Dokumentem potwierdzającym przekształcenie prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości jest zaświadczenie wydawane przez Burmistrza Miasta Giżycka. Zaświadczenie wydawane jest nieodpłatnie z urzędu w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia bądź odpłatnie na wniosek właściciela w terminach podanych poniżej.
Wymagane dokumenty
Wniosek wraz z załącznikami:
- dokumenty potwierdzające następstwo prawne (umowa sprzedaży, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia) w przypadku niezgodności stanu faktycznego z zapisami księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości objętej niniejszym wnioskiem,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50,00 zł
- pocztą na adres: Urząd Miejski w Giżycku, Al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko
- osobiście w Punkcie Obsługi Klienta, pokój nr 7, parter
Dodatkowe informacje można uzyskać w dniach pracy Urzędu Miejskiego w Giżycku w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami pokój nr 215 (II piętro) oraz pod numerem telefonu 798 613 151.
50 zł opłaty skarbowej zgodnie z ustawą z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej- część II ust. 20a załącznika do ustawy "Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” – tylko w przypadku złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Giżycku nr 64 1240 5787 1111 0010 5856 430.
Jeśli zostaną spełnione warunki przedstawione w ustawie, wniosek załatwiany jest poprzez wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Zaświadczenie wydawane jest:
– w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku,
- w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności cywilnoprawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu.
W przypadku braku przesłanek ustawowych wniosek jest załatwiany poprzez wydanie postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
Od zaświadczenia nie przysługuje odwołanie ani zażalenie w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Przy czym zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do właściwego organu, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji administracyjnej.
1. Zgodne z art. 1 ust. 1 i ust. 2 przekształceniu na mocy ustawy podlegają gruntu zabudowane na cele mieszkaniowe, czyli nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami:
1) mieszkalnymi jednorodzinnymi lub
2) mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub
3) o których mowa w pkt 1 lub 2, wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystania z budynków mieszkalnych.
2. Z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłatę, której wysokość jest równa wysokości dotychczasowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego. Opłata jest wnoszona przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia.
3. Po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego każdemu właścicielowi przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie zamiaru jednorazowego wniesienia opłaty w kwocie pozostającej do spłaty.
4. Podmioty zwolnione z obowiązku wnoszenia opłaty przekształceniowej to:
1) parki narodowe w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 1614)
2) osoby fizyczne lub ich spadkobiercy oraz spółdzielnie mieszkaniowe, w przypadku gdy:
a) wniosły jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego,
b) użytkowanie uzyskały na podstawie:
- art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy (Dz. U. poz. 279 oraz z 1985 r. poz. 99),
- innych tytułów prawnych, w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa przed dniem 5 grudnia 1990r.
5. Od jednorazowej opłaty wskazanej w pkt 3 dla osób fizycznych będących właścicielami lub współwłaścicielami gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi bądź udziałów w gruntach związanych z lokalami mieszkalnymi oraz spółdzielni mieszkaniowych będących właścicielami lub współwłaścicielami gruntów zabudowanych budynkami w części przeznaczonej na cele mieszkaniowe przysługuje bonifikata zgodnie z zasadami określonymi w Uchwale nr LVIII/117/2018 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 24 października 2018 r. w sprawie warunków udzielenia bonifikat od opłat jednorazowych z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Gminy Miejskiej Giżycko w prawo własności tych gruntów i wysokości stawek procentowych tych bonifikat (treść uchwały można znaleźć na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Giżycku http://www.bip.gizycko.pl/wiadomosci/1210/wiadomosc/442752/uchwala_nr_lviii1172018_rady_miejskiej_w_gizycku_z_dnia_24_pazdz).
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Giżycku