Środowisko naturalne

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej w pasie drogowym al. 1 Maja od Placu Grunwaldzkiego

Giżycko, dnia 2009-05-25

WM. 76201/22-1/2008/2009

 

D E C Y Z J A

 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ust. 1, 2 art. 85 ust. 1, ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r.                       o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania                     na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227), a także art. 104 ustawy            z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego,                           po rozpatrzeniu wniosku z dnia 3 grudnia 2008r. Pana Andrzeja Romana właściciela firmy Usługi Inżynierskie Andrzej Roman, Tatary 40, 13-100 Nidzica działającego w imieniu i na rzecz Gminy Miejskiej Giżycko w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej w pasie drogowym al. 1 Maja od Placu Grunwaldzkiego do Ronda Solidarności                     w Giżycku

stwierdzam

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia                     na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie chodnika                  i budowie ścieżki rowerowej w pasie drogowym al. 1 Maja od Placu Grunwaldzkiego  do Ronda Solidarności w Giżycku.

 

Charakterystyka przedsięwzięcia oraz karta przedsięwzięcia stanowią odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

UZASADNIENIE

 

W dniu 3 grudnia 2008r. do Burmistrza Miasta Giżycka wpłynął wniosek Pana Andrzeja Romana właściciela firmy Usługi Inżynierskie Andrzej Roman, Tatary 40, 13-100 Nidzica działającego w imieniu i na rzecz Gminy Miejskiej Giżycko w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej w pasie drogowym al. 1 Maja od Placu Grunwaldzkiego do Ronda Solidarności w Giżycku.

Organ zawiadomieniem znak: WM.76201/22/2008 z dnia 2008-12-10 wszczął postępowanie administracyjne w w/w sprawie. Jednocześnie poinformował stronę o możliwości zgłaszania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać                      na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych                                z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) zgodnie z § 3 pkt. 56 przedmiotowe przedsięwzięcie jest wyłączone z listy przedsięwzięć                  i w świetle powyższego prowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko nie jest wymagane.

Teren, na którym planowana jest realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia w części objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu zawartego między ulicami: Warszawską, Wodociągową, Jagiełły, Daszyńskiego, al. 1 Maja i Placem Grunwaldzkim, uchwalonego uchwałą           Nr XLII/43/06 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 31.05.2006r. i ogłoszoną                 w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego Nr 106            poz. 1689 z 2006r. Na działki ozn. nr geod. 100/1, 442, 453, 157/39, 175, 166, 162/6, 208/4, 204/1, 201/9, 108, 106, 101/3 została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Przy dokonaniu szczegółowej analizy organ badał  informacje na temat przedsięwzięcia przedłożone wraz z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej zgodnie z zakresem określonym w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Starosty Powiatu Giżyckiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Giżycku (pisma znak:                                  WM. 76201/22/2008 z dnia 2009-01-05).

W postanowieniu znak: WŚ.7330-1/09 z dnia 2009-01-12 Starosta Giżycki odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Giżycku pismem                          ZNS-4316/5-1/08 z dnia 2009-01-15 stwierdził, że dla w/w przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Biorąc pod uwagę wskazane opinie oraz uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji                  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ w postanowieniu znak: WM.76201/22/2008/2009 z dnia 2009-02-05 odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego przedsięwzięcia. W toku wydania postanowienia uwzględniono łącznie następujące uwarunkowania wymienione w art. 63  ust. 1 powyższej ustawy oraz w § 4 i § 5 w/w rozporządzenia wskazujące na brak konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

1. Przedsięwzięcie polega na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej, wraz z przebudową zjazdów, wzdłuż al. 1 Maja, na odcinku między ul. 3 Maja a Rondem Solidarności w Giżycku, o nawierzchni z kostki betonowej, na długości około 1500 m.

Istniejący teren to pas drogowy w zarządzie Zarządu Dróg Powiatowych                       w Giżycku, oraz grunty Gminy Miejskiej Giżycko w większości wydzielone pod poszerzenie pasa drogowego,  o przeznaczeniu zgodnym z niniejszym opracowaniem. W ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się zajęcie części dwóch działek nie przeznaczonych pod projektowaną inwestycję.  Jest to działka nr 175 należąca do Urzędu Skarbowego w Giżycku, oraz działka               nr 176/4   PKN Orlen. Istniejąca nawierzchnia chodnika z płytek betonowych  jest w złym stanie  technicznym (liczne ubytki nawierzchni, spękania                              i nierówności).  Poza istniejącą jezdnią i chodnikiem teren jest częściowo porośnięty trawą, dziko rosnąco roślinnością niską, oraz drzewami.

W podłożu  zalegają grunty niewysadzinowe, i grunty wysadzinowe, oraz występują dobre  warunki wodne. Powierzchnia projektowanego, chodnika -  3000 m², ścieżki rowerowej – 3000 m², zjazdów na posesję – 1000 m². 

Projektuje się chodnik o szerokości 1,5 – 2,0 m, oraz ścieżkę rowerową               o szerokości 2,0 m, z kostki betonowej na podsypce cementowo-piaskowej               i podbudowie z kruszywa naturalnego o grubości 15 cm. Nawierzchnia ograniczona obrzeżem betonowym na podsypce cementowo-piaskowej,                  a na styku z jezdnią ulicy – krawężnikiem betonowym na ławie z betonu. Przebudowywane zjazdy o nawierzchni z kostki betonowej na podbudowie               z kruszywa łamanego.

Planuje się wyciąć rosnące drzewa, które kolidują z projektowaną przebudową i nie przedstawiają większej wartości przyrodniczej.

Odwodnienie projektowanych nawierzchni  powierzchniowe.

2. Przewiduje się dwa warianty przedsięwzięcia.

Pierwszy wariant przewiduje przebudowę chodnika i budowę ścieżki rowerowej po jednej stronie jezdni (prawej) co jest korzystniejsze z punktu widzenia użytkowników ścieżki rowerowej (mniej przejazdów rowerowych przez jezdnię). Wariant ten przewiduję zajęcie działek obcych oraz wycięcie około 52 szt drzew. Drugi wariant przewiduje przejście ścieżki rowerowej               na drugą stronę jezdni na skrzyżowaniu z ul. 1 Dyw. im T. Kościuszki                 i z powrotem na prawą stronę po około 300m. Wariant ten mieści projektowaną inwestycję na gruntach przeznaczonych na ten cel, oraz przewiduje do wycięcia około 44 szt drzew.

3. Przewidywane ilości wykorzystania materiałów przy realizacji inwestycji:

    - kruszywo naturalne  – 1600 m3

    - kruszywo łamane – 150 m3

    - elementy betonowe ulic – 150 m3

    - beton cementowy – 100 m3

    - kostka betonowa – 400 m3

W/w materiały dostarczone będą z zewnątrz (wytwórnie). Nie przewiduje się wykorzystania energii, a woda i paliwo dostarczone z zewnątrz używane będą jedynie przez sprzęt i transport zatrudniony przy realizacji robót.

4. Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko w trakcie realizacji zadania należy ograniczyć poprzez:

  • Sprawne wykonywanie prac drogowych dzięki właściwej organizacji, pozwoli na skrócenie czasu narażenia na uciążliwość (hałas, zanieczyszczenia powietrza) oraz ograniczy utrudnienia w dojazdach     do posesji.
  • Zapewnienie właściwego postępowania podczas wycinki drzew                         i zabezpieczenia pozostałego drzewostanu i roślinności.
  • Nie przemieszczanie mas ziemnych podczas wietrznej pogody.
  • Użycie sprzętu i maszyn w dobrym stanie technicznym zapewniających bezpieczeństwo (w tym szczególnie dla okolicznych mieszkańców)                    i pozwalających na zmniejszenie dyskomfortu związanego z budową drogi.
  • Właściwe oznakowanie terenu budowy zmniejszy ryzyko wystąpienia wypadku drogowego.
  • Przyjęcie prawidłowych najbardziej korzystnych sposobów gospodarowania wytworzonymi odpadami z uwzględnieniem ich gospodarczego wykorzystania.
  • Eksploatacja maszyn i urządzeń zgodnie z instrukcjami obsługi.

Materiały dopuszczone do wbudowania będą posiadały wymagane atesty                 i świadectwa jakości. 

5. Realizacja tej inwestycji poprawi w znacznym stopniu bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego (kierowców, rowerzystów i pieszych).

Przedsięwzięcie na etapie budowy:

-będzie wymagało minimalnej ilości ciężkiego sprzętu budowlanego,

-będzie generowało emisje hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeń powietrza               o niedużym poziomie uciążliwości,

- będzie generowało wyłącznie oddziaływania krótko- i średnioterminowe.               Są to oddziaływania chwilowe, które po zakończeniu prac kończą się, a ich dotychczasowe skutki są odwracalne.

Na etapie eksploatacji:

-nie będzie powodowało zużycia mediów, paliw nieodnawialnych ani emisji gazów.

6. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną,                  w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu                     na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior i obszarach ochrony uzdrowiskowej.

7. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze – nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na podstawie art. 104 ustawy w z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).

8. W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne                     z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny                    i flory.

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem (ponadlokalnym), długotrwałym, nieodwracalnymi skumulowanym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych, wystąpieniem awarii przemysłowej o której mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2002r. Nr 58, poz. 535).

 

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Giżycka                    w terenie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach posiada ważność 4 lata od dnia, w którym stała się ostateczna. Termin powyższy może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać  na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone                    w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1.    Usługi Inżynierskie Andrzej Roman

Tatary 40, 13-100 Nidzica

2.    pozostałe strony postępowania poprzez obwieszczenie

3.    a/a.

 

 

 

Do wiadomości:

1. Starosta Giżycki, al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko,

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Giżycku,

       ul. Suwalska 3, 11-500 Giżycko

 

 

Załącznik Nr 1

WM. 76201/22-1/2008/2009

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej                w pasie drogowym al. 1 Maja od Placu Grunwaldzkiego  do Ronda Solidarności w Giżycku.

 

Przedsięwzięcie polega na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej, wraz z przebudową zjazdów, wzdłuż al. 1 Maja, na odcinku między ul. 3 Maja a Rondem Solidarności w Giżycku, o nawierzchni z kostki betonowej, na długości około 1500 m.

 

Projektuje się chodnik o szerokości 1,5 - 2,0 m oraz ścieżkę rowerową                    o szerokości 2,0 m z kostki betonowej na podsypce cementowo-piaskowej                   i podbudowie z kruszywa naturalnego o grubości 15 cm. Nawierzchnia ograniczona obrzeżem betonowym na podsypce cementowo-piaskowej,                      a na styku z jezdnią ulicy - krawężnikiem betonowym na ławie z betonu. Przebudowywane zjazdy o nawierzchni z kostki betonowej na podbudowie                z kruszywa łamanego.

 

Przewidywane ilości wykorzystania materiałów przy realizacji inwestycji:

    - kruszywo naturalne  – 1600 m3

    - kruszywo łamane – 150 m3

    - elementy betonowe ulic – 150 m3

    - beton cementowy – 100 m3

    - kostka betonowa – 400 m3

W/w materiały dostarczone będą z zewnątrz (wytwórnie). Nie przewiduje się wykorzystania energii, a woda i paliwo dostarczone z zewnątrz używane będą jedynie przez sprzęt i transport zatrudniony przy realizacji robót.

 

Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną,                  w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu                     na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior i obszarach ochrony uzdrowiskowej.

 

Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze – nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na podstawie art. 104 ustawy w z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).

Załącznik Nr 2

WM. 76201/22-1/2008/2009

 

KARTA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej                w pasie drogowym al. 1 Maja od Placu Grunwaldzkiego  do Ronda Solidarności w Giżycku.

 

1. Przedsięwzięcie polega na przebudowie chodnika i budowie ścieżki rowerowej, wraz z przebudową zjazdów, wzdłuż al. 1 Maja, na odcinku między ul. 3 Maja a Rondem Solidarności w Giżycku, o nawierzchni z kostki betonowej, na długości około 1500 m.

2. Istniejący teren to pas drogowy w zarządzie Zarządu Dróg Powiatowych              w Giżycku, oraz grunty Gminy Miejskiej Giżycko w większości wydzielone pod poszerzenie pasa drogowego. W ramach realizacji przedsięwzięcia przewiduje się zajęcie części dwóch działek nie przeznaczonych pod projektowaną inwestycję.  Jest to działka nr 175 należąca do Urzędu Skarbowego w Giżycku, oraz działka nr 176/4 PKN Orlen. Istniejąca nawierzchnia chodnika z płytek betonowych  jest w złym stanie  technicznym (liczne ubytki nawierzchni, spękania i nierówności).  Poza istniejącą jezdnią                        i chodnikiem teren jest częściowo porośnięty trawą, dziko rosnąco roślinnością niską, oraz drzewami.

W podłożu  zalegają grunty niewysadzinowe i grunty wysadzinowe, oraz występują dobre  warunki wodne. Powierzchnia projektowanego, chodnika -  3000 m², ścieżki rowerowej – 3000 m², zjazdów na posesję – 1000 m². 

3. Projektuje się chodnik o szerokości 1,5 – 2,0 m, oraz ścieżkę rowerową              o szerokości 2,0 m, z kostki betonowej na podsypce cementowo-piaskowej               i podbudowie z kruszywa naturalnego o grubości 15 cm. Nawierzchnia ograniczona obrzeżem betonowym na podsypce cementowo-piaskowej,                a na styku z jezdnią ulicy – krawężnikiem betonowym na ławie z betonu. Przebudowywane zjazdy o nawierzchni z kostki betonowej na podbudowie                   z kruszywa łamanego.

Planuje się wyciąć rosnące drzewa, które kolidują z projektowaną przebudową i nie przedstawiają większej wartości przyrodniczej.

Odwodnienie projektowanych nawierzchni  powierzchniowe.

4. Przewiduje się dwa warianty przedsięwzięcia.

Pierwszy wariant przewiduje przebudowę chodnika i budowę ścieżki rowerowej po jednej stronie jezdni (prawej) co jest korzystniejsze z punktu widzenia użytkowników ścieżki rowerowej (mniej przejazdów rowerowych przez jezdnię). Wariant ten przewiduje wycięcie około 52 szt drzew.                                                                                                                          

Drugi wariant przewiduje przejście ścieżki rowerowej na drugą stronę jezdni na skrzyżowaniu z ul. 1 Dyw. im T. Kościuszki i z powrotem na prawą stronę po około 300m. Wariant ten mieści projektowaną inwestycję na gruntach przeznaczonych na ten cel, oraz przewiduje do wycięcia około 44 szt drzew.

5. Przewidywane ilości wykorzystania materiałów przy realizacji inwestycji:

    - kruszywo naturalne  – 1600 m3

    - kruszywo łamane – 150 m3

    - elementy betonowe ulic – 150 m3

    - beton cementowy – 100 m3

    - kostka betonowa – 400 m3

W/w materiały dostarczone będą z zewnątrz (wytwórnie). Nie przewiduje się wykorzystania energii, a woda i paliwo dostarczone z zewnątrz używane będą jedynie przez sprzęt i transport zatrudniony przy realizacji robót.

6. Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko w trakcie realizacji zadania należy ograniczyć poprzez:

  • Sprawne wykonywanie prac drogowych dzięki właściwej organizacji, pozwoli na skrócenie czasu narażenia na uciążliwość (hałas, zanieczyszczenia powietrza) oraz ograniczy utrudnienia w dojazdach do posesji.
  • Zapewnienie właściwego postępowania podczas wycinki drzew                        i zabezpieczenia pozostałego drzewostanu i roślinności.
  • Nie przemieszczanie mas ziemnych podczas wietrznej pogody.
  • Użycie sprzętu i maszyn w dobrym stanie technicznym zapewniających bezpieczeństwo (w tym szczególnie dla okolicznych mieszkańców)                   i pozwalających na zmniejszenie dyskomfortu związanego z budową drogi.
  • Właściwe oznakowanie terenu budowy zmniejszy ryzyko wystąpienia wypadku drogowego.
  • Przyjęcie prawidłowych najbardziej korzystnych sposobów gospodarowania wytworzonymi odpadami z uwzględnieniem ich gospodarczego wykorzystania.
  • Eksploatacja maszyn i urządzeń zgodnie z instrukcjami obsługi.

Materiały dopuszczone do wbudowania będą posiadały wymagane atesty                 i świadectwa jakości.

     W celu poprawienia bezpieczeństwa ruchu drogowego ruch pieszy                        i rowerowy oddzielono od ruchu pojazdów.

7. Zakłada się że ruch na przedmiotowej drodze nie zwiększy się z powodu jej przebudowy, dlatego nie stanowi ona zagrożenia dla jakości wód powierzchniowych, oraz ze względu na nieznaczną emisje pyłów i gazów do środowiska.

Realizacja tej inwestycji poprawi w znacznym stopniu bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego ( kierowców, rowerzystów i pieszych ).

8. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze – nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na podstawie art. 104 ustawy w z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).

9. W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne                     z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny                    i flory

 

 

Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia

 

Przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę o wymiarach 12.0m x 8.0m istniejącego budynku warsztatu samochodowego o 2 stanowiska naprawy samochodów. Przedmiotowa rozbudowa zlokalizowana jest od strony północno-wschodniej istniejącego budynku warsztatu samochodowego. Usytuowanie  inwestycji w Giżycku przy al. 1 Maja - nr ewid. działki 98/6. Obiekt w którym przewiduje się rozbudowę warsztatu samochodowego jest obiektem parterowym, niepodpiwniczonym z dachem na wiązarach stalowych krytych blachą trapezową. Technologia budowy tradycyjna. Ściany murowane          z bloczków gazobetonowych ocieplonych warstwą styropianu. Dach pokryty blachą trapezową. Stolarka okienna i drzwiowa PCV.  

Działka nr 98/6 położona jest pomiędzy działkami:

- 98/3 - działka zabudowana pawilonem handlowo-usługowym, drogami wewnętrznymi                        i parkingami

- 98/4 - działka zabudowana pawilonem handlowo-usługowym, drogami wewnętrznymi                       i parkingami

- 98/8   - działka niebudowlana –  droga wewnętrzna (zjazd na drogę powiatową al.1 Maja)

- 100/1   - pas drogi powiatowej (al. Maja)

- 98/9  - działka niebudowlana –  droga wewnętrzna (zjazd na drogę powiatową al.1 Maja)

 

Powierzchnia zajmowanego terenu lub obiektu budowlanego i poprzednia forma                        ich użytkowania

 

Bilans terenu :

 - powierzchnia działki                                                                    - 2828,0 m2

 - powierzchnia zabudowy projektowaną rozbudową

    warsztatu samochodowego                                                         -   96,0 m2

 - powierzchnia zabudowy istniejącym warsztatem samochodowym

   przeznaczonym do rozbudowy                                                    -  140,1 m2

 - powierzchnia zabudowy budynkiem myjni samochodowej          - 128,0 m2

 - powierzchnia zabudowy budynkiem handlowym       

   (sprzedaż części samochodowych)                                              - 183,80 m2

 - powierzchnia zieleni niskiej                                                         -  1213,1 m2

 - powierzchnia terenów utwardzonych                                          -  1067,0 m2

 

Przedmiotowa działka przed rozpoczęciem inwestycji jest już urządzona, zabudowana budynkiem myjni samochodowej, sklepem z częściami samochodowymi oraz warsztatem samochodowym przeznaczonym do rozbudowy. Działka posiada dwa zjazdy z dróg wewnętrznych oraz sieć własnych dróg wewnętrznych. Niezabudowana część działki pokryta jest trawą. 

 
Rodzaj technologii

 

W planowanym warsztacie samochodowym przewiduje się diagnozowanie oraz naprawę samochodów osobowych. Do podstawowych prac naprawczych należeć będą:

-naprawy sprzętu elektronicznego,

-naprawy układu wydechowego,

-naprawy układu zawieszenia,

-naprawy silników, skrzyń biegów,

Oraz inne czynności związane z wymianą podstawowych części i podzespołów samochodowych. Nie przewiduje się prowadzenia serwisu opon oraz prac malowania i lakierowania samochodów. Prowadzone prace nie będą związane z myciem pojazdów metodą ręczną. Zapisy na naprawy będą uzgadniane na konkretne terminy, a co za tym idzie  nie przewiduje się placu postojowego.

 

Ewentualne warianty przedsięwzięcia

 

Obecnie działka jest zagospodarowana funkcją usługowo-handlową o przeznaczeniu obsługi pojazdów samochodowych – funkcjonujące budynki: myjnia samochodowa, sklep z częściami samochodowymi, warsztat samochodowy. Proponowana rozbudowa istniejącego warsztatu samochodowego o 2 stanowiska jest uzupełnieniem  funkcji przedmiotowego terenu. W przypadku zaniechania inwestycji teren przeznaczony rozbudowę pozostanie bez zmian – część utwardzonej drogi dojazdowej oraz zielni niskiej. Należy nadmienić iż projektowana rozbudowa z uwagi                        na walory architektoniczne jest kontynuacją szeregowej zabudowy istniejącego warsztatu samochodowego i może być realizowana tylko na wyznaczonym obszarze. W związku z tym                   nie można na przedmiotowej działce zbudować warsztatu na pojazdy samochodowe w innej części działki. W najbliższym sąsiedztwie istnieje salon samochodowy, stacja paliw, myjnia samochodowa             a więc proponowana rozbudowa warsztatu samochodowego byłaby dopełnieniem do już istniejących zakładów obsługujących samochody.

 

Przewidywana ilość  wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw i energii

 

Szacunkowe zapotrzebowanie na energię dotyczące na istniejący obiekt warsztatu samochodowego:

-elektryczną: 100 kW/miesiąc

-cieplną: 10 KW (piec na olej opałowy)

Proporcjonalne zapotrzebowanie na część stanowiącą przedmiot inwestycji (warszat na 2 stanowiska) wynosi:

-elektryczną: 100 kW/miesiąc

-cieplną: 7 kW

 

Przedsięwzięcia chroniące środowisko

 

-działalność wykonywana będzie przy zamkniętych drzwiach,

-hałas wynikły z wykonywania prac nie będzie wydostawał się na zewnątrz budynku,

-usługi będzie wykonywał wyszkolony personel,

-posadzka w pomieszczeniach zostanie wykonana w technologii uniemożliwiającej przedostanie się jakichkolwiek zanieczyszczeń do wód gruntowych. Zostaną zastosowane urządzenia oczyszczające odpady płynne,

-zostanie wykonana wentylacja grawitacyjna – nie będą wykonywane prace lakiernicze,

-zasilanie wody z wodociągu miejskiego,

-odprowadzanie ścieków po zastosowaniu urządzeń podczyszczających do kanalizacji miejskiej,

-odpady powstałe w wyniku prowadzonej działalności będą magazynowane w bezpiecznym miejscu  i oddawane dla firm zajmujących się ich składowaniem i przetwórstwem,

-teren przy obiekcie zostanie utwardzony,

-ochrona powietrza atmosferycznego poprzez zastosowanie do ogrzewania pieca na olej opałowy,

-w warsztacie będą przestrzegane przepisy BHP.

 

 

 

Rodzaje i przewidywane ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska

 

-ilość i sposób odprowadzenia ścieków bytowych: ok. 0m3 /miesiąc do kanalizacji miejskiej (wykorzystuje się część socjalną w istniejącym warsztacie).

-ilość i sposób odprowadzenia ścieków technologicznych: ok. 1m3 /miesiąc poddane procesowi podczyszczania w urządzeniach redukujących ilość związków ropopochodnych do kanalizacji miejskiej.

-ilość i sposób odprowadzenia wód opadowych z powierzchni dachu – do wewnętrznej sieci kanalizacji deszczowej znajdującej się na własnej działce odprowadzanej do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej.

-rodzaj, przewidywane ilości i sposób postępowania z odpadami: odpady powstałe w wyniku prowadzonej działalności będą magazynowane w bezpiecznym miejscu w szczelnych pojemnikach                 i oddawane dla firm zajmujących się ich składowaniem i przetwórstwem.

-ilość, rodzaje zainstalowanych i planowanych urządzeń emitujących hałas, zanieczyszczenia powietrza, odpady, ścieki, pola elektromagnetyczne lub innych elementów powodujących uciążliwości: nie przewiduje się pracy na urządzeniach które emitują hałas o dużym natężeniu, zanieczyszczają powietrze, emitują niebezpieczne odpady, ścieki, pola elektromagnetyczne bądź powodują inne uciążliwości. Wszelkie prace związane z prowadzeniem działalności będą wykonywane w godzinach dziennych. Działalność wykonywana będzie przy zamkniętych drzwiach. Hałas wynikły z wykonywania prac nie będzie wydostawał  się na zewnątrz budynku.

 

Możliwe transgeniczne oddziaływanie na środowisko

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na podstawie art. 104 cytowanej wyżej ustawy                    o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późniejszymi zmianami) znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia.

 

Planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest Jezioro Dobskie (kod obszaru PLB280012). Planowana inwestycja znajduje się w odległości ok. 6 km od obszaru Natura 2000, w zwartej zabudowie miejscowości Giżycko. Z uwagi na charakter  oraz lokalizację, planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywnie wpływać na gatunki roślin i zwierząt oraz siedliska przyrodnicze              dla ochrony których wyznaczone zostały obszary Natura 2000.

 

W zasięgu znaczącego oddziaływania nie występują miejsca istotne z punktu widzenia zapisów zawartych w tzw. Dyrektywie Ptasiej i dyrektywie Siedliskowej czy też wydzielonych obszarów szczególnie chronionych, przede wszystkim obszarów podmokłych, jako siedliska gatunków dzikiej fauny i flory.

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wiąże się ze znacznym zasięgiem (ponadlokalnym), długotrwałym, nieodwracalnym i skumulowanym oddziaływaniem związanym z emisją, wykorzystaniem zasobów naturalnych, wystąpieniem awarii przemysłowej o której mowa                 w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej  (Dz. U. z 2002r. Nr 58, poz. 535).

 

 

 

 

POUCZENIE

 

      Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego                       w Olsztynie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Giżycka w terenie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji.

 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach posiada ważność 4 lata od dnia, w którym stała się ostateczna. Termin powyższy może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać  na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

Otrzymują:

1. POLMOZBYT GIŻYCKO s.c.

    Al.1 Maja 17, 11-500 Giżycko

   Pan Jarosław Teofilewski

   Pan Zenon Cyganik

   Pan Kazimierz Mańko,

 2. pozostałe strony – według wykazu stron postępowania administracyjnego znak: WM. 76201/10/2009

 3. a/a.

 

Do wiadomości:

3.   Starosta Giżycki, al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko,

4.   Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Giżycku, ul. Suwalska 3, 11-500 Giżycko

 

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 25.05.2009
Dokument wytworzony przez: Referat Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (RGKOŚ) Wydział Mienia
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Edyta Polak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 maja 2009 14:57
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Kulas
Ilość wyświetleń: 4711
29 maja 2009 14:58 (Małgorzata Kulas) - Zmiana treści dokumnetu.
29 maja 2009 14:57 (Małgorzata Kulas) - Utworzenie dokumentu.