1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.
2. W skład Rady wchodzi 21 radnych.
§ 7.
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje Komisje oraz przez Burmistrza w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności
§ 8.
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1. Przewodniczący,
2. Wiceprzewodniczący,
3. Komisja Rewizyjna,
4. komisje stałe, wymienione w Statucie,
5. komisje doraźne, powoływane do określonych zadań.
§ 9.
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
- Rewizyjną,
- Mienia Miejskiego,
- Finansów i Gospodarki,
- Spraw Społecznych.
2. Radny może być członkiem tylko jednej komisji stałej.
3. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej nie wyklucza prawa do członkostwa w jednej z pozostałych komisji stałych.
§ 10.
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady oraz prowadzi jej obrady, a w szczególności:
- zwołuje sesje rady,
- przewodniczy obradom,
- przestrzega zasad obradowania,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 11.
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady, bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 12.
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 13.
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace Komisji.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 14.
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Miejskiego.
Rozdział IV.
Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 15.
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
- postanowienia proceduralne,
- deklaracje -zawierające samo zobowiązanie się do określonego postępowania,
- oświadczenia -zawierające stanowisko w określonej sprawie,
- apele -zwierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
- opinie -zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 16.
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Rada działa na podstawie rocznego planu pracy, przyjętego przez Radę na ostatniej sesji roku poprzedniego.
3. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
4. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
5. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
(źródło: Statut Miasta Giżycka przyjęty uchwałą nr VI/22/03 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 28 lutego 2003r.)