Dla osób mających zamiar wnieść jednorazową opłatę przekształceniową:
Wypełniony druk - zgłoszenie zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej w związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
UWAGA W przypadku, gdy składany wniosek dotyczy lokalu bądź budynku mieszkalnego jednorodzinnego będącego przedmiotem współwłasności, wniosek musi zostać podpisany przez wszystkich współwłaścicieli.
Dla osób, które wniosły jednorazową opłatę przekształceniową i potrzebują ponownego wydania zaświadczenia potwierdzającego wniesienie opłaty jednorazowej:
Wypełniony druk - wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wniesienie opłaty jednorazowej.
- pocztą na adres: Urząd Miejski w Giżycku, Al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko
- osobiście w Punkcie Obsługi Klienta, pokój nr 7, parter
Dodatkowe informacje można uzyskać w dniach pracy Urzędu Miejskiego w Giżycku w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami pokój nr 215 (II piętro) oraz pod numerem telefonu 798 613 151.
Nie pobiera się opłat w przypadku złożenia zgłoszenia zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej w związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Opłata skarbowa w wysokości 17 zł pobierana jest w przypadku złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wniesienie opłaty jednorazowej.
Opłatę skarbową można wnieść:
1. Przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego: Bank PEKAO SA 64 1240 5787 1111 0010 5856 4306,
2. W formie bezgotówkowej (płatność kartą) w Punkcie Obsługi Klienta (parter, pok. nr 7).
Rozpatrzenie wniosku i wydanie informacji o wysokości opłaty jednorazowej następuje w terminie do 14 dni.
Wydanie zaświadczenia potwierdzającego wniesienie opłaty jednorazowej następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni.
Odmowa wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o żądanej treści następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Od wydanej informacji o wysokości opłaty jednorazowej nie przysługuje odwołanie ani zażalenie w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Przy czym zgodnie z art. 7 ust. 8a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów jeżeli właściciel nie zgadza się z wysokością opłaty jednorazowej lub wysokością kwoty należnej do zapłaty, może złożyć do właściwego organu, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia informacji, wniosek o ustalenie wysokości opłaty jednorazowej lub kwoty należnej do zapłaty w drodze decyzji.
Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia żądanej treści służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów każdemu właścicielowi - na wniosek - przysługuje prawo do jednorazowego wniesienia opłaty w kwocie pozostałej do spłaty. Wysokość opłaty jednorazowej odpowiada iloczynowi wysokości opłaty obowiązującej w roku, w którym zgłoszono zamiar wniesienia opłaty jednorazowej, oraz liczby lat pozostałych do upływu dwudziestoletniego okresu wnoszenia opłaty przekształceniowej.
Od jednorazowej opłaty dla osób fizycznych będących właścicielami lub współwłaścicielami gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi bądź udziałów w gruntach związanych z lokalami mieszkalnymi oraz spółdzielni mieszkaniowych będących właścicielami lub współwłaścicielami gruntów zabudowanych budynkami w części przeznaczonej na cele mieszkaniowe przysługuje bonifikata zgodnie z zasadami określonymi w Uchwale nr LVIII/117/2018 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 24 października 2018 r. w sprawie warunków udzielenia bonifikat od opłat jednorazowych z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Gminy Miejskiej Giżycko w prawo własności tych gruntów i wysokości stawek procentowych tych bonifikat (treść uchwały można znaleźć na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Giżycku http://www.bip.gizycko.pl/wiadomosci/1210/wiadomosc/442752/uchwala_nr_lviii1172018_rady_miejskiej_w_gizycku_z_dnia_24_pazdz).
Zgodne z art. 7 ust. 9 ww. ustawy po wniesieniu opłaty jednorazowej właściwy organ wydaje z urzędu, w terminie 30 dni od dnia wniesienia opłaty jednorazowej, zaświadczenie o wniesieniu opłaty jednorazowej, które właściciel gruntu załącza do wniosku o wykreślenie w dziale III księgi wieczystej wpisu roszczenia o opłatę. Od wniosku o wykreślenie wpisu, w odpowiednim Sądzie rejonowym, pobiera się opłatę stałą w wysokości 250 zł - w przypadku wniesienia opłaty jednorazowej.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku