Z każdym dniem przyrasta liczba aktów prawnych mających wpływ na nasze życie. W poszczególnych kwestiach, np. podatek VAT regulują aż trzy tomy po kilkaset stron każdy. Ogromny kłopot sprawia nie sama ilość ustaw i rozporządzeń, ale różny sposób ich interpretowania. Niemalże standardem polskim jest fakt, że w identycznych sprawach nawet Sąd Najwyższy, w zależności od składu personalnego, wydaje różne wyroki. To sprawia, że duża liczba osób niezadowolonych z postępowania w sprawach własnych, zgłasza do samorządu lokalnego skargi. Uprawnienia samorządu gminnego są ściśle ograniczone ustawą i nie wszystkie prośby i wnioski możemy rozpatrzyć pozytywnie. W związku z tym uprzejmie informuję, że swoje niezadowolenia z treści uchwał samorządu gminnego można zgłaszać do Rady Miejskiej z wnioskiem o usunięcie naruszenia prawa. W przypadku negatywnego rozpatrzenia sprawy, można problem przekazać wojewodzie pełniącemu nadzór merytoryczny nad samorządem. Organami nadzorującymi sprawy finansowe są Regionalne Izby Obrachunkowe. Natomiast organem właściwym do rozpatrzenia skarg na decyzje wydane przez burmistrza lub jego aparat administracyjny, są właściwe sądy administracyjne.
Aktualnie, nasi radni rozpatrują kilka wniosków o usunięcie naruszenia prawa oraz skargi na aparat wykonawczy Rady. Rada Miejska nie zatrudnia radcy prawnego – mimo to musi sobie poradzić z różną interpretacją aktów prawnych, w oparciu o własne doświadczenie lub konsultacje społeczne. Doraźnie Rada korzysta z pomocy radców prawnych, zatrudnionych przez burmistrza. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ między Radą, a jej organem wykonawczym może zaistnieć niezgodność interesu w danej sprawie.
Przewodniczący Rady Miejskiej - Marian Lemecha
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku