan drzewa. Na terenie nieruchomości nie znajduje się inna roślinność.

Charakter przedsięwzięcia (m.in. konieczność uzgodnień konserwatorskich) powodują,                     że nie jest dopuszczalna wielowariantowość prac.

 

Rodzaj technologii

 

Roboty budowlane zostaną wykonane ręcznie przez wyspecjalizowane podmioty gospodarcze uprawnione do wykonywania robót budowlanych na obiektach objętych ochroną konserwatorską.

 

Ewentualne warianty przedsięwzięcia

 

Wariant 0: niepodejmowanie żadnych działań spowoduje degradacje budynku

Wariant 1: realizacja projektu spowoduje przywrócenie dawnej świetności budynku a zabiegi pielęgnacyjne zapobiegną dalszej degradacji.

 

Przewidywana ilość wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii.

 

Woda:              zasilanie z wodociągów miejskich; miesięczne zużycie wody wynosi średnio                ok. 39  m³

Paliwo:            budynek ogrzewany jest drewnem kominkowym; miesięczne zużycie drewna wynosi średnio ok. 3m³ w sezonie grzewczym

Energia:          zasilanie z elektrowni; miesięczne zużycie prądu wyniesie średnio ok. 982 kWh  

Surowce:         do remontu zostaną wykorzystane następujące surowce: cegła ceramiczna, tynk cementowo-wapienny, deski podłogowe, wełna mineralna, płyty GKF, legary. belki stropu drewnianego, folia PE, siatka stalowa, dachówka ceramiczna typu holenderskiego

 

Rozwiązania chroniące środowisko

 

Paliwo:            Zostanie zastosowane odnawialne źródło energii – ogrzewanie na pelet

Woda:             Ścieki kanalizacyjne z ujściem do kanalizacji miejskiej

Inne:               Inne działania szkodliwe wpływające na środowisko nie będą prowadzone

 

Rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko

 

Paliwo: Pelet

Pelety są paliwem całkowicie ekologicznym. Głównymi produktami ich spalania jest dwutlenek węgla i woda. W płomieniu powstają także śladowe ilości tlenków azotu - NOx (poniżej wartości mierzalnych) i minimalne ilości tlenków siarki. Stężenie tych ostatnich związków jest                          w spalinach nie większe niż ich naturalne stężenie w atmosferze. Dwutlenek węgla powstający                 w wyniku spalania peletu jest tzw. „gazem przyjaznym”, biorącym udział w bieżących procesach fotosyntezy, a zatem nie przyczynia się do wywoływania efektu cieplarnianego.

Emisja CO2 podczas spalania biomasy równa się ilości C02, jaką absorbują w procesie fotosyntezy rośliny podczas swego rocznego rozwoju. Ma to ogromne znaczenie dla środowiska, gdyż redukuje powstawanie efektu cieplarnianego.

Tona zużytego peletu powoduje, że nie zostanie wyemitowane 80 Mg  dwutlenku węgla                           do środowiska.

 

Możliwe transgraniczne oddziaływania na środowisko

 

Nie występują, ponieważ lokalizacja przedsięwzięcia oddalona jest 40 km od granicy państwa

 

Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia

 

Nie występują, ponieważ przedsięwzięcie nie ma wpływu na obszar sieci Natura 2000. 

W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych  w tzw. Dyrektywie Ptasiej i Dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, oraz siedlisk gatunków dzikiej fauny i flory.

 
 

Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na:

· na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

· obszarach leśnych,

· obszarach objętych ochroną, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych,

· obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000.

·  obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,

· obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub  archeologiczne,

· obszarach o znacznej gęstości zaludnienia,

· obszarach ochrony uzdrowiskowej,

· obszarach przylegających do jezior.

 

Najbliżej położony obszar specjalnej ochrony Natura 2000 to "Jezioro Dobskie"  (kod: PLB280012), który położony jest w odległości około 6 km od miasta Giżycko. Nie jest prawdopodobne, aby realizacja przedsięwzięcia mogła negatywnie wpływać na gatunki roślin  i zwierząt oraz siedliska przyrodnicze, dla ochrony których wyznaczone zostały obszary Natura 2000.

Przedsięwzięcie nie wiąże się ono ze znacznym zasięgiem (ponadlokalnym), długotrwałym, nieodwracalnym i skumulowanym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych, wystąpieniem awarii przemysłowej o której mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia  9 kwietnia 2002 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 58 poz. 535) oraz nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na podstawie art. 104 cytowanej wyżej ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 9.06.2009
Dokument wytworzony przez: Referat Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (RGKOŚ) Wydział Mienia
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Edyta Polak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 czerwca 2009 09:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Kulas
Ilość wyświetleń: 2697
15 czerwca 2009 14:17 (Małgorzata Kulas) - Zmiana treści dokumnetu.
15 czerwca 2009 14:14 (Małgorzata Kulas) - Zmiana treści dokumnetu.
15 czerwca 2009 14:13 (Małgorzata Kulas) - Zmiana treści dokumnetu.